Dalnice_D1-Chodov-Chilska_ulice

Správné připojení na dálnici není složité. Chce to jen dodržet několik pravidel

Autor: Radim Plachý - Foto: Wikimedia Commons (cs:ŠJů - Own work, CC BY-SA 3.0, Odkaz) - 3. 10. 2022


Jezdit po silnicích a dálnicích vyžaduje často hodně silné nervy. Někteří řidiči totiž nepoužívají zrcátka, nemají správný odhad, neumějí rychle reagovat anebo je jim jen úplně jedno, co se děje okolo nich a za nimi. Velmi adrenalinový zážitek je občas také připojování na dálnici. Pojďme se podívat na to, jak by to správně mělo být.

Výuka v autoškolách je krátká, na praktické jízdy není mnoho času, takže se instruktoři nedostanou s žáky ke všem potřebným situacím. Výsledkem toho pak může být, že se čerství řidiči neumějí správně připojit na dálnici. Smutné ale je, že se to nemusí týkat jen čerstvých držitelů řidičských oprávnění, ale i těch, kteří mají řidičák desítky let.

Správné připojování

Řidiči často zmatkují a na dálnici se připojují špatně. Problémů je několik: příliš brzké přejetí z připojovacího pruhu do pravého jízdního, pomalá rychlost či nesledování vnějších zpětných zrcátek. Všechny tyto tři problémy jsou ale pouze a jen o řidiči.

Stačí tedy myslet na to, že připojovací pruh je tak dlouhý zejména proto, aby auto dokázalo nabrat co nejvyšší rychlost, aby po připojení do průběžného pruhu nebrzdilo provoz za sebou, ale naopak s ním rovnou splynulo. Je dobré využít připojovací pruh celý, nic vám neuteče, pokud se do toho připojovacího nepřipojíte na jeho začátku, ale až na jeho konci. Předtím, než jízdní pruh změníte, ale poctivě a pečlivě zkontrolujte zrcátko, abyste si byli jistí, že v pruhu, do kterého se chcete připojit, nikdo a nic nejede. Pokud by jelo a skončilo by to nehodou, bude to – pokud jste měnili pruh z připojovacího do průběžného – vždy vaše chyba, protože jste nedali přednost. Jiné by to mohlo být, pokud byste jen měnili jízdní pruh z pravého do levého a v tu chvíli současně i jiný řidič z levého do pravého, pak by vám, protože jste zprava, měl dát přednost.

Při změně (jakéhokoliv) jízdního pruhu také musíte dát informaci pomocí aktivace ukazatelů směru, tedy blinkrů.

Může se také stát, že vaše rychlost bude v připojovacím pruhu vyšší než vozidla (například nákladního auta nebo autobusu) v průběžném pruhu, co pak? Můžete být v klidu. V tomto případě totiž nejde o podjíždění, na které zákon o provozu na pozemních komunikacích nahlíží jako na poměrně vážný přestupek, takže auto můžete klidně předjet a zařadit se až před něj.

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru