Světový rekord pro Audi R8 e-tron: Nürburgring za 8 minut a 9,099 sekundy

Autor: Pavel Srp - 2. 7. 2012


Budoucnost elektromobility je u Audi velmi dynamická, jak dokazuje R8 e-tron, který na Severní smyčce Nürburgringu, nejnáročnější testovací dráze na světě, stanovil nejlepší čas pro sériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem. Závodní jezdec Markus Winkelhock objel okruh o délce 20,8 kilometru s čistě elektricky poháněným vysokovýkonným sportovním vozem v čase 8 minut a 9,099 sekundy. Po celkových vítězstvích ve čtyřiadvacetihodinových závodech na Nürburgringu a v Le Mans je to další milník
v historii značky Audi.

„R8 e-tron působivě prokázal svůj potenciál na nejnáročnější závodní dráze na světě,“ říká Michael Dick, člen představenstva společnosti AUDI AG zodpovědný za technický vývoj. Dick, který sám absolvoval jedno rychlé kolo v modelu R8 e-tron, dále vysvětluje: „Rekordní jízda nám potvrdila, že jsme na správné cestě. Elektromobilita pro nás nikdy nebude znamenat kompromisy, ale naopak bude vždy zdrojem emocí, sportovních zážitků a potěšení z jízdy.“

Jak pozoruhodný je dosažený čas 8 minut a 9,099 sekundy, ukazuje srovnání s dosud nejrychlejším kolem zajetým sériově vyráběným vozem. Nejlepší hodnoty 7 minut a 11,57 sekundy dosáhl vůz Gumpert Apollo Sport poháněný motorem Audi o výkonu 515 kW (700 k).

Všechny komponenty poháněcího ústrojí vozu Audi R8 e-tron, s nímž Markus Winkelhock dosáhl rekordu na Severní smyčce, odpovídají sériovému modelu, který přijde na trh koncem letošního roku. Oba jeho elektromotory poskytují celkový výkon 280 kW a točivý moment 820 N.m a na zadní kola působí již téměř od okamžiku rozjezdu více než 4900 N.m. Audi R8 e-tron zrychlí z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy. Jeho nejvyšší rychlost, která je běžně omezena na 200 km/h, byla pro rekordní jízdu zvýšena na 250 km/h.

Lithium-iontový akumulátor modelu R8 e-tron pojme 49 kWh elektrické energie, což postačuje k ujetí vzdálenosti cca 215 kilometrů. Akumulátor ve tvaru písmene T zaujímá prostor ve středovém tunelu a v oblasti mezi interiérem a zadní nápravou. Při jízdě setrvačností a při brzdění je akumulátor dobíjen rekuperací kinetické energie. Extrémně lehká karoserie modelu Audi R8 e-tron je vyrobena převážně z hliníku a kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny. Její nízká hmotnost zásadně přispívá k tomu, že vysokovýkonný sportovní vůz váží navzdory velkému akumulátoru jen 1780 kilogramů.

Kromě rekordního času na Severní smyčce Nürburgringu podtrhuje ještě jeden mimořádný výkon připravenost modelu R8 e-tron na sériovou výrobu i výkonnost jeho poháněcí soustavy. Hned po rekordní jízdě zajel Markus Winkelhock s druhým vozem R8 e-tron, který byl omezen na 200 km/h, dvě rychlá kola za sebou. Oba časy, 8 minut a 30,873 sekundy a 8 minut a 26,096 sekundy, jsou výrazně pod hranicí devíti minut.

„Rekordní jízdy byly pro mě jedinečným zážitkem,“ říká Markus Winkelhock. Dvaatřicetiletý jezdec, žijící v blízkosti Stuttgartu, má pro porovnání vysoké měřítko v podobě závodního vozu Audi R8 LMS ultra, s nímž společně s Marcem Bassengem, Christopherem Haasem a Frankem Stipplerem zvítězil před několika týdny v závodě 24 h Nürburgringu.

„R8 e-tron není samozřejmě žádným závodním vozem s aerodynamickými pomocnými prvky, ale sériově vyráběným automobilem,“ zdůrazňuje Winkelhock. „Díky svému nízkému těžišti a většímu zatížení zadní nápravy se však vyznačuje velmi sportovními kvalitami. Točivý moment elektromotorů při jízdě do kopce překonává všechno, co jsem dosud zažil, přestože jsou elektromotory sotva slyšet, což je již samo o sobě zcela novou zkušeností. Tam, kde jsem odkázaný na trakci, mi pomáhá funkce Torque Vectoring, která řídí přenos točivého momentu mezi poháněná kola.“

Michael Dick po rekordní jízdě na Nürburgringu hrdě bilancuje: „Během několika málo týdnů jsme se postavili několika velkým výzvám a přitom jsme ukázali, že jsme se všemi našimi koncepty pohonu na špičce vývoje.“ A ještě k tomu dodal: „V květnu jsme zvítězili s vozem Audi R8 LMS ultra poháněným desetiválcovým motorem ve 24hodinovém závodě na Nürburgringu. V polovině června triumfovalo Audi R18 e-tron quattro v závodě 24 h Le Mans – bylo to první celkové vítězství hybridního vozu v nejnáročnějším závodě na světě. A nyní jsme ustavili další rekord s čistě elektricky poháněným vozem R8 e-tron na nejnáročnějším okruhu, který existuje.“

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru