Pro Středoevropskou rally to byla premiéra se vší parádou. Tento nový podnik FIA Mistrovství světa v rally (WRC) nadchl fanoušky ze všech koutů 18 extrémně náročnými asfaltovými rychlostními zkouškami. Ukázal se tak jako důstojné místo pro nástup na trůn nového mistra světa v rally. Druhé místo za celkovým vítězem Thierrym Neuvillem bylo pro Fina Kalla Rovanperu dostačující, aby si kolo před koncem sezóny zajistil rozhodující body pro zisk titulu. Na třetím místo se v německém Pasově, který se stal na čtyři dny centrem světa rally díky servisnímu parkovišti, vyšplhal Ott Tänak. Po okouzlujícím startu na pražském Hradčanech svedly posádky napínavý souboj na 310 kilometrech na plný plyn před zraky 125 000 nadšených diváků.
Působivá divácká kulisa
I když byli pořadatelé dobře připraveni, před startem soutěže byla znát nervozita na všech stranách pořadatelského trojúhelníku. Tréma ale brzy opadla, protože už na ceremoniálním startu na Hradčanském náměstí bylo jasné, že první světovou soutěž v České republice provází velký zájem diváků. Hned poté to potvrdila i první superspeciální rychlostní zkouška ve Velké Chuchli, kde diváci zaplnili nejen tribuny, ale i přilehlé zóny.
Ve stejném duchu se neslo pokračování v Klatovech na Čínovském okruhu, kde se posádky představily těsně před setměním. Po seznamovacích jízdách bylo jasné, že šumavské erzety budí v jezdcích zasloužený respekt, a to ještě netušili, že je patřičně upraví vytrvalý déšť. První ohlasy po úvodním pátečním testu Vlachovo Březí hovořily jasně. Velmi náročné, extrémně zrádné, s proměnlivou adhezí a vytahaným blátem.
„Přípravy prvního ročníku Central European Rally probíhaly téměř celý rok a museli jsme překonat hodně překážek. Teď si myslím, že můžeme být po právu pyšní na to, jak soutěž proběhla. Už ve čtvrtek jsme zachytili pozitivní ohlasy od diváků, zainteresovaných úřadů, partnerů i mezinárodní automobilové federace FIA,“ uvedl krátce po skončení soutěže Tomáš Kunc, jednatel Central European Rally a Generální sekretář Autoklubu ČR.
„Musím říci popravdě, že se nám všem ulevilo. Byli jsme průkopníky a sledovalo nás hodně odborníků, protože ve třech zemích najednou se světová rally ještě nejela. Museli jsme sladit tři pořadatelské týmy a logistika byla extrémně náročná. K tomu všemu obrovské množství diváků, kteří se v závodní euforii leckdy neudrželi a chovali se nebezpečně. Ale zvládli jsme to. Z prvního ročníku naší nové soutěže si odvážíme nejen skvělý pocit, ale také cenné postřehy do dalších let. Podařila se nám velká věc a já mnohokrát děkuji všem zainteresovaným úřadům, vedení Pražského hradu, Hlavního města Prahy, dopravnímu podniku, vedení Jihočeského a Západočeského kraje, starostům dotčených obcí, celému organizačnímu týmu a kolegům z Německa a Rakouska,“ doplnil Tomáš Kunc.
Rovanperä si dojel pro titul mistra světa
„Cítím se opravdu dobře! Letošní rok byl pro mě osobně ještě důležitější než ten loňský. Konkurence byla silnější a my jsme v kokpitu odvedli opravdu dobrou práci. Největší dík samozřejmě patří Jonnu Halttunenovi, je to nejlepší spolujezdec na světě. Tento titul si budu užívat ještě více než svůj první,“ popsal svoje pocity nový mistr světa Kalle Rovanperä.
Také pro celkového vítěze Thierryho Neuvilla bylo vítězství nesmírně důležité. Díky nasbíraným bodům se nebezpečně přiblížil druhému Evansovi v pořadí WRC na rozdíl sedmi bodů a nyní s ním bude svádět souboj o prvenství na finále sezony v Japonsku. „Jsem opravdu šťastný, že jsem v cíli,“ oddechl si Belgičan při předávání cen v Pasově. Na posledních erzetách totiž v zpočátku proměnlivých povětrnostních podmínkách zanechávaly rallyové vozy na trati spoustu bláta, které se stalo velkou klouzačkou. Všichni jezdci si tak ještě i na posledních kilometrech soutěže užili horké chvilky.
Spokojený se svým výsledkem byl i český pilot Erik Cais, jenž se v průběhu rally držel na hraně první desítky, a nakonec ho od bodované pozice dělilo 21 sekund. Mezi vozy kategorie Rally2 byl třetí, v hodnocení seriálu WRC2 ale bral body za druhé místo. „Nebyla to jednoduchá soutěž. Dnes bylo hlavním úkolem dojet do cíle a udržet se na stupních vítězů v kategorii WRC2. Nechtěli jsme zbytečně riskovat. Jsme moc rádi, že z toho je takový výsledek. Vždy budu vzpomínat i na to, že jsme na Hradě i ve Velké Chuchli mohli startovat jako první a napsat tak historii českého motorsportu,“ řekl Cais.
I v roce 2024
Poprvé se v rámci Středoevropské rally uskutečnil podnik WRC na území tří evropských zemí. Prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček je s výsledkem akce rovněž spokojený. „Celoroční příprava se vyplatila. Mezinárodní tým ze tří spřátelených zemí optimálně spolupracoval i navzdory jazykovým bariérám a kulturními rozdílům. Vytvořili jsme závod mistrovství světa na špičkové úrovni. Za to patří náš dík všem maršálům a dalším pomocníkům,“ poděkoval Štovíček.
Středoevropská rally bude součástí kalendáře WRC i v příštím roce. Od 31. října do 3. listopadu 2024 se uskuteční druhý ročník, na který si ti, kteří se rozhodnou v krátkém časovém předstihu, mohou již nyní zakoupit vstupenky za zvýhodněnou cenu.
Celkové výsledky Středoevropské rally 2023 v kategorii WRC1:
Posádka / vůz | Celkový čas | Náskok (s) | Průměrná rychlost (km/h) | |
1. | Neuville Thierry – Wydaeghe M. Hyundai i20 N Rally1 | 2:52:39,9 | 107,7 | |
2. | Rovanperä Kalle – Halttunen J. Toyota GR Yaris Rally1 | 2:53:37,5 | +57,6 +57,6 | 107,1 0,19 |
3. | Tänak Ott – Järveoja Martin Ford Puma Rally1 | 2:54:32,7 | +1:52,8 +55,2 | 106,6 0,36 |
4. | Ogier Sébastien – Landais V. Toyota GR Yaris Rally1 | 2:54:48,5 | +2:08,6 +15,8 | 106,4 0,41 |
5. | Katsuta Takamoto – Johnston Aaron Toyota GR Yaris Rally1 | 2:55:28,2 | +2:48,3 +39,7 | 106,0 0,54 |
6. | Suninen Teemu – Markkula Mikko Hyundai i20 N Rally1 | 2:55:46,2 | +3:06,3 +18,0 | 105,8 0,60 |
7. | Munster Grégoire – Louka Louis Ford Puma Rally1 | 2:57:02,2 | +4:22,3 +1:16,0 | 105,1 0,85 |
8. | Loubet Pierre-Louis – Veillas B. Ford Puma Rally1 | 3:04:44,2 1:00 (penalizace) | +12:04,3 +7:42,0 | 101,2 2,34 |
9. | Evans Elfyn – Martin Scott Toyota GR Yaris Rally1 | 3:32:38,1 | +39:58,2 +27:53,9 | 87,5 7,74 |
Celkové výsledky Středoevropské rally 2023 v kategorii WRC2 (TOP 10):
Posádka / vůz | Celkový čas | Náskok (s) | Průměrná rychlost (km/h) | |
1. | Fourmaux Adrien – Coria Alexandre Ford Fiesta Rally2 | 3:04:15,7 | 100,9 | |
2. | Ciamin Nicolas – Roche Yannick Škoda Fabia RS Rally2 | 3:04:33,0 | +17,3 +17,3 | 100,8 |
3. | Cais Erik – Trunkát Daniel Škoda Fabia RS Rally2 | 3:05:05,7 | +50,0 +32,7 | 100,5 |
4. | Kajetanowicz K. – Szczepaniak M. Škoda Fabia RS Rally2 | 3:06:39,9 | +2:24,2 +1:34,2 | 99,6 |
5. | Pajari Sami – Mälkönen Enni Škoda Fabia RS Rally2 | 3:07:00,8 | +2:45,1 +20,9 | 99,5 |
6. | Greensmith Gus – Andersson Jonas Škoda Fabia RS Rally2 | 3:07:34,6 | +3:18,9 +33,8 | 99,2 |
7. | Marczyk Mikołaj – Dymurski D. Škoda Fabia RS Rally2 | 3:08:07,5 | +3:51,8 +32,9 | 98,9 |
8. | Gryazin Nikolay – Aleksandrov K. Škoda Fabia RS Rally2 | 3:08:32,0 | +4:16,3 +24,5 | 98,7 |
9. | Wagner Simon – Winter Gerald Škoda Fabia RS Rally2 | 3:09:04,1 | +4:48,4 +32,1 | 98,4 |
10. | Březík Adam – Krajča Ondřej Škoda Fabia Rally2 evo | 3:09:55,0 | +5:39,3 +50,9 | 97,9 |