Asi každý, kdo se pohybuje autem po Praze, má nějakou více či méně humornou historku s pražskými taxikáři nebo řidiči, kteří jezdí pro společnosti, které taxíky jako takové postupně vytlačují. Často jde o řidiče ze zahraničí, navíc ze zemí, kde si z pravidel provozu často nikdo nic moc nedělá. Proto naše silniční pravidla buď neznají nebo soustavně ignorují. Ve výsledku jsou tak tito řidiči nebezpeční jak pro zákazníky, které vezou, tak i pro ostatní řidiče, chodce a cyklisty. Pražský magistrát chce proto zakročit.
Pražský magistrát se zasadil o změnu zákona o silniční dopravě, kterou už schválil i Senát. Nově budou muset řidiči taxislužby vlastnit řidičský průkaz, který byl vydán pouze Českou republikou, případně jiným členským státem EU. Dále bude také udělováno taxikářské oprávnění pouze na dobu povoleného pobytu, nikoliv plošně na pět let. Novela by měla začít platit od července letošního roku.
„Praha se dlouhodobě snaží zlepšit situaci v oblasti taxislužby a chránit bezpečnost cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Jsem rád, že se nám podařilo prosadit zpřísnění pravidel, která omezí nekontrolovaný příliv řidičů taxislužby bez potřebných dovedností, znalostí dopravních předpisů a orientace v Praze. Nová pravidla zajišťují, že taxikářské oprávnění bude udělováno pouze po dobu platného pobytu a že řidiči budou muset mít řidičský průkaz vydaný v Česku, nebo jiném státě EU. To je krok správným směrem ke zvýšení bezpečnosti i kvality taxislužby v metropoli, “ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Faktem je, že s rozmachem alternativních taxislužeb se situace „klasických“ taxikářů na silnicích výrazně zhoršila. Nastal obrovský příliv žadatelů o udělení oprávnění řidičů taxislužby ze strany občanů třetích zemí, kteří ovšem často nemají ani minimální znalost českého, případně anglického jazyka, a mají minimální povědomí o právech a povinnostech plynoucích z výkonu práce řidiče taxislužby.
„Řada z nich se také neorientuje na území Prahy a v neposlední řadě mnohdy ohrožují účastníky silničního provozu, neboť nemají ani nezbytné dovednosti v řízení vozidel a znalosti dopravních předpisů, které by umožnily v hustém provozu vozidlo bezpečně řídit. Počet vozidel taxislužby pohybujících se v silničním provozu tak dynamicky vzrůstá a ohrožováni jsou nejenom cestující, ale i ostatní účastníci silničního provozu,“ popisuje problémy magistrát. „Změny, které se nám podařilo prosadit, pomohou například zamezit situacím, kdy za volant taxislužby usedá člověk, který nezná ani základní dopravní značení nebo se nedokáže domluvit se zákazníkem. V takto hustém městském provozu, jaký v Praze máme, už opravdu není prostor pro experimenty na silnici. Potřebujeme, aby řidiči taxislužby byli kvalifikovaní, orientovali se ve městě a chápali svou odpovědnost vůči ostatním,“ doplňuje náměstek Zdeněk Hřib.