2024-ford_mustang_dark_horse-tankovani-cerpaci_stanice-mol- (1)

Tankujete do auta „stovkový“ benzin, protože zvýšíte výkon? Je to mýtus, ale přesto takové palivo autu pomáhá jinak

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Pavel Srp - 5. 11. 2025


Už jste to jistě také slyšeli. Prémiový benzin s oktanovým číslem 100 má dodat motoru víc síly než běžná „pětadevadesátka“. Zní to hezky, jenže číslo 95 nebo 100 u názvu paliva neudává to, kolik palivo obsahuje energie. Vyjadřuje jen odolnost benzinu vůči samovznícení při stlačení ve válci. Čím vyšší odolnost, tím menší riziko jevu, kterému se říká detonační hoření, které není pro optimální běh motoru vhodní.

Detonace vznikají ve chvíli, kdy je směs paliva a vzduchu zapálena dřív, než přeskočí jiskra svíčky. Vysoká teplota a tlak ve válci způsobí předčasné vznícení, spalování se šíří prudce a do prostoru válce posílá rázové vlny. Motor to dává najevo typickým „klepáním“. Dlouhodobě jde o stav, který motoru škodí. Právě proto se do benzinu přidává isooktan a vznikají paliva s různou odolností proti klepání.

V Evropě je standardem benzin s oktanovým číslem 95. Lepší „stovkové“ palivo se řadí mezi prémiové výrobky a stojí víc peněz. Ne každý motor z něj ale něco má ale rozhodně motoru neuškodí. Informaci, jaké palivo váš vůz vyžaduje, najdete na víčku nádrže i v manuálu.

Kdy „stovka“ pomůže a kdy je to jen dražší volba

Vysokooktanová paliva mají smysl pro motory s vysokým kompresním poměrem, tedy u výkonnějších či sportovně laděných modelů aut. Tam vyšší odolnost proti samovznícení pomáhá bezpečně využít vyšší tlaky a teploty bez rizika detonací. Pokud je pro váš motor předepsána stovka, je tankování Naturalu 95 hazard, který může skončit vážným poškozením. Pokud je 95 alespoň v závorce, výrobce jej dovoluje použít, ale nedoporučuje jej.

Evropa testuje nový benzín E20. Novým autům může pomoci, starší může vážně poškodit

Naopak do běžného vozu, který vyžaduje Natural 95, můžete bez obav tankovat i stovku. Neublíží mu to, ale ani ho to nezrychlí. Výkon ani spotřeba paliva se tím u takového motoru zpravidla nezmění. Ale mohla by, protože výrobci do těchto paliv přidávají různá aditiva. Otázkou ale je, jestli se vám příplatek několika korun na litru vyplatí.

Proč se tedy prémiová paliva někdy doporučují i do aut, která je nepotřebují? Obvykle právě kvůli balíčku aditiv. Dražší benziny mívají účinnější přísady proti tvorbě karbonových usazenin a lepší chemickou stabilitu, namísto etanolu používají ETBE (etyltercbutyléter), který má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu. To ocení řidiči, kteří s autem jezdí málo, auto dlouho stojí a palivo tak může degradovat. Je to i tím, že od letoška je většina běžných benzinů v EU specifikace E10, tedy s vyšším podílem bioetanolu (10 %). Ten je sice obnovitelný, ale váže na sebe vodu a může tak v palivové soustavě zvyšovat riziko koroze. Navíc jsou taková paliva agresivnější k těsněním. Tankovat prémiová stovková paliva se tak paradoxně doporučuje hlavně pro starší vozy, jejichž motory nebyly na moderní benziny E10 konstruovány. Ani tady se ovšem neprojeví nárůst výkonu.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , ,

23 názorů na “Tankujete do auta „stovkový“ benzin, protože zvýšíte výkon? Je to mýtus, ale přesto takové palivo autu pomáhá jinak”

  1. Tankoval jsem poslední rok na OMV benzín 100 do 10let staré Toyoty 1.6. Motor se choval kultivovaněji, měl větší výkon i zátah. V rámci šetření jsem musel z donucení přejít na 95, a je znát rozdíl – hlučnější motor, netáhne a je třeba více podřazovat. To nemluvím o tom, že 100 s aditivy snižuje tření a nekondenzuje vodu.

  2. Petr Tyrner

    No hlavně to chce motor s nepřímým vstřikem. Těch je na trhu čím dál méně (já si nový vůz s nepřímým vstřikem našel). Samozřejmě jsou motory co umí oba režimy, tedy jak přímý tak nepřímý vstřik. Ale jestli se i tyto motory hodí na přestavbu LPG netuším

  3. Ladislav Strnad

    No ten benzín bez etanolu je vhodnej i pro „plynaře“ :-) Jezdím na LPG a benzín tankuju tak maximálně dvakrát do roka, při nájezdu cca 15 000 km/rok. Motor na benzín pouze startuje a na plyn se přepíná při teplotě cca 50°C. Takže ten „lepší“ benzín bez etanolu beru pravidelně i do své „slaboučké“ Škodovky Fabie 1,2.

