V autoškole se učí jasná věc: u značky „Stůj, dej přednost v jízdě“ se má zastavit, rozhlédnout a teprve poté, pokud nic nejede, můžete se znovu rozjet. Důvod je jednoduchý. Kdo nezastaví, riskuje pokutu až 5500 korun na místě a ve správním řízení až 25 tisíc korun. K tomu šest trestných bodů do karty řidiče. To je dost silný důvod, proč brzdu sešlápnout a auto na STOPce zastavit. Přesto existuje situace, kdy řidič další zastavení provést nemusí a přitom zůstává v právu.
Jde o běžnou kolonu před křižovatkou se stopkou. Pokud první vůz skutečně zastavil v místě, odkud bylo do křižovatky dobře vidět, a další auta stojí za ním, není nutné, aby každý vůz opakoval totéž zastavení přesně u dopravní značky STOP. Podstatou povinnosti je zastavit tam, odkud má řidič do křižovatky náležitý rozhled. Pokud jste v koloně už jednou stáli, rozhlédli se a viděli jste do všech směrů, že tam nejede nikdo, komu musíte dát přednost, můžete plynule pokračovat spolu s kolonou rovnou do křižovatky.
Přečtěte si také:
Praxe ale bývá opatrnější. Mnoho řidičů si ale raději znovu zastaví těsně před hranicí křižovatky, i když už předtím do okolí křižovatky viděli. Je to pochopitelné, jistota je jistota a navíc tresty jsou přísné. Znovu zastavit je pak nutné vždy, když jako třeba i druhý nebo třetí vůz v řadě nemáte do křižovatky dostatečný výhled. Jakmile si nejste jistí, zastavení u hranice křižovatky je správná volba. Důležité je, abyste jezdili hlavně bezpečně.
Kdy se zastavit musí bez výjimky
Jiná kapitola nastává ve chvíli, kdy je spolu se značkou na vozovce i příčná plná čára. Ta vyznačuje místo povinného zastavení. V takovém případě musíte zastavit vždy, i když jste předtím viděli do křižovatky dobře. V praxi to může znamenat dvojí zastavení. Nejdřív na čáře a poté znovu v místě s nejlepším rozhledem, pokud je to potřeba.
Zarostlé dopravní značky pořád platí. Na jejich nečitelnost můžete upozornit kraj nebo obec
Základem je zdravý rozum a přehled o dění kolem. Zákon vyžaduje zastavit tam, kde máte jasný výhled, a mít pod kontrolou přednost vozidel na hlavní. Když se k tomu přidá povinné zastavení na příčné čáře, není o čem diskutovat.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek





Proč je nutné stále řidičům hrozit gigantickými pokutami? Pisálci by se měli léčit!!! Pokutu by měl zaplatit autor zmatečného nadpisu.
Proč musím zastavit na stopce před železničním přejezdem, kde je vidět 5m před přejezdem na obě strany, že nic nejede. Navíc zde jezdí jenom turistický vlak a jenom o víkendech. Možná upravit dodatkovou tabulkou.
Nevím, ale značka stop je většinou umístěna na nepřehledné křižovatce. Tudíž je na místě dbát zvýšené opatrnosti a tvrdit, že jste z 3. vozidla které zastavilo před křižovatkou měli náležitý rozhled, je dost troufalé. Navíc mám široké přední sloupky a když si najedu na vhodné místo pro zastavení, tak stejně nemám náležitý výhled. Bylo by třeba výrobcům vysvětlit, že mají na přední sloupky použít kvalitní materiály, pak by sloupky byly třetinové a byl by z auta opravdu dobrý výhled. Nevím jak a koho přesvědčili, aby jim schválil tak mizerný výhled z místa řidiče u poloviny vozidel, co se dnes vyrábí… Hlavně kolik to schválení stálo, ale to nikoho nezajímá… Vinen bude vždy řidič !
Máme ve městě křižovatku se stopkou a příčnou čárou. Pokud na čáře zastavím, absolutně nevidím na pravou stranu, je to v zatáčce. Všichni řidiči zde tedy porušují pravidla provozu, jelikož zastavují minimálně metr za touto příčnou čárou.
Když si článek pozorně přečtete, přesně tento postup je popsán.