Kruhové logo s okřídleným šípem bylo jako ochranná známka zaregistrováno na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923. Od chvíle, kdy se v roce 1925 poprvé objevilo na vozech z Mladé Boleslavi, došlo k jeho modifikacím jen několikrát, přičemž nikdy nebylo jeho původní vizuální pojetí zásadně měněno. V srpnu 2022 představila mladoboleslavská automobilka komplexní změnu korporátní identity a také novou podobu loga. To je mnohem působivější zejména na mobilních zařízeních a lze jej také flexibilněji integrovat do různých formátů.
Světoznámé logo značky Škoda zdobí vozy mladoboleslavské automobilky už od 20. let minulého století. V těchto dnech si připomínáme sto let od jeho registrace na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923.
„Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat. Nadále můžeme obdivovat nadčasovou genialitu tehdejších grafických tvůrců,“ vysvětluje Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.
Inspirace historií dnes známkou kvality z Mladé Boleslavi
Znak podle všeho vzešel ze soutěže vypsané technickým ředitelem značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Vladislavem Sýkorou, přičemž autorství samotného nápadu je připisováno Tomášovi Magličovi, tehdejšímu obchodnímu řediteli značky Škoda. Toho údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno.
Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s doprava letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem. Zprvu se logo objevovalo na lokomotivách, které byly v Plzni vyráběny, a až po fúzi s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se symbol stal součástí mladoboleslavských automobilů.
Hlubší význam prvků loga
Logo Škoda ztělesňuje důraz značky na vysoké technické a estetické standardy a precizní výrobu. Zároveň symbolizuje dynamiku pohybu vpřed. Každý prvek loga toto poselství dále posiluje: Velký kruh představuje globální dosah a bezvadný charakter výroby značky Škoda, zatímco křídlo označuje technologický pokrok, rozsah výroby a globální distribuci. Šíp směřující dopředu představuje progresivní výrobní procesy a efektivitu, zatímco menší kruh připomínající oko symbolizuje preciznost inženýrství, odbornost a rozhled. Okřídlený šíp se objevuje na automobilech, originálních dílech a informačních a komunikačních materiálech Škoda. Pozoruhodné je, že za 100 let prošel pouze pěti znatelnými úpravami a barevnými variacemi.
Historie loga Škoda
V úplných počátcích používala mladoboleslavská firma pro své výrobky, jízdní kola, vlastenecké označení Slavia. V dekorativním logu i na zjednodušeném kovovém štítku je doplňovala příjmení zakladatelů firmy: Laurin & Klement. Podobně tomu bylo u motocyklů, vyráběných od roku 1899. S nástupem automobilové produkce (1905) se etablovalo působivé kruhové logo s iniciálami L&K, po obvodu doplněné ztvárněním vavřínového věnce. K firemnímu DNA totiž už tehdy patřily výrazné úspěchy v motoristickém sportu. V komunikaci i na chladičích vozů se do konce 20. let 20. století vyjímal také kaligraficky provedený nápis Laurin & Klement, ohlas secesní elegance.
Symbol rychlosti a pokroku
Ochranná známka Škoda s letícím šípem byla 15. prosince 1923 úředně zaregistrována jiné společnosti než mladoboleslavské automobilce. Samozřejmě se jednalo o nové logo akciové společnosti Škodovy závody v Plzni. Současně si podnik nechal patentově chránit také později nevyužitou alternativu s pěti pery a integrovaným nápisem Škoda.
Jednalo se o výsledek více než ročního hledání ochranné známky, zahájeného vypsáním veřejné soutěže. Mezi přibližně třemi sty návrhy zvítězila varianta připomínající hlavu indiánského náčelníka s čelenkou z peří. Jméno autora návrhu loga zůstane už zřejmě navždy zahaleno tajemstvím, možná šlo o kolektivní dílo, postupně upravované různými pracovišti společnosti. Redukce z pěti per pomyslně udržujících šíp v letu na tři souvisela s tím, že nová ochranná známka používaná na širokém spektru výrobků musela být zřetelná i po výrazném zmenšení a v trojrozměrném provedení výlisku či odlitku. Z těchto důvodů se nakonec ustoupilo také od doplňujícího slovního označení Škoda.
Na automobilech z Mladé Boleslavi se nové označení začalo objevovat o necelé dva roky později, po začlenění automobilky Laurin & Klement do strojírenského koncernu Škoda.
Místo modré zelená
Když automobilka Škoda přecházela začátkem 90. let minulého století pod křídla koncernu Volkswagen, změnilo se i grafické pojetí loga. Původní modro-bílé se pro firemní tiskoviny používalo do přelomu let 1992 a 1993, jako emblém na automobilech do roku 1995.
V prosinci 1992 došlo k modifikaci ochranné známky: modrou barvu nahradila zelená, v mezikruží se objevilo označení Škoda Auto s novým řezem písma. Mírně upravená podoba se na automobilech jako emblém uplatnila od tehdy teprve připravované řady Škoda Felicia. Součástí emblému použitého na automobilech byl také vavřínový věnec, odkazující na bohaté sportovní tradice a historické varianty loga společnosti Laurin & Klement.
Tím se vývoj pochopitelně nezastavil. Na prestižním autosalonu v Ženevě se 3. března 2011 představily nejen novinky v nabídce automobilky Škoda. Ta právě slavila 110. výročí úspěšného angažmá v motoristickém sportu výstavním debutem akčního modelu Fabia Monte Carlo, který poprvé, již v lednu, spatřili diváci stejnojmenné rallye. Pozornost vzbudila také studie Vision D, první ukázka tehdy nového designového jazyka značky. Charakteristické znaky designu Škoda doplnil ostrými a čistými liniemi. Takže bylo jen logické, že na světě vedle nového firemního designu bylo také inovované logo. Zelený odstín okřídleného šípu se změnil na světlejší nazvaný Škoda Green, lemoval jej jemnější chromovaný (dříve černý) kruh. Logo i díky využití 3D prvku působilo výrazně plastičtěji. Již v úterý 1. března proběhla v celém mateřském závodu v Mladé Boleslavi výměna starého loga za nové, pobočky v Kvasinách a Vrchlabí následovaly hned další den. Od roku 2012 se pak nové logo vyskytovalo také na vozech – na jejich kolech, přední masce i volantu.
Logo éry digitálních technologií
Kromě kruhového loga s okřídleným šípem v podobě z roku 2011 se o sedm let později začal používat také osobitě pojatý slovní nápis Škoda, začal se prosazovat třeba na zádi vozů. V létě 2022 se stal hlavním komunikačním nástrojem. Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, navíc pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Typický háček v úvodním písmenu „eš“ je integrovaný a splývá se symetrií loga.
Méně zásadní změnou prošel symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo zjednodušení, nově je vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. Dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů, jde o reakci na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Zachovávají propojení s historií, zároveň přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu jako základní pilíř budoucnosti značky.
Už i autor textu se špatně vyjadřuje(vpravo…).Správně by mělo být,v každém případě,heraldické ztvárnění!Z pozice objektu,věda heraldická si vyžaduje správnost,nepochopitelné,že za velmi dlouhou dobu nedošlo k nápravě!
Už i autor textu se špatně vyjadřuje(vpravo…).Správně by mělo být,v každém případě,heraldické ztvárnění!Z pozice objektu,věda heraldická si vyžaduje správnost,nepochopitelné,že za velmi dlouhou dobu nedošlo k nápravě!