Všechna nová auta jsou dnes neustále on-line. A je jedno, zda jsou původem z Evropy, Ameriky anebo z Číny. A to by právě mohl být problém. Právě podle USA totiž není mýtus to, že čínské automobilky špehují majitele svých aut. Takovým problémem se dokonce už zaobírá i samotný Bílý dům.
Administrativa Bílého domu, respektive americké Ministerstvo obchodu spustilo vyšetřování, které má odhalit, zda je dovoz čínských automobilů (primárně bateriových elektromobilů) bezpečnostní riziko pro národní bezpečnost, případně zda je nutné zavést nějaká nová pravidla, která by omezovala sběr citlivých dat o svých majitelích i infrastruktuře. Informovala o tom agentura Reuters.
Zajímavé je, že s něčím podobným před časem přišla i čínská vláda, která tvrdí, že je potřeba dávat pozor na elektromobily Tesla, které pracují se sledovacím systémem Sentry.
Reuters také tvrdí, že americké Ministerstvo obchodu komentuje situaci tak, že čínská vozidla shromažďují velké množství citlivých dat o svých uživatelích a spolucestujících a k tomu využívají svůj kamerový systém a senzory a zaznamenávají detaily o americké infrastruktuře. Čína navíc chce v brzké době mít autonomní auta, která, pokud by se na americké silnice dostala, by mohla právě představovat bezpečnostní riziko. Auta by se totiž mohla dát řídit i z dálky.
O tom, co Bílý dům a ministerstvo chystají anebo o čem alespoň přemýšlí, nechtějí zástupci ani jedné ze stran prozradit. Zatím totiž prý ani neexistuje žádné rozhodnutí o omezení prodeje nebo o zákaze prodeje čínských aut. Ani těch, která nejsou stále připojena on-line, ale ani těch, která jsou.
Že by se šmírováním mohl být problém, napovídá i fakt, že Čína v posledních letech přiostřila a posiluje dohled nad správou údajů. Většina místních podniků tak musí před přenosem dat do zahraničí požádat o povolení. A to se samozřejmě týká i on-line připojených aut. Čína chce, aby tamní výrobci využívali lokální cloudové služby, což by znamenalo, že by měla data také pod dohledem.