Od zahájení prodeje Fiatu Multipla uplynulo už 25 let. Automobil byl představený na německém mezinárodním autosalonu na podzim roku 1997, přičemž vyvolal rozruch a vzbudil zvědavost široké veřejnosti i odborníků. Na jeho počest vyrobí oddělení Stellantis Heritage exkluzivní vzpomínku s názvem Fiat Multipla 6×6.
Designérem nového výtvoru je „otec“ Fiatu Multipla – Roberto Giolito (viz úvodní foto), který je zároveň vedoucím oddělení Stellantis Heritage. Speciální model je inspirovaný šesticí zábavných postav, které nakreslil Giolito v roce 1998, aby zábavně a nekonvenčně zobrazily život na palubě vozidla.
Nový Fiat Multipla 6×6 vychází z původního modelu z roku 1998 a nalakován je unikátní biotyrkysovou barvou. Lišty, kola i nárazníky jsou natřeny kontrastní šedobílou barvou. I v interiéru se prolíná tmavomodrá látka s šedobílými výplněmi dveří. Každé sedadlo obsahuje obrázek jedné z postav. Každá z nich vyjadřuje jedinečný způsob, jakým lze Multiplu „zažít“ – od dobrodruha po dítě, řidiče, ženu, jež je přitažlivá pro elegantního muže, mnicha a mladého rebela ze 70. let. Tyto kresby skončily na celé řadě doplňků, včetně triček a skládaček, aby si získaly veřejnost.
Dnes jsou tyto karikatury zpět – jednotlivě uvnitř a společně zvenčí. Za volantem je průzkumník připravený vést tuto veselou skupinu směrem k novému dobrodružství. Uprostřed přední řady sedí dítě v autosedačce a sní o řízení a závodní přilbě, zatímco vedle něho se snaží nalíčit atraktivní žena. Vzadu je možné najít manažera s elegantním oblekem a notebookem, mnicha soustředěného na čtení duchovní literatury a pokojně ležícího mladého „hippísáka“. Každý svým způsobem představuje svobodu projevu své vlastní osobnosti uvnitř vozu.
Prezentace v muzeích
Abychom se blíže podívali na první generaci, natočil Heritage video, v němž Roberto Giolito odhaluje tajemství a anekdoty o modelu z roku 1998. Na jedné straně vyniká Multipla svým nezaměnitelným designem, zatímco na straně druhé je konkrétním příkladem toho, jak dokáže důmyslné řešení skutečně zlepšit kvalitu života na palubě. Není náhodou, že se prezentace vozu ve Velké Británii uskutečnila v londýnském muzeu designu. Mimo toho byl model Multipla také vystavený v roce 1999 v Muzeu moderního umění v New Yorku.
Multipla bourá stereotyp, který tvrdí, že práce designéra spočívá výhradně v estetické a stylové rovině. V tomto případě Centro Stile Fiat nevytvořil vzhled vozu, který technicky a funkčně vyrobil někdo jiný. Navrhl jej se špičkovým technickým týmem a chtěl zdůraznit originalitu modelu Multipla a poskytnout mu takovou formu, jež jasně dokazuje, že jde o úplně nový typ automobilu. To znamenalo navrhnout karoserii pro šest pasažérů sedících ve dvou řadách. Stejně tak bylo nutné vzít v potaz jejich zavazadla i pohodlí.
Důvody netradičního vzhledu
Zároveň bylo potřeba zabezpečit, aby mohli cestující udržovat normální sociální vztahy, stejně jako jim dát šanci na intenzivní kontakt s vnějším světem při zachování nejvyšší možné ochrany i bezpečí. Tento přístup musel v podstatě postavit do popředí otázku funkčnosti, sladění tužeb cestujících s možnostmi techniky. Celková podoba modelu byla vytvořena na základě složité integrace těchto potřeb a rozdělená do dvou „modulů“. Tyto dva prvky jsou na přední straně viditelně oddělené jakýmsi zakřiveným pásem, jenž byl vyrobený pro účely umístění světel, mechanismu stěračů čelního skla i kazet s pylovým filtrem. Rozložení předních světel do různých rovin si zaslouží zvláštní pozornost, protože částečně dodává přední části zábavný (škaredý) vzhled. Tři páry kulatých světel umístěné v různých výškách jsou situované tak, aby co nejlépe osvětlovaly cestu – mlhovky v nárazníku, potkávací světla v mřížce chladiče a dálková světla v zakřiveném páse u čelního skla.
Tři plus tři
Fiat Multipla byl inovativní i z průmyslového hlediska. Díky své struktuře Space Frame reagoval na dva různé požadavky – vynikající flexibilitu výroby a nízké fixní investice. Tato technologická inovace odrážela i ekologický závazek Fiatu, který vždy kladl důraz na důležité otázky spojené s výrobou, jako je racionální využívání energie, snižování odpadu a přijímání nejpokročilejších a udržitelných průmyslových procesů.
Fiat Multipla se prodával mimo Evropu i jako elektromobil s vyměnitelnými bateriemi
Skvělé nápady nezabírají žádný vzácný prostor. To je další ze silných stránek tohoto modelu, jenž byl díky své inovativní architektuře jediným skutečným „3+3“ automobilem ve svém segmentu. Ve skutečnosti změnil původní design kabiny čtyřmetrové vozidlo na minivan. Hlavy cestujících na bočních sedačkách jsou dále od stěn karoserie, takže se necítí stísněně. Modularita tvořená sedadly, která se dají sklopit a úplně odebrat, navíc umožňuje získat až 1 900 litrů zavazadlového prostoru. Vnitřní objem vozidla byl (s hodnotou přes 3 kubické metry) nejlepší v daném segmentu. Zmíněná řešení utvořila z automobilu to nejlepší k socializaci a „dobrému pocitu na palubě“. Ve skutečnosti je to ideální auto na cestování s přáteli. Mimochodem, v roce 2004 byla Multipla prvním vozidlem automobilky Fiat, v němž bylo možné telefonovat prostřednictvím funkce Bluetooth. Později byla jediným podobným vozidlem na trhu Honda FR-V.
„Nová“ Multipla jako jeden jediný kus
Exkluzivní znovuzrozený Fiat Multipla 6×6 existuje zatím pouze jako skicy, ale už se vyrábí. Hotové auto bude vystaveno na veletrhu Milano Auto Classica Show od 17. do 19. listopadu a pak půjde do aukce jako sběratelský kus.