ŠKODA AUTO vyrobila v letošním roce ve svých českých závodech již 1,5 milionu komponentů (motorů a převodovek), tedy více než kdykoli předtím v jednom roce. V dosavadním průběhu roku bylo ve výrobních závodech v Mladé Boleslavi a Vrchlabí vyrobeno 533 000 motorů a 967 000 převodovek. Moderní komponenty – celkem osm typů motorů a tři typy převodovek – se používají ve vozech značky ŠKODA i v modelech dalších značek koncernu Volkswagen.
„Vývoj a výroba komponentů ve ŠKODA AUTO je důležitým pilířem naší globální výrobní sítě,“ říká Frank Engel, vedoucí Výroby komponentů společnosti ŠKODA AUTO. „Rekordní počet 1,5 milionu motorů a převodovek, vyrobených v letošním roce, podtrhuje výkonnost této oblasti a vysokou odbornost našich zaměstnanců. Jako důležitá součást ‚Center of Excellence’ koncernu Volkswagen bude výroba komponentů v rámci Růstové strategie koncernu a značky dále růst,“ dodává Engel.
Již v nedávné minulosti automobilka výrobu agregátů a převodovek postupně rozšiřovala. „ŠKODA chce růst v celosvětovém měřítku. Na to jsme připraveni,“ říká Engel. V polovině roku 2014 rozšířila automobilka výrobu v Mladé Boleslavi o nové tříválcové zážehové motory řady EA 211 (1,0 MPI o výkonu 44 a 55 kW). Z této rodiny agregátů vyrábí ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi navíc i benzinové motory 1,2 TSI, 1,4 TSI a 1,6 MPI. Agregáty 1,2 HTP a 1,2 TSI řady EA 111 se v hlavním výrobním závodě společnosti ŠKODA AUTO vyrábějí už od roku 2001, resp. 2009. Na počátku května letošního roku vyrobila ŠKODA třímiliontý motor 1,2 HTP.
Důležitou součástí výroby komponentů společnosti ŠKODA AUTO je výroba převodovek. Závod ve Vrchlabí vyrobil v listopadu 500 000. dvouspojkovou převodovku DQ 200. Moderní dvouspojková přímo řazená převodovka se v podkrkonošském závodě vyrábí už téměř dva roky a využití nachází jak ve vozech značky ŠKODA, tak v modelech značek Volkswagen, SEAT a Audi. Do zahájení výroby převodovek DSG investovala česká automobilka spolu s koncernem Volkswagen zhruba 210 milionů eur. ŠKODA navíc v mladoboleslavském závodě vyrábí mechanické převodovky MQ 200 a MQ/SQ 100.
V následujících letech chce ŠKODA AUTO svou kompetenci pro vývoj a výrobu agregátů dále rozšiřovat. Na počátku září letošního roku bylo v Mladé Boleslavi do provozu uvedeno nové zkušební a vývojové Motorové centrum. Jen do Motorového centra investovala automobilka společně s koncernem Volkswagen zhruba 45 milionů eur a v současnosti je to tak jedna z největších vývojových investic soukromého podniku v České republice.
ŠKODA AUTO je jedním z nejstarších výrobců vozidlových motorů a převodovek. Již před 115 lety – v roce 1899 – vybavili zakladatelé továrny Laurin a Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem. Jednoválcové motory o výkonu 1,25 nebo 1,75 koňských sil pak poháněly takzvanou Motocykletu.
Pilířem výroby motorů a převodovek ve ŠKODA AUTO je i vlastní slévárna a kovárna. V březnu letošního roku oslavil tento provoz své 50. jubileum.
Milníky výroby komponentů značky ŠKODA pro koncern Volkswagen:
- 1997
› Zahájení výroby motoru 1,0 MPI/37 kW (50 k) - 2001
› Zahájení výroby motoru 1,2 HTP (EA 111) v Mladé Boleslavi - 2009
› Zahájení výroby motoru 1,2 TSI (EA 111) in Mladá Boleslav - 2012
› Položení základního kamene nového Motorového centra v Mladé Boleslavi
› Zahájení výroby motorů 1,2 TSI a 1,4 TSI (EA211) v Mladé Boleslavi
› Zahájení výroby dvouspojkové převodovky DQ 200 ve Vrchlabí - 2014
› Zahájení výroby motoru 1,6 MPI (EA 211) in Mladá Boleslav
› ŠKODA AUTO vyrobila třímiliontý motor 1,2 HTP (EA 111)
› Zahájení výroby motoru 1,0 MPI (EA 211)
› Otevření nového Motorového centra ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi
› Závod společnosti ŠKODA AUTO ve Vrchlabí vyrobil 500.000. dvouspojkovou převodovku DQ 200
› ŠKODA AUTO poprvé vyrobila 1,5 milionu motorů a převodovek za jeden rok