Už jste to jistě také slyšeli. Prémiový benzin s oktanovým číslem 100 má dodat motoru víc síly než běžná „pětadevadesátka“. Zní to hezky, jenže číslo 95 nebo 100 u názvu paliva neudává to, kolik palivo obsahuje energie. Vyjadřuje jen odolnost benzinu vůči samovznícení při stlačení ve válci. Čím vyšší odolnost, tím menší riziko jevu, kterému se říká detonační hoření, které není pro optimální běh motoru vhodní.
Detonace vznikají ve chvíli, kdy je směs paliva a vzduchu zapálena dřív, než přeskočí jiskra svíčky. Vysoká teplota a tlak ve válci způsobí předčasné vznícení, spalování se šíří prudce a do prostoru válce posílá rázové vlny. Motor to dává najevo typickým „klepáním“. Dlouhodobě jde o stav, který motoru škodí. Právě proto se do benzinu přidává isooktan a vznikají paliva s různou odolností proti klepání.
Přečtěte si také:
V Evropě je standardem benzin s oktanovým číslem 95. Lepší „stovkové“ palivo se řadí mezi prémiové výrobky a stojí víc peněz. Ne každý motor z něj ale něco má ale rozhodně motoru neuškodí. Informaci, jaké palivo váš vůz vyžaduje, najdete na víčku nádrže i v manuálu.
Kdy „stovka“ pomůže a kdy je to jen dražší volba
Vysokooktanová paliva mají smysl pro motory s vysokým kompresním poměrem, tedy u výkonnějších či sportovně laděných modelů aut. Tam vyšší odolnost proti samovznícení pomáhá bezpečně využít vyšší tlaky a teploty bez rizika detonací. Pokud je pro váš motor předepsána stovka, je tankování Naturalu 95 hazard, který může skončit vážným poškozením. Pokud je 95 alespoň v závorce, výrobce jej dovoluje použít, ale nedoporučuje jej.
Evropa testuje nový benzín E20. Novým autům může pomoci, starší může vážně poškodit
Naopak do běžného vozu, který vyžaduje Natural 95, můžete bez obav tankovat i stovku. Neublíží mu to, ale ani ho to nezrychlí. Výkon ani spotřeba paliva se tím u takového motoru zpravidla nezmění. Ale mohla by, protože výrobci do těchto paliv přidávají různá aditiva. Otázkou ale je, jestli se vám příplatek několika korun na litru vyplatí.
Proč se tedy prémiová paliva někdy doporučují i do aut, která je nepotřebují? Obvykle právě kvůli balíčku aditiv. Dražší benziny mívají účinnější přísady proti tvorbě karbonových usazenin a lepší chemickou stabilitu, namísto etanolu používají ETBE (etyltercbutyléter), který má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu. To ocení řidiči, kteří s autem jezdí málo, auto dlouho stojí a palivo tak může degradovat. Je to i tím, že od letoška je většina běžných benzinů v EU specifikace E10, tedy s vyšším podílem bioetanolu (10 %). Ten je sice obnovitelný, ale váže na sebe vodu a může tak v palivové soustavě zvyšovat riziko koroze. Navíc jsou taková paliva agresivnější k těsněním. Tankovat prémiová stovková paliva se tak paradoxně doporučuje hlavně pro starší vozy, jejichž motory nebyly na moderní benziny E10 konstruovány. Ani tady se ovšem neprojeví nárůst výkonu.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned




