Na řadě ulic najdeme na chodníkách buď červeno bílé zábradlí nebo sloupky propojené třeba řetězem. Řada lidí se domnívá, že jsou na svých místech kvůli ochraně chodců před auty. Tak to ale není. Auto ani zábradlí ale ani sloupky nezastaví.
Je to paradoxní, ale podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba mohou mít řidiči tendence kolem těchto ochranných prvků jezdit spíše rychleji. Zdůraznil také, že v případě nehody může zábradlí situaci dokonce zhoršit a zranit jak chodce, tak řidiče. Proto Praha postupně řadu míst, kde je klasické zábradlí, mění za sloupky propojené řetězy.
Tento ochranný prvek má podle náměstka Hřiba sloužit jako zábrana před vstupem chodců do silnice. Právě k tomu jsou určeny ony řetězy, které jsou dokonce požadavkem policie. „Zábradlí samozřejmě není problém nahradit sloupky ani v případě, kdy je využíváno jako zábrana proti nelegálnímu parkování na chodníku. Samostatně stojící sloupky mají proti zábradlí dokonce velkou výhodu, protože jsou průchozí, a tím zlepšují prostupnost městem,“ vysvětlil náměstek Hřib.
Proč jsou lepší sloupky než červenobílé trubkové zábradlí? Odpovídám v souvislostech níže. 🙂
Nejdřív je nutné říct, že ani zábradlí nejsou určená pro ochranu chodců před srážkou autem. Naopak mohou mít řidiči tendenci jezdit kolem zábradlí rychleji. V případě nehody pak… pic.twitter.com/bgNR4VuuHs
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) November 1, 2023
V místech, kde zábradlí zůstane, jej Praha v současné obě mění za tvarově modernější. Navíc už nebude lakováno červenou a bílou barvou, zůstane nenápadně šedé. Ani v tomto případě nemá ale sloužit jako ochrana před auty. „Nejen že barevná trubková zábradlí kazí dojem z města, ale také jsou často nadbytečná. Například proti nelegálnímu parkování na chodníku dostatečně dobře poslouží i decentnější a méně rušivé šedé sloupky,“ popsal Zdeněk Hřib.