tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m4-coupe

Tady raději netankujte. ČOI zveřejnila seznam čerpacích stanic, které nabízely ne úplně kvalitní palivo

Autor: Anina Russová - Zdroj: Česká obchodní inspekce - Foto: Pavel Srp - 6. 10. 2023


To, kde tankovat, je každodenním tématem řady motoristů. V posledních měsících většina asi řeší hlavně cenu, ale myslet je dobré také na to, zda prodejce nabízí dostatečně kvalitní pohonné hmoty. A jakkoliv by alespoň standardní kvalita pohonných hmot měla být normálem, opak je u některých čerpacích stanic pravdou. Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila seznam vše čerpacích stanic, kterým za nekvalitní palivo rozdala pokuty.

Za září a prvních pár dnů v říjnu jde o trojici čerpacích stanic. 28. září padla pokuta pro OMAR oil, s.r.o., kterou najdete ve středočeské obci Brandýsek. Původně dostal majitel za nekvalitní benzin i naftu pokutu 500 000 Kč, ta byla ale inspekcí následně snížena na 200 000 Kč. Diesel nevyhověl limitním hodnotám bodu vzplanutí a benzin nevyhověl v ukazateli jakosti konec destilace. To znamená nejspíš hlavně problém při přepravě, kdy byla nafta nějakým způsobem kontaminována benzinem.

Další čerpací stanicí je Š + H oil, s.r.o. u Temelína, kde byl problém s naftou. Ani v tomto případě tamní diesel nevykázal správné hodnoty v bodu vzplanutí. V tomto případě byla pokuta ČOI stanovena na 60 000 Kč. „Bod vzplanutí byla zjištěna hodnota 45,5 °C, přičemž minimální hodnota při zahrnutí nejistoty měření je 53 °C,“ napsala COI ve svém rozhodnutí. Nejnovější pokutovanou stanicí je Petrol Mratín, která sídlí v obci Mratín. I v tomto případě byl u nafty problém s bodem vzplanutí, a proto ČOI udělila pokutu ve výši 70 000 Kč.

Prozatímním rekordmanem co do výše obdržené pokuty pak je čerpací stanice Votava z Pardubického kraje. Té byla původně uložena pokuta 600 000 Kč, kterou ale ČOI nakonec snížila na půl milionu. Důvodem je pokuty byla nekvalitní nafta, především to, že testovaný vzorek nevyhověl normě stanovené státem v ukazateli oxidační stability. „Byla zjištěna hodnota 116 g/m³ přesahující maximální hodnotu, která je při zahrnutí nejistoty měření stanovena na 33 g/m³,“ popsala ČOI.

Ještě dodáme, že důvody pro snižování pokut jsou většinou z důvodu chyby při odebírání testovacích vzorků. Vzorky například není možné odebírat do plastových nádob. „Vzorkovnice musí být buď z kovu zapečetěné epoxidovou pryskyřicí, nebo podobným materiálem, předtím dvakrát vypláchnuty vzorkovaným materiálem, nebo z borokřemičitého skla, pokud jsou zabaleny nebo v krabicích nepropouštějících světlo. Nesmí se používat vzorkovnice z plastu, protože působením vzorků může docházet k vyluhování změkčovadel,“ říká technická norma. A pokud ten, kdo vzorky odebírá postupuje jinak, může se majitel čerpací stanice odvolat a tím tak dosáhnout snížení pokuty.

Kompletní seznam všech pokutovaných stanic najdete na webu ČOI.

Štítky: , , , , , , ,

24 názorů na “Tady raději netankujte. ČOI zveřejnila seznam čerpacích stanic, které nabízely ne úplně kvalitní palivo”

    1. Tankuji Hrádek ve Slezsku více jak 5 let. Výměna palivového filtru po 88000 dokazuje čistotu paliva natural 95
      Doufám, že se nepokazí.

  1. Ty řeči o TANK ONO, jak mají nekvalitní PHM, tu napíše jen ten, kdo tam nejezdí. Jsem audinář, kupuji vždy nové auta, jezdím do Audi Top centrum Car Kyjov na servis a za tu dobu, co tankuji u ONO, dnes naftu do Q8 a benzín do RS6, jsem nikdy ani v průběhu jízdy a ani v servise nezjistili ,že by bylo palivo od této čerpačky pro vůz problém. Proč platit tzv.značkám víc, když je palivo stejné, pouze aditivem se liší?

