Škoda modernizovala Enyaq. Po čtyřech letech na trhu teď přijíždí na silnici s upraveným designem, který navazuje na dříve představený Elroq, a dalšími novinkami a drobným vylepšením. My jsme se s modernizovanou verzí seznámili v rámci prvních jízd v České republice.
Novinky
Škoda Enyaq je na trhu od roku 2021, takže bylo na čas na tradiční facelift v polovině životního cyklu. Škoda ale Enyaq vylepšovala prakticky neustále, přestože to nebyly facelifty, ale jen „modelová péče“. Za tu dobu, co je na trhu, dostal vyšší nabíjecí výkon a tedy kratší dobu nabíjení, nové elektromotory i verze, vyšší maximální rychlost i kratší zrychlení z 0 na 100 km/h, vylepšený infotainment, ale také třeba předehřev baterky nebo nové asistenční systémy.
Nynější „klasický“ facelift se tak nejvíce podepsal na vzhledu přední části auta, kde Enyaq přišel o původní velké světlomety a dostal příď po vzoru menšího modelu Elroq s aktuálním designovým jazykem Modern Solid. Znamená to nové dělené přední světlomety s LED denním svícením pod kapotou a potkávacími a dálkovými světlomety „o patro níž“ v nárazníku (samozřejmě mohou být LED Matrix). Mezi světlomety je nová prosvětlená Tech-Deck Face maska v černém provedení a nápisem ŠKODA.
Škoda Enyaq se představuje po faceliftu. Navazuje na design Elroqu
Přepracované jsou také oba nárazníky, přičemž ten přední má „žaluzie“, které se otevírají a zavírají podle potřeby, což přispívá k ještě lepší aerodynamice a zároveň nižší spotřebě elektrické energie a tedy vyššímu dojezdu. Modernizovaný Enyaq Coupé je teď tím vůbec nejvíc aerodynamickým modelem v nabídce automobilky, když se koeficient odporu vzduchu podařilo snížit na 0,225 u Enyaqu Coupé, respektive na 0,245 u Enyaqu.
V případě zadní části se sluší ještě zmínit novou grafiku světlometů pro obě karosářské varianty a nové nápisy označení modelu, které už nejsou chromové (výroba chromu je náročná a neekologická), ale v odstínu Dark Chrome. To neplatí pro verze Sportline, které mají nápisy černé, stejně jako vnější kryty zrcátek, lišty kolem oken nebo nápis na přední kapotě. Nová jsou také kola s průměrem od 19 do 21 palců.
Škoda také rozlišila způsob nalakování jednotlivých karosářských variant. Zatímco Enyaq Coupé má celou karoserii lakovanou do jediné barvy, tak v případě Enyaqu SUV jsou spodní části nárazníků i prahů lakovány do stříbrné barvy. Výjimkou je pouze Enyaq Sportline, který má vše lakované do barvy karoserie vždy.
A co kabina? Vybírat lze z několika variant interiéru. Nový interiér Lodge využívá ekologické materiály a zdobí jej oranžové doplňky včetně oranžových bezpečnostních pásů. Je převážně šedý a kombinuje umělou kůži a materiál Suedia s kontrastním světle zeleným prošíváním. K dispozici je také interiér Eco Suite s elegantními sedadly v hnědé barvě čalouněnými kůží, která byla vyčiněna pomocí extraktu z listů olivovníku. Na přání dodávaný paket Maxx obohacuje interiér o elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí, masáží a elektricky nastavitelnou bederní opěrou.
Pohon a baterie
Faceliftovaná Škoda Enyaq je nyní k dispozici se dvěma velikostmi baterie s označením 60 (celková je 63 kWh, využitelná je 59 kWh) a 85 (82 kWh, respektive 77 kWh), přičemž v případě té větší je možné mít i pohon všech čtyř kol (dostane jeden motor na přední a jeden na zadní nápravu). Standardně je Enyaq s pohonem pouze zadních kol (jeden elektromotor na zadní nápravě).
Verze 60 pohání zadní kola celkem 150 kW/204 koňmi a 310 Nm, zatímco verze 85, respektive čtyřkolka s označením 85x posílá na kola 210 kW/286 koní a dokonce 545 Nm. To se samozřejmě projevuje na dynamice – a to jak zrychlení z 0 na 100 km/h, tak i na maximální rychlosti. To ostatně prozrazují data v této tabulce:
Škoda Enyaq – verze: | 60 | 85 | 85x |
Dojezd (km) | 433/442 (SUV/Coupé) | 579/589 (SUV/Coupé) | 542/550 ** (SUV/Coupé) |
Kapacita baterie (brutto/netto) | 63/59 kWh | 82/77 kWh | 82/77 kWh |
Doba nabíjení (10 % – 80 %) | 24 minut | 28 minut | 28 minut |
Max. nabíjecí výkon | 165 kW | 135 kW | 175 kW |
Výkon* | 150 kW | 210 kW | 210 kW |
Maximální rychlost | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
0–100 km/h | 8,1 s | 6,7 s | 6,7 s |
Pohon | Zadních kol | Zadních kol | Všech kol |
* Maximální elektrický výkon byl zjištěn v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21). Maximální jízdní výkon je dostupný při co nejvyšším stavu nabití a v optimálním rozsahu provozních teplot vysokonapěťového akumulátoru. Množství dostupného jízdního výkonu pro danou jízdní situaci závisí na proměnných, jako je zejména stav nabití, teplota nebo stáří vysokonapěťového akumulátoru.
** Předběžné hodnoty
Modernizovaná Škoda Enyaq 60 může nabíjet až 165 kW, respektive až 175 kW pro Enyaq 85 a 85x. Díky tomu lze osmdesát pětku dobít z 10 % na 80 % kapacity v ideálním případě za 28 minut, u šedesátky trvá dobití baterie z 10 % na 80 % kapacity v ideální situaci 24 minut. Všechny verze Enyaqu pak umějí na nabíjecích stanicích střídavého proudu až 11 kW.
Za volantem
V rámci prvního seznámení jsme vyzkoušeli Škodu Enyaq 85 i Škody Enyaq Coupé 85, v obou případech tedy s větší baterií a pouze pohonem zadních kol. Největší rozdíl v obou autech je v hlučnosti. Přestože má Coupé mnohem lepší aerodynamiku, je v něm mnohem víc hluku. Platí to hlavně pro jízdu v rychlostech mimo město a na dálnici. Když jsme pátrali po důvodu, ten jediný je panoramatické střešní okno, které Enyaq SUV neměl a Coupé ho naopak mají všechna. Karoserie SUV také působila pevněji než v případě Enyaqu Coupé.
Klid na palubě „obyčejného“ Enyaqu byl až překvapivý, protože v autě se dalo mluvit opravdu potichu a skoro šeptem i v dálničních rychlostech. A i kvůli tomu auto hodně maskuje svou rychlost (platí to pro obě karosářské verze). Může se vám stát, že se se spolujezdci zaberete do nějakého družného a zajímavého hovoru a nevšimnete si, že se vám na dálnici ze sto třiceti stane sto šedesát nebo z devadesáti sto dvacet na okresce.
V obou karosářských variantách je třeba vyzdvihnout nastavení a naladění adaptivního podvozku DCC. V rámci faceliftu se s ním podle zástupců automobilky nic nedělalo, nijak se neměnil hardware, ale ani se nijak nenastavoval nebo nepřelaďoval – ať už jde o výšku, geometrii či cokoliv jiného. A přesto novinka za jízdy působí ještě lepším a jistějším dojmem. Shodlo se na tom prý více novinářů z několika evropských zemí, kteří byli na prezentaci pozvaní.
Škodovka v rámci prvních jízd vybrala klikaté silničky na Šumavě, kde jsme mohli vyzkoušet jak kvalitní a rovný povrch, tak i rozbité silnice. V komfortním jízdním režimu se Enyaq příjemně pohupuje, ale ani na rozbité silnici nikam neodskáče. A platí to pro verzi s největšími 21″ koly, kterou jsme jeli. Od kol je navíc ticho, ani na větších nerovnostech se neozve žádná rána.
Pak ale vyjedete z města nebo projedete vesnici a rovná silnice se změní v klikatici, na které střídá zatáčka zatáčku a je vidět daleko do dálky. Komfortní jízdní režim přepínáte na sportovní, podvozek ztuhne, sníží se účinek posilovače řízení a reakce na pohyby pravého pedálu jsou výrazně ostřejší a auto akceleruje víc. I v ostřejším tempu ale podvozek funguje skvěle a auto až překvapivě ochotně zatáčí. A to dokonce až tak dobře, že se nám nechce věřit tomu, že pokud bychom tohle auto dali na váhu, ukáže tam přes dvě a čvtrt tuny.
Jenže spousta téhle hmotnosti je mezi nápravami v podlaze, kde se nachází baterie, což významně snižuje těžiště. V zatáčce se Enyaq zakousne do asfaltu a pokud s ním jedete „správně“ a nepřepálíte nájezdovou rychlost, je přísně neutrální a překvapivě ochotně zatočí. Zajímavé bylo, že Enyaq pocitově fungoval v rychlejším tempu lépe, než Enyaq Coupé – v obou případech zadkolky na 21″ kolech a stejných zimních pneumatikách.
I přestože jde o zadokolky, nemusíte se těch 210 kW/286 koní a 585 Nm u výkonnější verze 85 vůbec bát. Stabilizační systém nenechá záď vybočit ze směru a i akcelerace je přizpůsobena tomu, aby byla jízda bezpečná. Stabilizační systém navíc nedá vypnout ani omezit, dá se deaktivovat pouze systém kontrolky trakce (TCS). A pokud to uděláte, ani tak se nemusíte bát toho, že byste se snad dostali do smyku. Enyaq vás do něj nebude chtít pustit a i pokud ho vyvoláte přenosem hmotnosti a hrubým přidáním plynu, stejně se sklouzne jen trošičku. A to musí být silnice vlhká.
Závěr a cena
Největší překvapení z celého prvního seznámení? Ticho na palubě klasického Enyaqu bez panoramatické střechy a to, že s Enyaqem s pohonem zadních kol může být jízda zábavná. A to i přestože to je docela obyčejný elektromobil. Takovým způsobem s ním sice jeho typičtí zákazníci jezdit nebudou, ale dobrou zprávou je, že to umí.
Typický zákazník by naopak mohl ocenit, že se dají jednoduše vypnout některé asistenční systémy. Pokud nemáte rádi aktivní asistent rychlosti – pípání po překročení maximální povolené rychlosti – můžete si jeho deaktivaci uložit do rychlé volby na horní řádek infotainmentu. Pak se jen stačí jedním jediným dotekem ikonky na displeji dotknout prstem a je vypnuto. Vedle něj můžete mít ikonku na deaktivací aktivního hlídání jízdních pruhů, kterou tedy musíte pro vypnutí ještě potvrdit. Výběr těchto ikon se provádí dlouhým dotekem na displeji na ikoně.
V případě spotřeby elektrické energie je těžké vynášet soudy, protože jsme auta různě střídali a nejezdili s nimi úplně tak, jak bychom s nimi jezdili v rámci klasického týdenního testu. Vzhledem k tomu, že se na pohonném ústrojí nic neměnilo, ale byla vylepšena aerodynamika, očekáváme, že se spotřeba paliva oproti původní předfaceliftové verzi nepatrně sníží. S tou bylo možné jezdit standardně kolem 20 kWh v případě, kdy člověk kombinoval město, okresky a dálnice přibližně ve stejném poměru.
A co ceny? Ty škodovka zveřejnila v polovině ledna, kdy odstartovaly také objednávky. Nejlevněji startuje Škoda Enyaq 60 ve výbavovém stupni Selection. Doporučené prodejní ceny této verze s interiérem Loft začínají na částce 1 015 000 Kč včetně DPH. Škoda Enyaq 85 má doporučenou prodejní cenu výbavy Selection od 1 130 000 Kč. Ve všech případech platí, že za Enyaq Coupé se připlácí rovných 60 tisíc korun.