Souboj generací otce a syna a dvou ostrých Fabií. Který Rovanperä vyhrál?

Autor: Tisková zpráva - 21. 2. 2019


Dojatý Kalle Rovanperä říká: „Nikdy v životě jsem nebyl šťastnější než teď!“ a pozoruje při tom svého tátu Harriho, jak po dvanácti letech sedí opět za volantem rallyového speciálu kategorie WRC. Na testovacím okruhu týmu ŠKODA Motorsport uprostřed českých lesů se totiž tuto zimu odehrálo neobyčejné setkání.

Z Finska dorazil Harri Rovanperä, který v roce 2006 závodil v mistrovství světa s vozem ŠKODA FABIA WRC, a také jeho syn Kalle, který loni s továrním závodním vozem ŠKODA FABIA R5 vyhrál dva závody mistrovství světa, a nakonec oslavil plnoletost celkovým třetím místem v kategorii WRC 2. Taková příležitost pro rodinný duel se naskytne málokdy!

Za volant se Kalle poprvé posadil ještě dřív, než se naučil malou násobilku. V době, kdy si většina kluků hraje s angličáky, on už se závodním autem driftoval po zasněžených finských lesích. A byl to právě jeho otec Harri, který ho motorsportem od mládí provázel. Z jejich chování je vidět, že jsou to parťáci. Šanci zajezdit si spolu ve „svých“ závodních autech však dosud nikdy nedostali.

„Když táta závodil, byl jsem ještě malý, takže si toho moc nepamatuji. O to víc jsem si teď společné ježdění užil. Bylo úžasné sledovat, jak se táta postupně dostává do tempa, jak se soustředí a zrychluje. Nakonec to bylo jako jet opravdovou rallye. Byl jsem neuvěřitelně šťastný hlavně kvůli němu,“ líčí Kalle, který svého otce během zahřívacích jízd nadšeně povzbuzoval hned vedle trati.

Ukázalo se, že Harri Rovanperä ani po dlouhých 12 letech od svého posledního závodu v Mistrovství světa WRC řídit nezapomněl. „Je to už hodně let, navíc jsou tu náročné podmínky připomínající Monte Carlo. Už po pár kolech jsem se do toho ale začal dostávat, začal jsem to cítit. Když jsme nakonec jeli na čas, byl to opravdu skvělý pocit,“ popisuje Rovanperä starší. Jeho rozevláté drifty na zledovatělých cestách mezi stromy nenechaly nikoho na pochybách, že pověstné „sisu“ – finský koncept odhodlání, statečnosti a vyrovnanosti – mu stále nechybí. Zároveň bylo vidět, kdo je dnes aktivní závodník: Kalle tátovi po každém „tréninkovém“ okruhu radil, kde si může trochu lépe najet, kdy má brzdit a v jakém okamžiku naopak pořádně dupnout na plyn a dostat z auta maximum.

Sedadlo navigátora vnímal každý jinak

„Na místě spolujezdce normálně nesedávám a vždycky se tam bojím. Ale s tátou jsem se nebál vůbec. Vím, že když jsem s ním, nic se mi nestane. Neudělal by nic, co by nás mohlo ohrozit,“ vypráví Kalle po jízdě ve speciálu FABIA WRC, s nezlomnou důvěrou v tátovy schopnosti. Zato Harri ze sedadla spolujezdce ve speciálu FABIA R5 vystupoval o poznání nervóznější. „Pro mě to bylo trochu jiné. Samozřejmě Kallemu důvěřuji, ale jel strašně rychle… Nebylo mi přímo špatně, ale nemůžu říct, že bych si to vyloženě užíval. Kalle sice říkal, že jede na 80 %, ale mně to přišlo spíš jako 120 %,“ směje se Harri.

A jak by srovnal jízdu v obou autech? „Nastavení auta je dnes velmi precizní, výkonová křivka motoru je v R5 plynulá a čitelná. Proto i jízdní styl je dnes trochu jiný, než býval. V tom vidím největší rozdíl,“ myslí si Harri a Kalle přikyvuje.

Dlouhá cesta na vrchol

Zatímco Kalle piloval svůj řidičský talent už od nejútlejšího věku a jeho kariéra začala velmi brzy, Harriho příběh nemohl být odlišnější. „Já v mládí spíš lyžoval, závodit s auty jsem začal až v mnohem pozdějším věku. Bylo mi tehdy 22 let, s jedním kamarádem jsme koukali na rallye a říkali jsme si, že to vypadá docela jednoduše. A že bychom to mohli taky zkusit. Kallemu oproti tomu bylo asi 10 let, když za mnou přišel s tím, že by rád zkusil kariéru v rallye,“ říká Harri.

A roky práce jsou na výsledcích vidět. Už ve své první sezóně v barvách ŠKODA Motorsport loni Kalle Rovanperä pomohl českému týmu k zisku prvních tří míst v kategorii WRC 2. Před ním se umístili týmoví kolegové Pontus Tidemand a mistr světa Jan Kopecký. Právě loňský šampion má pro svého mladého kolegu pouze slova chvály. „Kalle si vede skvěle a navzdory svému věku je velice vyspělý. Myslím, že jednou z něj bude mistr světa,“ prohlásil Kopecký. Zajímavostí je, že Kopecký během své dlouhé kariéry jezdil v mistrovství světa nejprve po boku Harriho a následně i jeho syna Kalleho.

Velkými ambicemi se ostatně Kalle netají. „Jednoho dne chci být nejlepší. Ale uvidíme, jdeme krok po kroku,“ prohlašuje. A může si být jistý, že jeho táta Harri bude celou cestu stát při něm. „Díky tomu, že Kalle jezdí za ŠKODA Motorsport, mi ubylo hodně práce. Pořád se ale musím o spoustu věcí postarat. A rozhodně mi to nevadí, dělám to rád,“ uzavírá Harri.

Kdo byl tedy rychlejší?

Táta, nebo syn? Harri Rovanperä má čísla na své straně. Obě auta váží podobně, ostřílená FABIA WRC se však může chlubit větším motorem, o něco vyšším výkonem a téměř o polovinu vyšším točivým momentem. Na druhou stranu však Harri v závodním autě neseděl přes 10 let a na seznámení měl jen několik jízd. Oproti tomu Kalle trénuje takřka neustále a se svým autem v minulém roce vyhrál v kategorii WRC 2 náročné rallye ve Walesu i ve Španělsku. Právě to nakonec rozhodlo v jeho prospěch. Oběma jezdcům ale stejně šlo hlavně o zábavu a ani jeden nejel na maximum. Výsledné srovnání je proto pouze orientační.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru