Senioři jsou v provozu velmi ohroženou skupinou řidičů, i proto mají řadu povinností, které mají za cíl zjistit, zda jsou vůbec ještě pro současný provoz způsobilí. Ovšem tyto povinnosti v poslední době poněkud zvolnily. A tento trend bude i nadále pokračovat. Důvodem je stále lepší kondice seniorů i v pokročilejším věku.
O tom, že jsou senioři v lepší kondici, než tomu bývalo dříve, asi není pochyb. Lidé se dožívají stále vyššího věku a typické seniorské neduhy přicházejí o mnoho později než dřív. Bohužel ovšem i tak vždy přijdou a pak to nevypadá moc hezky. Například začátkem měsíce vylétl 90letý řidič se svým autem ze silnice a na místě zemřel. V polovině měsíce nedal 71letý řidič přednost v jízdě jinému autu, a navíc ani neměl platný řidičák. V tomto případě vše skončilo naštěstí jen zraněními. A třeba v lednu srazil 75letý řidič policistku, která na přechodu v Ústí nad Labem pomáhala převádět chodce, především děti. Policistku dle svých slov neviděl. A v nemocnici skončil i 72letý řidič, který před pár dny nezvládl své auto a na Opavsku vjel do lesního porostu. Ven ho museli dostat hasiči a dotyčný musel být se středně těžkým poraněním převezen do nemocnice.
Přestože chybu může udělat každý, s věkem a horším zdravotním stavem či pomalejšími reakcemi je těch chyb prostě a jednoduše víc. „Senioři – řidiči zaviní více havárií na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost. To jsou typické nehody, kde selhalo rychlé prostorové vnímání a rychlá reakce. Senioři za volantem mnohem důsledněji dodržují dopravní předpisy. Jezdí však často nižší rychlostí, než je dovolená, a blíž ke středu vozovky, což má za následek vznik kolon a kolizních situací při jejich předjíždění. Jen minimálně jezdí v noci a vyhýbají se dopravním špičkám,“ popisuje Besip.
I proto musí senioři pravidelně k lékaři, aby jejich zdravotní stav a to, zda mohou ještě řídit, zhodnotil. Před novelizací zákona o provozu na pozemních komunikacích a bodového systému bylo nepodrobení se lékařské prohlídce velmi přísně a draze trestaným přestupkem. Senior dokonce mohl přijít o řidičák. Po úpravě bodového systému ovšem senioři mohou být poměrně v klidu. Na místě jde o přestupek, který je dokonce možné řešit domluvou, případně pokutou maximálně do výše 1500 Kč. Žádné body ani ztráta řidičáku už nehrozí, ve správním řízení je pokuta „jen“ maximálně do 5000 Kč.
A další úleva je na cestě. Pravidelné zdravotní prohlídky starších řidičů budou od příštího roku nutné až od 70 let věku (namísto nynějších 65 let). Doklad o zdravotní způsobilosti už motoristé nebudou muset vozit s sebou, závěry posudku budou pro kontrolu v registru řidičů. Posun věkové hranice pro pravidelné zdravotní prohlídky o pět let zdůvodňuje ministerstvo zdravotnictví tím, že v současnosti jsou starší lidé často zdravější a aktivnější než byla předchozí generace. Zvýšení věkové hranice podle ministerstva také sníží administrativní zátěž pro seniory i pro zdravotnický systém. Zahraniční zkušenosti podle důvodové zprávy ukazují, že tato změna by se neměla negativně odrazit v bezpečnosti na silnicích.