  2. Chtěl bych se připojit. Na ONO tankuji již možná 10 let a nikdy jsem neměl problém.
    Tankuji těměř výhradně u ONO, jednu čerpačku mám u Neratovic po cestě do mé druhé práce a druhou po cecstě, když nakupuji kování. Nenakupuji, když mi dochází benzím, ale prostě když jedu kolem ONO, vemu plnou:-) Je to česká firma firma ze z Plzně a klukům věřím a fandím.
    Ke komentu výše, že dnešní auta jezdí za 4-6L? asi ano..některá. Jedno z mých aut je Mazda 323 BG z r. 1992 Za 6,5 jezdím pražské zácpy na širokých pneu. Na pohodu jezdím i k pěti litrům, Takže dobrá spotřeba není už dnes o starých autech…

    1. Nikde jsem v článku ten seznam nenašel, to je takový problém nebo by se to někomu nemuselo líbit?

  3. Každej chytrolín dokáže jen hanit. Pokud by někdo chtěl vědět jak je to s palivy a mazivy, tak ať si zajede třeba do Hamburgu k rafinerii. Pár velkých nádrží – technologií pro krakování. Jedna velká sběrka a z ní potrubí okolo „RAMP“ a zde jsou odbočky a potrubí s „Mixy-aditivy“ a stáčí se do cisteren …. BP, SHELL, ESSO, CHEWRON, TOTAL, CASTROL, KERNITE,……. a tak by se dalo pokračovat. Jeden základ a různá aditiva, tlačená před sebou…. Zbytkové množství je všude a nikdo se nevzpouzí. A k „ONO“ – mají většinou téměř shodné ceny u čerpaček a ne jako Orlen-Benzina, která má čerpačku na vesnici za 39,- u hlavního tahu za 42,5 a u dálnice 46 za stejný typ a jednorázově zlevní na 35 u polských hranic.

  4. Dobrý den! U Benziny jsem jezdil jako řidič cisterny (1987-1994, CE, žádná ADR).Palivo jde na sklad z rafinerie produktovodem ( jedna roura), nafta se vytlačuje benzínem, benzín naftou, topný olej, mazut šel vagóny po dráze. Zavření/otevření šoupěte do nádrže nafta/benzín trvá 7 vteřin – i kdyby do nafty nateklo 1000 litrů benzínu(milionové nádrže), nejde o míchanici.
    Nechci hanit své kolegy, ale „Míchanice“ vznikne jen při dopravě – všude není při stáčení rovina, v cisterně něco zůstane a doplní se to. Pochybuju, že by někdo záměrně na pumpě dával benzín do naftové nádrže a naopak ( ceny jsou v podstatě dnes stejné). Sklady berou vzorky, posílají do laboratoří, pumpař laboratoř nemá a dostane flastr – to mě zaráží ! Nemá šanci toto ovlivnit. Sklad za produkt ručí, takže jestli si natankujete naftu u JZD, ČSAD nebo u SHELLu je jedno – je to stejná nafta splňující ČSN, z jedné roury a nádrže skladu. Některé společnosti si přidávají aditiva, to je všechno. Pochybuju, že dnes někdo vyrábí naftu doma, nebo jí vozí kamióny z Ruska – prostě jinou naftu tady neseženete. Občas se tu objeví něco z příhraničí okolních států, pokud tam mají lepší cenu – ale do Prahy se nedostane, to je daleko.
    Při příjezdu na sklad řidič podepisuje prohlášení, že cisterna je prázdná, jinak nedostane NIC – tak si sklady brání svou kvalitu – asi to taky moc nefunguje.

  5. Nechápu když jim dají pokutu kterou potom sníží….dát jim pořádnej flastr ať si pro příště rozmyslí něco takového udělat a výstraha pro ostatní…dneska je Hanna v tutom státě co se děje jen by hrabali peníze a sídlí lidí…hnus nikdo se ani nestydí….viz…naše vláda ne a ne odstoupit budou se tam držet a hrabat šidit lidí….

      1. Co tam bylo špatně? ONO většinou na těchto seznamech nebývá. Tankuji jen jednou za dva až tři měsíce právě u nich benzin 98, přidám pár panáků VIFu a nikdy žádný problém nebyl.

        1. Ne když jsme měli naftovýho Smarta, tak to bylo na výkonu dost brutálně znát. Teď jsem natankoval Tank ONO 2xdo svého 50k zajetého Superb a měl jsem několikrát problém nastartovat, až na druhý nebo třetí pokus. To se mi nikde jinde nestalo.

        2. Jelikož jsem v životě párkrát měřil vlastnosti paliv a i dodával přístroje do laboratoře Čerpa, můžu říct jenom to, že norma je dost široká. Prostě se tam toho vleze hodně. Kde myslíte, že pak skončí tyhle strategické zásoby, které tam míchají mezi nádržema, aby to ještě do té normy vycházelo? No někdo to koupí, trochu to oživí a prodá se to jako palivo …

  6. Tak na Onu tankuji 20 let a nikdy jsem neměl problém. Jak s ojetýma autama tak s novýma. To je to že jedna bába povídala a každý tomu věří. Někdo si něco udělal špatně a pak to svádí kolikrát na pumpu. Chybu nikdo neuzná. A ano pán v příspěvku má pravdu, Ono jede minimální marže a jak říkaj o zařízení. Je to starý, vypadá hrozně, ale funguje. Proč měnit něco co funguje.

    1. Tak ono nejde o zákazníky. ČOI si vybere pár stanic, nabere vzorky a pak testuje. Problém je většinou v dopravě. Spousta čerpadel má na všechno jednu cisternu a pak se smísí zbytek benzinu s novou naftou. V ten moment má nafta nižší hodnotu vzplanutí a „problém“ je na světě. Řada motoristů si v při mrazech do nafty krapet benzinu přimíchá ( a nebo líh kvůli zamrzání)

  7. Kdo tankuje u takových „no name“ čerpaček, je s rizikem smířen. Pokud kontrola kvality nic nenašla u značkových čerpaček- OMV, Shell, Benzina/Orlen, Robin Oil tak asi nic netřeba nějak dál řešit. Tank Ono je také pro řidiče starých Škodovek a vraků, se kterými se majitel obratem při poškození jejich vraků vyrovná. Auta s moderními motory dokáží jezdit za 4-6 litrů/100km a rozdíl v cene no-name vs značkovka pak nedává vůbec smysl řešit a je lepší si pětikorunu připlatit a vědět, že si motor neničím.

    1. Tomáš Berka

      Upřímně, trochu nechápu Vaši narážku na Tank ONO. Nevím jestli jste tam vůbec někdy tankoval, ale nová a pár let stará auta tam potkáte vždy. Další a asi nejpodstatnější věc je, že zrovna na ONO máte kontrolu nejčastěji, protože je tam z principu posílá konkurence, čili zde riziko špatného paliva máte skutečně minimální. Ano, například kultura nákupu tam není nejlepší, respektive jak to na nějakých stanicích vypadá po estetické stránce. Nicméně majitelé Tank ONO se netají tím, že prostě jedou cestou minimálních marží, proto takové ceny, nejen paliva. Čili vaše úvaha a narážka, že si tankováním na ONO člověk zničí motor, je zcela neopodstatněná.

    2. Zrovna vámi zmiňovaná síť čerpacích stanic je celkem široká. Osobně bych se asi vyhnul takovým těm čerpačkám někde v JZD a nebo přímo ve stodolách. Já jezdím tankovat do ČSAD, kde si nechali rozšířit čerpačku i na benzin. Nikdy jsem neměl problém

    3. Jezdím denně 260km a tankuji u Ona v Praze a bez problémů, divil by jste se co tam vidím za značky…Mercedes od Brabusu atd…vozy taxi a jiných dopravců,všichni tam jezdí….

    4. Asi jste na Tank Ono nikdy nebyl když píšete tímto stylem zákazníků s drahýma autama je tam podstatně víc než řidičů starých aut. Vás bych tipnul že jezdíte MHD a pak děláte chytráka.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru