Silničáři zaspali? Není to pravda, jen bohužel často stojí v kolonách způsobených kamiony

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic - Foto: TSK Praha - 25. 11. 2025


Stačilo trochu sněhu a doprava po celém Česku okamžitě zkolabovala. Hned v pondělí ráno se zastavil provoz na dálnicích i ve městech. A okamžitě se snad na všech sociálních sítích začaly objevovat příspěvky týkající se silničářů, kteří „nedělají svou práci“. Realita je ale jiná.

Už začátkem uplynulého víkendu meteorologové varovali, že se začátkem tohoto týdne určitě nasněží. A tak bylo možné silničáře potkat už v uplynulých dnech, kdy se snažili silnice preventivně nasolit, aby pokud možno nenamrzaly. Jak ale jednou začne hodně sněžit, není prostě možné, aby byli pořád a všude.

„Během posledních 24 hodin jsme při zimní údržbě spotřebovali 1 532 tun soli a naše týmy jsou nepřetržitě v terénu. Momentálně jsme kvůli posypu najezdili přes 22 tisíc kilometrů. Jen na prvních 40 km dálnice D1 směrem z Prahy máme 10 sypačů,“ informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). I tak si ale řidič stěžovali na to, že jsou silnice zasněžené. Ten důvod ale musí hledat ve svých řadách.

ŘSD totiž také informovalo o tom, že jejich sypače bohužel stojí v kolonách. A to i kvůli kamioňákům, kteří z nepochopitelných důvodů, často, aby znepříjemnili cestu řidičům osobních aut, blokují všechny jízdní pruhy. „Několik sypačů bohužel stojí v kolonách, protože se nedokážou dostat dál. Hlavním problémem je blokování záchranářské uličky, zejména ze strany kamionů,“ popsalo ŘSD časté problémy.

Nemohou být všude

Řidiči si také neuvědomují to, že i když to silničáři někde protáhnou a uklidí, tak pokud sněží, vypadá to tam za pár desítek minut stejně jako před úklidem. Sníh k zimě patří a k tomu je potřeba upravit i styl jízdy. Především dodržovat bezpečné rozestupy, nejezdit stylem brzda – plyn, což je chování, které má za následek vznik zbytečných kolon. Když už dojedete kolonu, nezapomínejte na takzvanou záchranářskou uličku. Jen tak může sypač projet a dálnici pro další cestu uklidit.

„Zimní údržba má dle zákona přesně stanovená pravidla. Je třeba si uvědomit, že v jeden moment nemůžeme mít naše sypače a pluhy všude. Většina problémů vzniká neukázněností řidičů, kteří přecení své řidičské schopnosti a například zatarasí průjezd naší technice. Vznikají tak komplikace a auta údržby se zdržují stáním v kolonách,“ vysvětlila také Správa silnic Moravskoslezského kraje.

Připomínáme také, že v souladu s platnou legislativou jsou dálnice a silnice I. třídy zařazeny do prvního pořadí důležitosti při zajišťování sjízdnosti. „Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Pořadím důležitosti jsou současně stanoveny i lhůty pro zmírňování závad ve sjízdnosti vozovek silnic po výjezdu mechanismů – do 2 hodin u dálnic a do 3 hodin u silnic I. třídy. ŘSD zajišťuje vlastními pracovníky průjezdnost více než tisíc kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno SSÚD připadá přibližně 50 km dálnice. Zbývající úseky dálnic a silnice I. třídy udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD,“ popisuje ministerstvo dopravy.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru