Znáte takové ty šedivé, propršené dny, kdy se vám nic nechce a nejraději byste zalezli s nějakým dobrým filmem do peřin? Já ano, ale minulý týden jsme na tyhle podzimní a zimní stavy našla řešení. Stačí se pořádně obléct a vyrazit s pořádnými off-roady do terénu. A přesně to jsem udělala, když nás autosalon Dajbych pozval do Plzně na parádní off-roadové ježdění. Krom toho, že jsme vyzkoušeli Toyotu Hilux s benzinovým motorem V6, dostali jsme možnost sednout si také za volant vojenského speciálu LRPV Gepard. A byla to velkolepá jízda!
Osmiválec v Hiluxu!
Jako první jsme měli možnost osedlat Toyotu Hilux, která má pod kapotou čtyřlitrový benzinový šestiválec. Prostě ideální volba nejen do terénu. 😊 Jeho výkon je 232 koní točivý moment 383 Nm. Nešlo o obyčejný Hilux, ale o verzi TRD Toyota Racing Paket, který obsahuje nová litá kola, důležitý přední ochranný rám, ochranný rám do korby, ale také boční stupačky. Upřímně, bez nich by se obzvlášť do zabahněného auta nastupovalo opravdu špatně. Tohle auto má světlou výšku 310 mm, což dává jasně najevo, že se nemusíte bát i velké kupy bahna.
A přesně takový je i off-roadpark, kam nás Dajbych vzal. Plný kluzkého bláta, stoupání a nechybělo ani místo pro ukázku pořádného vykřížení náprav. Po nastartování si okamžitě zamilujete ten příjemný chod šestiválec. Nečekejte žádný super zvukový projev. Spíše sametovou lehkost. Hilux je v terénu neuvěřitelně schopný a pokud budete pracovat s plynovým pedálem (je to automat, řadit nebude třeba) rozumně a dobře přemýšlet nad tím, kam jedete, nenechá vás nikdy ve štychu.
Hodně záleží na obutí, ale my jsme během krátké testovací jízdy měli nasazené obyčejné silniční pneumatiky, a i tak bylo velmi zajímavé vidět, jak pohodově Hilux blátivou a rozbitou lesní cestu zvládá. Je pravda, že se vám v takovém případě dříve nebo později pneumatiky obalí blátem, ale to může vyřešit lehké sklouznutí na mokré trávě. Právě tak někteří kolegové pneumatiky čistili. 😊
K tomu, aby Hilux v terénu fungoval přesně tak, jak má, slouží samozřejmě připojitelný pohon 4×4 a redukce. A jeho cena? Ta je stanovena na poměrně příznivých 1 117 900 Kč.
V kůži armádního šoféra
LRPV Gepard je extrémně snadno ovladatelný, neuvěřitelně odolný off-road. Navíc uveze vojáky, ale i těžké zbraně. Tak jednoduše by se vlastně dal tenhle armádní stroj popsat. Je to ale samozřejmě o něco složitější.
LRPV znamená Log Range Patrol Vehicle, což by se dalo přeložit jako automobil pro dlouhé přesuny. Zatím česká armáda k těmto účelům sedla stále vozy Kajman, ale ty už dosluhují. Jsou navíc postaveny na základech Land Roveru Defender, který není k řízení úplně příjemný. Má vyosené pedály, takže řidič sedí za volantem lehce nakřivo. A to pro vojáka v plné polní není zrovna dvakrát příjemné.
Oproti tomu Gepard je postaven na základě Toyoty Land Cruiser. Jeho hlavní výhodou není ale tak úplně fakt, že zde řidič sedí standardně rovně, ale fakt, že na Land Cruiser seženete náhradní díly úplně všude. Tento model totiž jezdí po celém světě včetně zemí, kde jsou čeští vojáci nasazeni do misí. A na základní opravu, byť armádního auta, opravdu není vhodné díly složitě shánět a objednávat. Vojáci potřebují být hlavně mobilní!
Oproti standardnímu Land Cruiseru má jeho armádní verze o 3 centimetry zvýšený podvozek a aby auto uvezlo větší zátěž, dostalo také nové pružiny doplňující zadní listová pera. Díky tomu Gepard uveze až 1,9 tuny, což bohatě stačí jak na samotné vojáky, tak na jejich výstroj. Do té patří také spousta zbraní a munice. Ostatně, je to právě Gepard, který se může pochlubit nejvyšším stupněm balistické a protiminové ochrany v dané kategorii vozidel. Bohužel jsme pro testovací účely měli auto opatřené jen maketami zbraní, protože jak všechny zbraně, tak výpočetní techniku si vojáci den před testem odvezli. Velká škoda…
Toto velmi speciální auto pohání dieselový osmiválec o výkonu 202 koní a točivém momentu 454 Nm. Tyto hodnoty dělají z Gepardu asi nejrychlejší a nejmrštnější obrněné armádní vozidlo. A nutno říct, že na tom něco bude. Ale vezmeme to popořádku.
První usednutí za volant bylo hodně zvláštní. Silou za sebou zavřete těžké kovové dveře a máte pocit, že se s tím nemůžete ani rozjet. Jaké ale bylo překvapení, když jsem na vlastní kůži zjistila, že pedály jsou příjemně měkké. Stejně tak řazení manuální převodovky je jednoduché. Upřímně si myslím, že s tímhle by se rozjel úplně každý. Díky vcelku slušnému točivému momentu auto snese i nízké rychlosti na vyšší rychlostní stupně aniž by bylo třeba využít redukci. Nedusí se, neposkakuje, prostě dělá přesně to, co vy chcete.
Podobně dobře naladěný je také posilovač řízení. Na volantu vůbec necítíte, že pod zadkem vezete monstrum. Takhle příjemná neumí být ani leckterá velká SUV! Zajímavý je i výhled z auta. To proto, že je okno dělené na dvě části, přičemž uprostřed je kovový rám. A pořádně silný kovový rám. Ale dá se na to po pár metrech zvyknout.
Nejlepší ale je to, že tenhle stroj projede všechno neskutečně jednoduše a přitom to vypadá, že je to vlastně hračka. V tomhle autě nemůžete udělat terénní chybu, tedy můžete, ale autu to bude úplně jedno. Hluboké a mazlavé bláto? Žádný problém. Uježděný prudký kopec? S přehledem. A to jsme měli obuté obyčejné celoroční pneumatiky. My jsme plynový pedál jen lechtali a s respektem projížděli vyznačenou trasu, ale experti od Dajbycha se rychlosti vůbec nebáli. Pak teprve bylo vidět, jak zábavné a schopné tohle auto může být. Všechna kola (včetně rezervních) jsou vybavena systémem nouzového dojezdu Runflat. Vůz je možno dodat jak s manuální, tak i s automatickou převodovkou. Navíc je možno zvolit i technicky unikátní bezstupňovou převodovku VDS.
Díky dvěma v sérii dodávaným palivovým nádržím s celkovým obsahem 180 litrů je zajištěn maximální dojezd vozidla a to až 1000 kilometrů. Není se co divit, vždyť Gepard umí jet i za 15 litrů nafty na 100 ujetých kilometrů. Samozřejmě hodně závisí na náročnosti terénu nebo na tom, kolik má naloženo.