Zdá se, že problémy s nedostatky čipů ne a ne skončit. Spíše naopak. Před pár týdny si mladoboleslavská Škoda Auto pronajala letiště u Hradce Králové, kde odkládá vyrobená auta, jimž chybí některé z čipů. Tím to ovšem zjevně nekončí. Dle informací magazínu Škodovácký odborář se v následujících dnech budou rušit některé směny. A to jak v Kvasinách, tak v Mladé Boleslavi.
Podle odborů je stav výroby ohledně čipů vážný. Odbory přesto upozorňují, že i přes problémy se Škoda Auto snaží vozy vyrábět tak, aby se co možná nejrychleji dostaly k zákazníkům. Přes všechnu snahu se nakonec ale musí rušit další a další směny. Odbory se snaží, aby zrušené směny alespoň navazovaly na víkend a zaměstnanci tak měli delší volno. Zároveň s firmou dojednaly, že každý zaměstnanec, kterého se zrušení směn nějak dotkne, dostal 85 % své mzdy.
Už teď je jasné, že jen tento týden bude v Mladé Boleslavi zrušena páteční odpolední směna ve svařovně a stejně tak páteční a navíc sobotní směna na lakovně. „V Kvasinách tento týden stála výroba ve svařovně již v noci z pondělí na úterý a dále bude stát ve čtvrtek ráno, v noci z pátku na sobotu a po celou sobotu,“ ohlásily odbory Škody Auto.
A tím to rozhodně nekončí. Podle odborů se už dnes plánují odstávky výroby, většinou na dny kolem víkendu, i na další týdny. A to jak v Kvasinách, tak v Mladé Boleslavi.
Škoda uklidňuje, že elektromobily Enyaq iV jsou stejně bezpečné jako modely s konvenčním pohonem
Konec rouškám
Škoda Auto se začátkem pandemie zavedla ve svých provozech velmi přísná bezpečnostní omezení, která měla zabránit šíření koronaviru. I tak Škoda zaznamenala asi 7 tisíc nakažených, což je podle odborů nejvyšší číslo v rámci celého koncernu Volkswagen. Ovšem čísla nakažených neustále klesají, a protože Vláda ČR rozhodla, že lidé mohou odložit roušky na některých pracovištích, dožadovaly se téhož právě i mladoboleslavské odbory.
Nebylo to ale jednoduché. Odbory k tomu napsaly: „Vládní rozhodnutí bylo ale zpočátku nejednoznačné, nebylo jasné, pro která pracoviště přesně platí a zároveň v koncernu Volkswagen, kde se ještě roušky nosí, panovaly silné obavy z opakování pandemie.“
„Roušky byly problém hlavně na linkách, kde to zaměstnance zejména v horkém letním počasí ničilo,“ řekl předseda odborů Povšík. A dále dodal: „V současné situaci, kdy ve firmě Škoda byly nulové záchyty zaměstnanců pozitivních na covid-19, jsou prováděny pravidelné plošné testy a případná nákaza je tak ihned podchycena, začaly mít roušky spíše více negativních dopadů. Při práci ve vysokém tempu lidem vlhnou na obličeji, způsobují kožní problémy, tkaničky odírají kůži za ušima a především se lidem špatně dýchá a je jim ještě větší horko.“
Jednání s vedením automobilky nakonec dopadla pro zaměstnance dobře. Roušky mohou odložit ale jen někde. Dle odborů se tak může stát na vlastním pracovišti se stálými kolegy, tedy především v kancelářích, řidiči transportních prostředků během jízdy a také venku, ovšem jen se zachováním dvoumetrových rozestupů. Ti, kteří se pohybují mezi kancelářemi či jednotlivými částmi výroby však roušku stále musí mít nasazenou. Stejně tak zůstává povinná ve společných prostorách, jako jsou jídelny, šatny nebo toalety. Povinné jsou také pro všechny externí návštěvy.