bmw-museum-vystava-elektromobility

O tom, že se nad spalovacími motory smráká, netřeba jakkoliv polemizovat. V posledních letech velmi výrazně ubývají válce, zmenšují se objemy válců a do práce motoru se čím dál více zapojuje větší či menší elektrifikace. BMW ale tvrdí, že to tak bude maximálně do roku 2050, kdy motory s vnitřním spalováním zcela vyhynou a nahradí je elektromobily.

V příštích desítkách let se na poli automobilového trhu odehrají revoluční změny, alespoň to tvrdí australský magazín Carsales s odvoláním na Jana Freimanna, šéfa elektromobility přímo v BMW. Ten prý říká, že to souvisí s pařížskou klimatickou dohodou, jenž říká, že: “Do roku 2050 musejí být automobily uhlíkově zcela neutrální. Budoucnost má být bezemisní.”

Freimann také tvrdí, že očekává, že už v roce 2021 bude každé čtvrté prodané auto elektromobil nebo hybrid. Do roku 2025 bude elektromobil nebo hybrid už každé třetí auto a o dalších pět let později to bude vyrovnané. Na jedno auto se spalovacím motorem se prodá jeden elektromobily, respektive hybrid. Bez výběru pro zákazníky to mnichovská značka slibuje do roku 2050, kdy budou v nabídce jen elektricky poháněná auta – a to buď bateriové elektromobily anebo elektromobily s vodíkovými palivovými články. Kromě elektromobility s tím ale přijde i zcela autonomní způsob jízdy a s tím související vzájemné propojení všech automobilů.

BMW si myslí, že bez okamžitého nárůstu dobíjecích stanic nemá elektromobilita budoucnost

BMW ale ještě neoznámilo přesný plán, ani scénář toho, jak bude ukončení výroby spalovacích motorů v praxi vypadat. Jsou to tedy zatím jen spekulace, které by se však měly zakládat na faktech, jež se uvnitř automobilky diskutují. BMW také není jedinou automobilkou, která toto chystá. Stejný scénář totiž slibují i další světoví výrobci automobilů.

Zákaz automobilů se spalovacími motory se však chystá mnohem dříve. Plánuje ho podle zmíněné pařížské dohody i například vůbec největší znečišťovatel současnosti, tedy Čína. Tam to ale bude složité. Jednodušší by to naopak mělo být ve Francii a ve Velké Británii, které k tomu přidaly i konkrétní rok. S autem tak, jak ho známe dnes, se tu neprojedete už v roce 2040. Naopak USA od dříve podepsané pařížské dohody odstoupila. Donald Trump tvrdí, že by tak výrazný zákaz měl nepříznivý vliv na tamější ekonomiku. O tom, že auta na spalovací motory nechce zakazovat, mluví i Austrálie. Freiman na to konto řekl, že ani tak BMW pro tyto země nebude auta se spalovacími motory vyrábět.

A že to BMW myslí s těmito novými technologiemi vážně, dokazuje i několik faktů. Kromě toho, že před pár dny otevřelo zcela nové technologické výzkumné centrum bateriových článků Battery Cell Competence Centre, také u Sokolova připravuje nové vývojové centrum, jež se bude zaměřovat především na otázky spjaté s budoucností osobní dopravy, jako jsou alternativní pohony či autonomní jízda.

Otázkou ale stejně zůstává, zda je taková představa reálná. Spíše si myslíme, že tak brzy nikoliv. 30 let je sice poměrně dlouhá doba, ale zároveň i velmi krátká. Třeba na to, aby Čína přešla z uhelných elektráren a podobných nepříliš ekologických způsobů výroby elektřiny na čistější anebo zcela bezemisní. A co pak emise z nákladní, lodní a letecké dopravy? Nechme se tedy překvapit. Někteří z nás by se mohli roku 2050 ještě dožít…