Stovky řidičů a desítky tun posypové soli. Ředitelství silnic a dálnic je dle svých slov na zimu připraveno

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Ředitelství silnic a dálnic - 1. 12. 2022


Zimní počasí zatím jen nenápadně vystrkuje drápky, ale všichni řidiči si musí uvědomit, že dříve či později se setkají se sněhem, náledím, sněhovými jazyky a dalšími typickými zimními řidičskými problémy. Aby byly co nejmenší, musí být silnice průběžně uklízeny. A o to se mimo jiné stará Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je dle svých slov na zimu důkladně připraveno.

K údržbě silnic v Česku, která má ŘSD na starosti, je připraveno 662 řidičů a 131 dispečerů. Další kapacity, především pro údržbu silnic I. třídy, jsou na zimu v pohotovosti u dodavatelských firem. Ti všichni se budou starat o více než 1000 kilometrů dálnic po celém Česku. Ty si dělí několik jednotlivých středisek, přičemž každé z nich má na starosti asi 50 kilometrů dálnic. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD.

Nejde ale jen o ty stovky řidičů. Už dnes je v pohotovosti také technika, konkrétně 201 sypačů a 58 univerzálních vozidel s různým technickým vybavením. Jde například o mohutné frézy schopné zvládnout i velkou sněhovou nadílku. Ve skladech je připraveno 51 tisíc tun soli a solného roztoku. K nakládání soli do sypačů je připraveno 48 nakladačů.

To vše pak mají pod kontrolou dispečeři, kteří mají k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé, i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.

Jste dostatečně připraveni na zimu? Jen správné pneumatiky nestačí, hodit se toho může mnohem víc

Čas hraje velkou roli

Hodně motoristů každoročně silničářům spílá, že zaspali a že ta silnice, kde zrovna jedou, není ukázkově uklizena. Je ale potřeba myslet na to, že stav silnic svým způsobem ovlivňuje přímo zákon. Na první místo jsou dle legislativy vždy umístěny silnice I. tříd a dálnice. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období na těchto silnicích delší než 30 minut. Do dvou hodin pak musí být dálnice sjízdné. U silnic prvních tříd je to do tří hodin.

Je ale potřeba si uvědomit, že sypače nemohou být pořád a všude. Jak už jsme psali výše, každé jednotlivé středisko má na starosti 50 kilometrů. A ve chvíli, kdy stále sněží, je čerstvě uklizený úsek velmi rychle znovu zasypán. Není proto vhodné se na silničáře zlobit, opravdu neexistuje, aby při zimním počasí, které vyžaduje údržbu, stáli v garážích.

Každý motorista si pak ještě před cestou může zjistit stav silnic a dálnic, které ho čekají. Jednou z možností je web dopravniinfo.cz a druhou asistenční služba ŘSD na čísle 800 280 281. Tato asistenční služba je zdarma dostupná 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Řidiči se na asistenční službu mohou obrátit z v případě jakýchkoliv potíží, příjezd vozidla i zásah na místě, kterým bude zajištěna plynulost a bezpečnost provozu, je zcela zdarma. Dojezdový čas je do cca 20 minut.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru