prvni_jizda-test-2025-facelift-skoda_enyaq_coupe_85-nahled

Škoda Enyaq má po faceliftu, už jsme se s ní svezli. Vyzkoušeli jsme Enyaq 85 i Enyaq Coupé 85

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 31. 3. 2025


Škoda modernizovala Enyaq. Po čtyřech letech na trhu teď přijíždí na silnici s upraveným designem, který navazuje na dříve představený Elroq, a dalšími novinkami a drobným vylepšením. My jsme se s modernizovanou verzí seznámili v rámci prvních jízd v České republice.

Novinky

Škoda Enyaq je na trhu od roku 2021, takže bylo na čas na tradiční facelift v polovině životního cyklu. Škoda ale Enyaq vylepšovala prakticky neustále, přestože to nebyly facelifty, ale jen „modelová péče“. Za tu dobu, co je na trhu, dostal vyšší nabíjecí výkon a tedy kratší dobu nabíjení, nové elektromotory i verze, vyšší maximální rychlost i kratší zrychlení z 0 na 100 km/h, vylepšený infotainment, ale také třeba předehřev baterky nebo nové asistenční systémy.

Nynější „klasický“ facelift se tak nejvíce podepsal na vzhledu přední části auta, kde Enyaq přišel o původní velké světlomety a dostal příď po vzoru menšího modelu Elroq s aktuálním designovým jazykem Modern Solid. Znamená to nové dělené přední světlomety s LED denním svícením pod kapotou a potkávacími a dálkovými světlomety „o patro níž“ v nárazníku (samozřejmě mohou být LED Matrix). Mezi světlomety je nová prosvětlená Tech-Deck Face maska v černém provedení a nápisem ŠKODA.

Škoda Enyaq se představuje po faceliftu. Navazuje na design Elroqu

Přepracované jsou také oba nárazníky, přičemž ten přední má „žaluzie“, které se otevírají a zavírají podle potřeby, což přispívá k ještě lepší aerodynamice a zároveň nižší spotřebě elektrické energie a tedy vyššímu dojezdu. Modernizovaný Enyaq Coupé je teď tím vůbec nejvíc aerodynamickým modelem v nabídce automobilky, když se koeficient odporu vzduchu podařilo snížit na 0,225 u Enyaqu Coupé, respektive na 0,245 u Enyaqu.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 

V případě zadní části se sluší ještě zmínit novou grafiku světlometů pro obě karosářské varianty a nové nápisy označení modelu, které už nejsou chromové (výroba chromu je náročná a neekologická), ale v odstínu Dark Chrome. To neplatí pro verze Sportline, které mají nápisy černé, stejně jako vnější kryty zrcátek, lišty kolem oken nebo nápis na přední kapotě. Nová jsou také kola s průměrem od 19 do 21 palců.

Škoda také rozlišila způsob nalakování jednotlivých karosářských variant. Zatímco Enyaq Coupé má celou karoserii lakovanou do jediné barvy, tak v případě Enyaqu SUV jsou spodní části nárazníků i prahů lakovány do stříbrné barvy. Výjimkou je pouze Enyaq Sportline, který má vše lakované do barvy karoserie vždy.

prvni_jizda-test-2025-facelift-skoda_enyaq_coupe-a-skoda_enyaq-1

A co kabina? Vybírat lze z několika variant interiéru. Nový interiér Lodge využívá ekologické materiály a zdobí jej oranžové doplňky včetně oranžových bezpečnostních pásů. Je převážně šedý a kombinuje umělou kůži a materiál Suedia s kontrastním světle zeleným prošíváním. K dispozici je také interiér Eco Suite s elegantními sedadly v hnědé barvě čalouněnými kůží, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku. Na přání dodávaný paket Maxx obohacuje interiér o elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, masáží a elektricky nastavitelnou bederní opěrou.

Pohon a baterie

Faceliftovaná Škoda Enyaq je nyní k dispozici se dvěma velikostmi baterie s označením 60 (celková je 63 kWh, využitelná je 59 kWh) a 85 (82 kWh, respektive 77 kWh), přičemž v případě té větší je možné mít i pohon všech čtyř kol (dostane jeden motor na přední a jeden na zadní nápravu). Standardně je Enyaq s pohonem pouze zadních kol (jeden elektromotor na zadní nápravě).

Verze 60 pohání zadní kola celkem 150 kW/204 koňmi a 310 Nm, zatímco verze 85, respektive čtyřkolka s označením 85x posílá na kola 210 kW/286 koní a dokonce 545 Nm. To se samozřejmě projevuje na dynamice – a to jak zrychlení z 0 na 100 km/h, tak i na maximální rychlosti. To ostatně prozrazují data v této tabulce:

Škoda Enyaq – verze:60
8585x
Dojezd (km)433/442
(SUV/Coupé)
579/589
(SUV/Coupé)
542/550 **
(SUV/Coupé)
Kapacita baterie (brutto/netto)63/59 kWh82/77 kWh82/77 kWh
Doba nabíjení (10 % – 80 %)24 minut28 minut28 minut
Max. nabíjecí výkon165 kW135 kW175 kW
Výkon*150 kW210 kW210 kW
Maximální rychlost
160 km/h180 km/h180 km/h
0–100 km/h8,1 s6,7 s6,7 s
PohonZadních kolZadních kolVšech kol

* Maximální elektrický výkon byl zjištěn v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21). Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru. Množství dostupného jízdního výkonu pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je zejména stav nabití, teplota nebo stáří vysokonapěťového akumulátoru.
** Předběžné hodnoty

prvni_jizda-test-2025-facelift-skoda_enyaq_coupe-a-skoda_enyaq-3

Modernizovaná Škoda Enyaq 60 může nabíjet až 165 kW, respektive až 175 kW pro Enyaq 85 a 85x. Díky tomu lze osmdesát pětku dobít z 10 % na 80 % kapacity v ideálním případě za 28 minut, u šedesátky trvá dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity v ideální situaci 24 minut. Všechny verze Enyaqu pak umějí na nabíjecích stanicích střídavého proudu až 11 kW.

Za volantem

V rámci prvního seznámení jsme vyzkoušeli Škodu Enyaq 85 i Škody Enyaq Coupé 85, v obou případech tedy s větší baterií a pouze pohonem zadních kol. Největší rozdíl v obou autech je v hlučnosti. Přestože má Coupé mnohem lepší aerodynamiku, je v něm mnohem víc hluku. Platí to hlavně pro jízdu v rychlostech mimo město a na dálnici. Když jsme pátrali po důvodu, ten jediný je panoramatické střešní okno, které Enyaq SUV neměl a Coupé ho naopak mají všechna. Karoserie SUV také působila pevněji než v případě Enyaqu Coupé.

Klid na palubě „obyčejného“ Enyaqu byl až překvapivý, protože v autě se dalo mluvit opravdu potichu a skoro šeptem i v dálničních rychlostech. A i kvůli tomu auto hodně maskuje svou rychlost (platí to pro obě karosářské verze). Může se vám stát, že se se spolujezdci zaberete do nějakého družného a zajímavého hovoru a nevšimnete si, že se vám na dálnici ze sto třiceti stane sto šedesát nebo z devadesáti sto dvacet na okresce.

V obou karosářských variantách je třeba vyzdvihnout nastavení a naladění adaptivního podvozku DCC. V rámci faceliftu se s ním podle zástupců automobilky nic nedělalo, nijak se neměnil hardware, ale ani se nijak nenastavoval nebo nepřelaďoval – ať už jde o výšku, geometrii či cokoliv jiného. A přesto novinka za jízdy působí ještě lepším a jistějším dojmem. Shodlo se na tom prý více novinářů z několika evropských zemí, kteří byli na prezentaci pozvaní.

Škodovka v rámci prvních jízd vybrala klikaté silničky na Šumavě, kde jsme mohli vyzkoušet jak kvalitní a rovný povrch, tak i rozbité silnice. V komfortním jízdním režimu se Enyaq příjemně pohupuje, ale ani na rozbité silnici nikam neodskáče. A platí to pro verzi s největšími 21″ koly, kterou jsme jeli. Od kol je navíc ticho, ani na větších nerovnostech se neozve žádná rána.

Pak ale vyjedete z města nebo projedete vesnici a rovná silnice se změní v klikatici, na které střídá zatáčka zatáčku a je vidět daleko do dálky. Komfortní jízdní režim přepínáte na sportovní, podvozek ztuhne, sníží se účinek posilovače řízení a reakce na pohyby pravého pedálu jsou výrazně ostřejší a auto akceleruje víc. I v ostřejším tempu ale podvozek funguje skvěle a auto až překvapivě ochotně zatáčí. A to dokonce až tak dobře, že se nám nechce věřit tomu, že pokud bychom tohle auto dali na váhu, ukáže tam přes dvě a čvtrt tuny.

prvni_jizda-test-2025-facelift-skoda_enyaq_coupe-a-skoda_enyaq-2

Jenže spousta téhle hmotnosti je mezi nápravami v podlaze, kde se nachází baterie, což významně snižuje těžiště. V zatáčce se Enyaq zakousne do asfaltu a pokud s ním jedete „správně“ a nepřepálíte nájezdovou rychlost, je přísně neutrální a překvapivě ochotně zatočí. Zajímavé bylo, že Enyaq pocitově fungoval v rychlejším tempu lépe, než Enyaq Coupé – v obou případech zadkolky na 21″ kolech a stejných zimních pneumatikách.

I přestože jde o zadokolky, nemusíte se těch 210 kW/286 koní a 585 Nm u výkonnější verze 85 vůbec bát. Stabilizační systém nenechá záď vybočit ze směru a i akcelerace je přizpůsobena tomu, aby byla jízda bezpečná. Stabilizační systém navíc nedá vypnout ani omezit, dá se deaktivovat pouze systém kontrolky trakce (TCS). A pokud to uděláte, ani tak se nemusíte bát toho, že byste se snad dostali do smyku. Enyaq vás do něj nebude chtít pustit a i pokud ho vyvoláte přenosem hmotnosti a hrubým přidáním plynu, stejně se sklouzne jen trošičku. A to musí být silnice vlhká.

Závěr a cena

Největší překvapení z celého prvního seznámení? Ticho na palubě klasického Enyaqu bez panoramatické střechy a to, že s Enyaqem s pohonem zadních kol může být jízda zábavná. A to i přestože to je docela obyčejný elektromobil. Takovým způsobem s ním sice jeho typičtí zákazníci jezdit nebudou, ale dobrou zprávou je, že to umí.

prvni_jizda-test-2025-facelift-skoda_enyaq_coupe-a-skoda_enyaq-4

Typický zákazník by naopak mohl ocenit, že se dají jednoduše vypnout některé asistenční systémy. Pokud nemáte rádi aktivní asistent rychlosti – pípání po překročení maximální povolené rychlosti – můžete si jeho deaktivaci uložit do rychlé volby na horní řádek infotainmentu. Pak se jen stačí jedním jediným dotekem ikonky na displeji dotknout prstem a je vypnuto. Vedle něj můžete mít ikonku na deaktivací aktivního hlídání jízdních pruhů, kterou tedy musíte pro vypnutí ještě potvrdit. Výběr těchto ikon se provádí dlouhým dotekem na displeji na ikoně.

V případě spotřeby elektrické energie je těžké vynášet soudy, protože jsme auta různě střídali a nejezdili s nimi úplně tak, jak bychom s nimi jezdili v rámci klasického týdenního testu. Vzhledem k tomu, že se na pohonném ústrojí nic neměnilo, ale byla vylepšena aerodynamika, očekáváme, že se spotřeba paliva oproti původní předfaceliftové verzi nepatrně sníží. S tou bylo možné jezdit standardně kolem 20 kWh v případě, kdy člověk kombinoval město, okresky a dálnice přibližně ve stejném poměru.

A co ceny? Ty škodovka zveřejnila v polovině ledna, kdy odstartovaly také objednávky. Nejlevněji startuje Škoda Enyaq 60 ve výbavovém stupni Selection. Doporučené prodejní ceny této verze s interiérem Loft začínají na částce 1 015 000 Kč včetně DPH. Škoda Enyaq 85 má doporučenou prodejní cenu výbavy Selection od 1 130 000 Kč. Ve všech případech platí, že za Enyaq Coupé se připlácí rovných 60 tisíc korun.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru