Česká vláda v loňském roce schválila EU nastavenou směrnici o rozšíření emisních povolenek. A v těchto dnech se ve sněmovně jedná o tom, jak budou ve skutečnosti vypadat a jaké dopady budou mít na obyvatele. Pro řidiče to snadno může znamenat i zdražení litru pohonných hmot, je přitom jedno, jestli nafty, benzinu nebo třeba plynu, i o více než dvě koruny. A to už od roku 2027.
Nový příplatek by měl být promítnutý do konečné ceny podobně, jako spotřební daň. Faktem ale je, že konečné číslo zdražení zatím není známo. Určí ho totiž až budoucí ceny povolenek. Systém povolenek se ale netýká jen Česka, vzhledem k tomu, že jde o unijní pravidlo, platit bude pro všechny členské státy. Už teď je tato směrnice závazná, pokud by ji některý členský stát chtěl změnit, třeba zmírnit nebo dokonce zrušit, musel by toto téma otevřít v Evropském parlamentu a změny by znovu musely schválit všechny členské země.
Sněmovna systém povolenek řeší už asi od května, ale teď se do tohoto schvalování potichu přidaly i povolenky týkající se mimo jiné i pohonných hmot. Důvod je prostý, schvalování na poslední chvíli znamená, že se politici vyhnou velké veřejné debatě, v tomto případě především kritice. „V rámci připravovaného poslaneckého návrhu bude navržena úprava práv a povinností týkající se monitorování a vykazování v ETS2,“ potvrdila na dotaz Seznam Zpráv mluvčí Ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí. Počítat je pak potřeba s tím, že právě režim ETS2 znamená, že jedna povolenka bude stát maximálně 45 eur (1144 Kč) za tunu emisí CO2. „Pokud bude tržní cena vyšší, uvolní se na trh dodatečné množství povolenek, aby se cena snížila. Zároveň se tím zvýší objem výnosů z aukcí povolenek, které může stát použít na dodatečná opatření pro přechod na bezemisní vytápění či dopravu,“ vysvětlilo ministerstvo životního prostředí.
Znovu jde o ekologii
Systém emisních povolenek je součástí souboru legislativních návrhů týkajících se změny klimatu a energetické politiky v Evropské unii, který má označení „Fit for 55″. Jeho cílem je snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s rokem 1990.
„Balíček ‚Fit for 55‘ je důležitou součástí úsilí EU v boji proti změně klimatu a při plnění jejích cílů v oblasti klimatu a energetiky. Má pomoci EU přejít na udržitelnější nízkouhlíkové hospodářství a snížit její závislost na fosilních palivech. Očekává se, že opatření obsažená v balíčku budou mít významný dopad na různá odvětví hospodářství a mohou vést k významným změnám ve způsobu výroby a spotřeby energie v EU,“ popisuje ministerstvo životního prostředí.
Jakkoliv už je jasné, že povolenky budou znamenat zdražení pohonných hmot, resort životního prostředí to vidí jinak. Na otázku, o kolik se zdraží doprava, ale třeba i vytápění má jednoznačnou odpověď: „Ideálně nijak – systém má zajistit, aby udržitelnost byla ekonomicky výhodnější než spalování fosilních paliv. Výroba energie z fosilních paliv je už dnes velmi drahá a zmíněná opatření nám naopak pomohou ušetřit.“