Zima se v Česku zatím nijak výrazně neprojevila, ale to neznamená, že každým dnem nemůže napadnout sníh a začít mrznout. A proto jsou podle ministerstva dopravy sypače na letošní zimu plně připraveny.
Pracovníci zimní údržby sledují meteorologické předpovědi tak, aby měli co nejaktuálnější data. Jakmile předpověď ukáže možnost sněžení, sypače na místo vyráží. Veškerá technika letos už vyjela například na silnici I/44 přes Červenohorské sedlo v Jeseníkách a na další místa v Olomouckém kraji. Jen za uplynulé dva dny tam silničáři spotřebovali 50 tun soli a přes 18 000 litrů solanky.
Stovky kilometrů, desítky aut a stovky lidí
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zajišťuje průjezdnost zhruba 1100 kilometrů dálnic a silnic v České republice. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy a údržby dálnic (SSÚD). Na jedno středisko připadá přibližně 50 kilometrů dálnice. Do připravených směn je zařazeno 677 řidičů a 153 dispečerů, k dispozici mají 196 sypačů. Další pracovníci a technika, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Připraveno je dohromady 44 005 tun soli, 2 715 000 litrů solanky a 1 516 000 litrů chloridu vápenatého, který se používá při nižších teplotách, kdy už sůl a solanka tolik nepůsobí.
Sypače ŘSD rozvezou každou zimu kolem 40 000 tun soli a kolem deseti milionů litrů solanky. V uplynulé zimní sezoně 2023 až 2024 byly náklady na zimní údržbu dálnic zhruba 150 milionů korun.
Kontrolovat jejich práci můžete i vy
S železnou pravidelností se řidiči v zimě rozčilují, že silničáři zaspali nebo že nejezdí vůbec. V prvé řadě nezapomínejme na to, že sypače nemohou být všude. A někdy se stává, že zatímco jedno místo uklidí, tak než se na něj znovu dostane, je pod sněhem.
I letos proto můžete práci a pohyb sypačů sledovat online. „Pohyby vozidel zimní silniční údržby na adrese udrzba.rsd.cz Sjízdnost komunikací lze najít také na stránkách Národního dopravní informačního centra www.dopravniinfo.cz. Na mapě ČR jsou vykreslovány trasy a jednotlivá vozidla, přičemž barvu trasy ovlivňuje časový interval posledního ošetření silnice,“ vysvětlilo ministerstvo dopravy.
Kliknutím na ikonu vozidla se zobrazí detail jízdy, který identifikuje orientaci vozidla a činnost údržby. Silnice, která není barevně označená, nebyla za posledních šest hodin ošetřená posypem. Dálnice a silnice I. třídy jsou zařazené do 1. pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu první techniky k zásahu nesmí být v zimním období delší než 30 minut.