V neděli slavíme Den matek, a právě maminky dnes tvoří stále výraznější skupinu řidiček na českých silnicích. Statistiky ukazují, že jejich počet každoročně roste, přičemž se zvyšuje i jejich průměrný věk. V roce 2023 dosáhl průměrný věk české matky už 30,4 roku. Tento demografický posun se odráží i na trhu ojetých vozidel, kde významně roste poptávka ze strany žen, právě především maminek.
Podle dat skupiny AURES Holdings se za první čtyři měsíce letošního roku ve srovnání s rokem 2019 počet prodaných vozidel ženám téměř zdvojnásobil. Nejvýraznější nárůst byl zaznamenán právě mezi matkami. Mladší ženy kolem 25 let preferují spíše menší hatchbacky, zatímco maminky po třicítce častěji volí kombíky. Ženy nad čtyřicet let pak dávají přednost větším vozům typu SUV.
„S rostoucím věkem, kdy ženy zakládají rodinu, se zvyšuje i počet aktivních řidiček a zákaznic, které si k nám přicházejí vybrat vůz – často i se svými dětmi. Sledujeme, že čím starší je maminka, tím častěji upřednostňuje větší a robustnější vůz. Při výběru vozu však hraje roli více faktorů – například počet dětí, jejich věk, důraz na bezpečnostní a komfortní prvky, cena nebo stav tachometru,“ uvádí Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings.
Pomoc řidičkám, nebo ústupek předsudkům? V Havířově mají speciální parkovací místa jen pro ženy
Analýza zaměřená na ženy ve věku 26 až 36 let – tedy věkovou skupinu kolem průměrného věku české matky – ukazuje jasné preference. Nejčastější volbou jsou vozy kombi (34 %), následované hatchbacky (31 %) a SUV (19,3 %). Mezi konkrétními modely dominují Škoda Octavia (12,4 %), Škoda Fabia (7,2 %) a Hyundai i30 (4,5 %). Při pohledu na palivo dává více než polovina těchto žen přednost benzinu (51,5 %), přičemž alternativní pohony nejsou pro tuto skupinu zatím prioritou.
Důležitým kritériem pro matky je výbava. „Při jízdě s dětmi je klíčová plynulost a komfort. Proto si 62 % žen ve věku 26–36 let pořizuje vozy s tempomatem, 40 % si zakládá na parkovacích senzorech a třetina preferuje automatickou převodovku,“ dodává Karolína Topolová.