    1. Pane Strnad,máte tam chybu.Na plyn se přepíná v rozmezí 30-35C⁰…!při překročení cca 2000ot.Ale to jen tak mimo,že jsem to četl…! Karlos

      1. Záleží kolik si necháte nastavit,my měli 40-45*,požadovali jsme 25*,protože než zapnul plyn v zimě,měla půlku cesty manželka za sebou.Moc to dělat nechtějí,protože nejde šlapat naplno naplyn,jinak zamrzá,proto nastavují vyšší bezproblémovou teplotu.

  4. Na Eurooilu obsahuje benzín 95 okolo 7,7% biolihu ať se jedná o Natural 95 nebo Optimal BA95 tak který mám tankovat do staré Škody 105S? Asi žádný, to jsem mohl dříve když bylo v benzínu do 5% ethanolu, tak jezdím na Vervu 100 litr za 40 Kč do které dávám přísadu Pb.

    1. Optimal 95 na Eurooilu má 0% biolihu. Občas tedy zavezou benzínem , jak píšete Vy , ale opravdu v malém procentu případu.

    2. Zdravím, existuje aplikace od Eurooilu jmenuje se Srdcovka a tam po rozkliknutí je mapa čerpaček a po rozkliknutí té Vaší je přehled E 95 kdy bylo navezeno a kolik obsahuje biolihu.

  5. Petr Bubeníček

    Bohužel se autor mýlí. Sto nebo 98mi oktanový benzín je označován Euro 5 na rozdíl od 95ti oktanového benzínu označením Euro 10, kde podíl bioetanolu je bohužel deset procent. V Euro 5 žádný bioethanol není, je tam pět procent MTBE, což je úplně jiná chemická látka. Tohle zaručuje daleko delší životnost paliva a jeho mnohem lepší vlastnosti. Tankuji ho do auta, motorek, skútru I sekačky na trávu. Doporučuji všem kteří neřeší rozdíl koruny nebo dvou na jednom litru.

  6. Kdyby tam nelili ty sr§čky, tak bych jezdil dál na 95 rovněž i s mojim zahr. traktůrkem

  7. Petr Fabian

    U slabého auta obsah 1,4 – 80 koní se rozdíl projevil tím, že auto bylo schopno jet po dálnici 130 km/h i do kopce bez podřazení. U silných aut nemusí být rozdíl pozorován.

  8. Autore, autore. Není lepší psát o něčem, o čem něco vím? Moderní benzínové motory, tedy dnes řekněme cca do 20 let stáří, ale mohou i starší, které jsou vybaveny snímačem klepání, si na základě signálu z tohoto snímače v řídící jednotce nastavují předstih zážehu. Pokud tedy použijete palivo s vyšším oktanovým číslem, snímač vyhodnotí možnost zvýšit předstih a tím získat nejvyšší možný výkon. Ano, nebavíme se o desítkách koní, ale bavíme se v řádech koní resp. kilowatt a jednotkách Nm. U aut s pevně daným předstihem se nic nemění, pouze vyšší obsah aditiv může pomoci s odstraňováním úsad.

    1. To je právě blbost. Motor běží podle pevné mapy pro předepsané palivo (např. BA95) a v případě detekce detonací okamžitě sníží předstih, pak ho zase začne zvyšovat, pokud se detonace objevují dlouhodobě, vytvoří si adaptace, které poté ihned po nastartování ODČÍTÁ od mapy předstihu. Proti dafault mapě se rozhodně SW nesnaží předstih zvyšovat, aby náhodou přišel na to, že jste natankoval 100okt. benzín. :-)

    1. Ludek Zaloudek

      Ne tak docela. Píše se to i v článku, jen to chce číst pozorně. Například Verva 100 obsahuje 10 ETBE. Je to biosložka, je jiná, ale míň jí tam není. ;-)

      1. Luďku, etyltercbutyléter (ETBE) NENÍ biosložka! Je to chemická látka příznivě ovlivňující chod motoru bez negativ co má biosložka = řepka.

        1. ETBE je etyl t-butyl eter tj. etanol je „schován“ v ETBE. Řepka nemá s benzínem nic společného, řepka se týká pouze nafty.

      2. Ne tak docela, Verva 100 obsahuje 20% ETBE, už od roku 2021. Papírově může obsahovat až 22%.

    2. Ne tak docela. Benziny o 100 a více – třeba 103 oktanech (ano, i takové se prodávají v CZ) zásadně neobsahují žádnou řepku/biosložku. Dejte si na čerpačce předložit atesty od dodávek paliv a tam si to ověřte.

  9. Benzín 100 je vhodný pro auta na LPG z důvodu, že nevytváří usazeniny a tím šetří benzínové vstřiky. Začal jsem ho používat po zkušenosti, kdy jsem musel dát vyčistit celou palivovou soustavu.

  10. Přidávám sem tam do nádrže 100 benzín.Protože si myslím,že to motor vyčistí od karbonu.Alespň trochu.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru