Opravdu velice důležitých deset kilometrů a čtyři sta čtyřicet metrů dálnice začalo růst na trase dálnice D35. Úsek Litomyšl – Janov, který má být hotový v srpnu roku 2027, totiž bude zároveň sloužit jako obchvat desetitisícového města. Deset a půl kilometru, na nich sedm dálničních mostů a stejný počet nad vlastní autostrádou. Třicet měsíců práce a náklady dvě miliardy a osm set milionů korun. Takové jsou klíčové informace o úseku D35, který přinese velkou úlevu Litomyšli, z níž odvede tranzitní dopravu.
„Zde také bude velká dopravní zatíženost právě tou stavbou, ale musí se něco vydržet abychom na konci mohli konečně v roce 2027 ten tranzit poslat kolem Litomyšle,“ říká starosta Litomyšle Daniel Brýdl.
„Celá ta dálnice D35 někdy na konci roku 2026, včetně tunelu Homole, by měla být v provozu kromě právě obchvatu samotné Litomyšle, pro nás je toto velmi důležité, aby co nejrychleji v tom roce 2027 ta stavba byla dostavěná,“ upřesňuje Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Start stavby obchvatu Litomyšle ukončil desítky let sporů o trasování autostrády. „Zároveň se tímhle okamžikem stává z dálnice D35 vůbec největší staveniště dopravních staveb v Evropě, protože v tuto chvíli se buduje více než 64 km dálnice D35 a v průběhu následujících měsíců přibude dalších šestnáct kilometrů,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka. Celá dálnice D35, která propojí východní Čechy od Úlibic u Jičína po Olomouc a Lipník nad Bečvou, by měla být hotová do pěti let.
Stavba je důležitá jako alternativa pro D1, zásadní je i pro Pardubický kraj. Ladislav Valtr, náměstek hejtmana Pardubického kraje k tomu říká: „Nejenže se řidiči dostanou snadněji a rychleji z východu na západ, ale i to, že tranzitní doprava už nepojede přes naše obce a města.“