Včera nás opět překvapilo velké sněžení a to jak na horách, tak i v nížinách i ve městech. A meteorologové teď varují před dalším výrazným sněžením. Jak ale na takovém povrchu jezdit? Co dělat? A co naopak nedělat?
S tím poradí Hans-Joachim Stuck, žijící legenda motorsportu. Trojnásobný vítěz 24hodinového závodu v Le Mans, trojnásobný vítěz čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu, jezdec Formule 1 a vítěz nespočtu závodů cestovních vozů. Hned na začátek prozrazuje: „Jízda na sněhu a ledu je ve skutečnosti velmi blízká závodění, protože jste neustále na samém limitu auta i pneumatik.“
7 tipů pro jízdu na sněhu a ledu
1. Řiďte plynule
V náročných zimních podmínkách je vůz neustále na limitu přilnavosti. Při prudkém zatočení nebo zabrzdění na kluzké silnici náhlý přesun hmotnosti vozu z jedné strany na druhou snadno přetlačí pneumatiky, které pak neudrží směr. Dejte proto autu čas reagovat na změny tempa i směru a jako řidič buďte rozhodní, ale také jemní a plynulí.
2. Pomalu dovnitř, rychle ven
Ani pohon všech kol není nic platný, pokud do zatáčky vjedete příliš rychle. V nájezdu zpomalte natolik, aby přední kola neklouzala a mohla stočit vůz do zatáčky. Pak už však můžete naplno využít výhody pohonu všech kol. Zatímco u vozu s pohonem předních kol lze výrazněji přidat plyn až na úplném konci zatáčky, ve voze 4×4 pomáhá postupné přidávání plynu při průjezdu zatáčkou potlačovat nedotáčivost. Výkon na zadních kolech přirozeně stáčí vůz do zatáčky a rozdělení síly motoru mezi všechna kola umožňuje zrychlovat a zatáčet současně. Díky tomu si lze udržet výrazně vyšší rychlost obzvláště na výjezdu ze zatáčky.
3. Pracujte s přesuny hmotnosti
Pro stabilitu vozu a jeho schopnost zatáčet je klíčové zatížení jednotlivých kol. Když například těsně před zatáčkou přibrzdíte, hmotnost auta se setrvačností přesune dopředu, zatíží přední kola a dodá jim tak více přilnavosti. Při akceleraci je naopak většina hmotnosti vzadu. Při průjezdu zatáčkou jsou vždy více zatížena vnější kola, proto k nim chytrý pohon všech kol, kterým jsou vybaveny například modely Škoda, automaticky posílá více točivého momentu. Platí přitom, že čím komfortnější je vybraný režim podvozku, tím výraznější jsou přesuny hmoty.
4. Nechte autu volnost
Na kluzké silnici má každý vůz větší setrvačnost a pomalejší reakce než na suchém asfaltu. Nelekejte se proto, když řízení nereaguje okamžitě, kola částečně prokluzují nebo se vůz mírně smýká do strany. Dejte autu volnost a nesnažte se ho přehnaně krotit prudkými pohyby volantu či brzděním – jen to vyhodnotí jako krizovou situaci a začne vás zbytečně brzdit a rovnat. Když budete klidní a sebejistí, můžete si užít bezpečnou a přitom emotivní jízdu blízko limitu. Je to jako tanec, kdy jeden pohyb plynule navazuje na druhý. Poddejte se jeho rytmu!
5. Plyn je lepší než brzda
Je přirozenou reakcí každého řidiče v případě nejistoty nebo leknutí šlápnout na brzdu. Na sněhu a obzvláště na ledu však máte nad brzdícím vozem se zablokovanými koly jen velmi malou kontrolu. Ve většině situací je proto lepší pro snížení rychlosti pouze sundat nohu z plynu a brzdit motorem. Někdy dokonce může být nejlepším řešením naopak přidat plyn, alespoň pro zkušenější řidiče. Pohon všech kol umožňuje s vozem pod plynem manévrovat i za hranicí přilnavosti kol.
6. Auto musíte cítit
V zimě je spojení řidiče s vozem důležitější než kdy jindy. Klíčová je správná poloha za volantem, tedy vzpřímený posez, lokty v pravém úhlu, ruce na volantu v poloze tři čtvrtě na tři a mírně pokrčené nohy i při sešlápnutí pedálu. Pouze v této poloze je řidič schopen cítit pánví jemné pohyby vozu, včas odhalit ztrátu přilnavosti a dostatečně jemně a plynule reagovat volantem. Citlivost řidiče samozřejmě snižuje i řízení v zimní bundě, neoklepaný sníh na podrážkách bot zase může způsobit uklouznutí nohy po pedálu.
7. Zvolte správný jízdní režim
Pro maximální využití schopností vozu je důležitá také správná volba jízdního režimu a nastavení vozu v závislosti na očekávaném způsobu jízdy. Sportovnější nastavení elektronického stabilizačního systému například na sněhu méně zaměstnává brzdy díky tomu, že toleruje větší prokluz kol a částečné vybočení zádi. U vozů s adaptivním podvozkem pak doporučujeme zvolit nastavení Normal, kdy jsou tlumiče měkčí a kola tak lépe kopírují terén na zledovatělém povrchu či ujetém sněhu.