Senioři jsou v provozu velmi ohroženou skupinou řidičů, i proto mají řadu povinností, které mají za cíl zjistit, zda jsou vůbec ještě pro současný provoz způsobilí. Ovšem tyto povinnosti v poslední době poněkud zvolnily. A tento trend bude i nadále pokračovat. Důvodem je stále lepší kondice seniorů i v pokročilejším věku.
O tom, že jsou senioři v lepší kondici, než tomu bývalo dříve, asi není pochyb. Lidé se dožívají stále vyššího věku a typické seniorské neduhy přicházejí o mnoho později než dřív. Bohužel ovšem i tak vždy přijdou a pak to nevypadá moc hezky. Například začátkem měsíce vylétl 90letý řidič se svým autem ze silnice a na místě zemřel. V polovině měsíce nedal 71letý řidič přednost v jízdě jinému autu, a navíc ani neměl platný řidičák. V tomto případě vše skončilo naštěstí jen zraněními. A třeba v lednu srazil 75letý řidič policistku, která na přechodu v Ústí nad Labem pomáhala převádět chodce, především děti. Policistku dle svých slov neviděl. A v nemocnici skončil i 72letý řidič, který před pár dny nezvládl své auto a na Opavsku vjel do lesního porostu. Ven ho museli dostat hasiči a dotyčný musel být se středně těžkým poraněním převezen do nemocnice.
Přestože chybu může udělat každý, s věkem a horším zdravotním stavem či pomalejšími reakcemi je těch chyb prostě a jednoduše víc. „Senioři – řidiči zaviní více havárií na křižovatkách, při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost. To jsou typické nehody, kde selhalo rychlé prostorové vnímání a rychlá reakce. Senioři za volantem mnohem důsledněji dodržují dopravní předpisy. Jezdí však často nižší rychlostí, než je dovolená, a blíž ke středu vozovky, což má za následek vznik kolon a kolizních situací při jejich předjíždění. Jen minimálně jezdí v noci a vyhýbají se dopravním špičkám,“ popisuje Besip.
I proto musí senioři pravidelně k lékaři, aby jejich zdravotní stav a to, zda mohou ještě řídit, zhodnotil. Před novelizací zákona o provozu na pozemních komunikacích a bodového systému bylo nepodrobení se lékařské prohlídce velmi přísně a draze trestaným přestupkem. Senior dokonce mohl přijít o řidičák. Po úpravě bodového systému ovšem senioři mohou být poměrně v klidu. Na místě jde o přestupek, který je dokonce možné řešit domluvou, případně pokutou maximálně do výše 1500 Kč. Žádné body ani ztráta řidičáku už nehrozí, ve správním řízení je pokuta „jen“ maximálně do 5000 Kč.
A další úleva je na cestě. Pravidelné zdravotní prohlídky starších řidičů budou od příštího roku nutné až od 70 let věku (namísto nynějších 65 let). Doklad o zdravotní způsobilosti už motoristé nebudou muset vozit s sebou, závěry posudku budou pro kontrolu v registru řidičů. Posun věkové hranice pro pravidelné zdravotní prohlídky o pět let zdůvodňuje ministerstvo zdravotnictví tím, že v současnosti jsou starší lidé často zdravější a aktivnější než byla předchozí generace. Zvýšení věkové hranice podle ministerstva také sníží administrativní zátěž pro seniory i pro zdravotnický systém. Zahraniční zkušenosti podle důvodové zprávy ukazují, že tato změna by se neměla negativně odrazit v bezpečnosti na silnicích.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek
Najděte si normálního doktora. Plno doktorů jsou okradači pacientů. Furt mají málo.
Všeříkající článek. Na příkladu čtyř seniorů se demonstruje, jak jsou špatní řidiči a o mladých nezodpovědných, bourajících ve vysoké rychlosti navíc obvykle pod vlivem se článek nezmiňuje.
Souhlas s tím,že v Rakousku a v Německu žádné kontroly nejsou to jen u nás aktivní blbci vymýšlí hlouposti a pak se nadává na EU.Dalším je svícení za světla a hlavně sluníčka,copak doma také svítíme za dnes.O plýtvání žárovkami a drahými kovy nemluvě.Je to uplná hloupost svítit za světla.A o tom zda je vidět auto v provozu, už snad v dnešním provozu, se snad nedá ,ani polemizovat.Staré bolševické BESIP hlavně dědci ze Svazarmu, by už měli jít krmit racky na nábřeží a né prudit na MD.
Svícení považuji za dobré. Za jasného dne se sluncem při vjíždění do lesního úseku lze snadno protijedoucí vozidlo přehlédnout. Argumentace žárovek je při dnešní ceně pohonných hmot naprosto směšná.
Jsem ročník 1942 .Před třemi léty jsem v pořádku absolvoval povinnou lékařskou prohlídk ,ale oprávnění mi bylovystaveno pouze na rok,ale prohlídku jsem musel zalatit v celé výši. Po argumentac z mé strany,kdy jsem jednání lékařky označřil jako porušení zákona jsem stejně musel kontrolu zdravotního stavu udělat idruhý rok.V listopadu loňského roku jsem opět absolvoval povinnou prohlídku opět za plnou cenu,ale a to také opět s platností na jeden rok.Opět jsem se ohradil ,že se jedná o porušení platného zákona protože výsledek prohlídky byl opět „Posuzovaná osoba je zdravotně způsobilá pro skupinu AM,A1,A2,A,B1 B. Bez jakýchkoliv připomínek. Proč a pro koho jsou v ČR zákony,když si obvodní lékaři dělají co chtějí.Hlavně že důchdce platí za prohlídku každý rok.Nejhorší je,že tato lékařka neí v porušování zakona v tom sama. Jde o organizovanou skupinu obvodních lékařů.
častá zpráva z internetu….
senior 75 let se pokoušel ujet hlídce dopravní policie a to bezohlednou jízdou v obci až 180 km/hod. kdy ohrožoval chodce a jiné dopravní prostředky. Zastavil jej až výstražný výstřel policie, kdy počal utíkat do polí, kde byl asi po 10 minutách běhu zadržen. Test na alkohol a omamné látky byl pozitivní. Seniorovi hrozí až … let vězení.
V 75 letech že zvládl 10 minut utíkat policii, tak to byl v dobré kondici.
Internet je plný lží a krávovin.
proč neuvádíte kolik mladýh řidičů vpadne ze zatáčky nebo nedá přednost a nebo srazí chodce na přehodu proč jenom důchodci.
….a nezapomente vyjmenovat,že mladí jezdí bezohledně,opilý,zdrogovaní,s telefonem v ruce,atd,atd. Co pořád máte penzisty na mušce. Už by stačilo.
Na to máme osobního lékaře,ktery ví jak a co dále.
Lékařské prohlídky OK,ale mělo by se brát v úvahu a to že. není řidič jako řidič,
jde o svátečního řidiče nebo o profesionála s vysokým nájezdem minimálně 1 000 000 a vice kilometrů i v těžkém provoze a terénu, to znamená nezaplatitelné zkušenosti které se projeví zodpovědností
Co píšete zní rozumně. Umíte si ale představit, jak by v praxi fungovalo zjišťování, jestli ten konkrétní senior je sváteční řidič, nebo profesionál? Já tedy neumím.
Myslím si, že každý člověk je zodpovědný za svůj zdravotní stav a má vědět jestli může řídit nebo ne.
V Rakousku také jako v Německu nejsou povinné zdravotní prohlídky řidičů tak se ptám proč u nás. Jsme snad horší než naši sousedé. Je to stejné jako s denním svícením, rozumím tomu, že v severských zemích musí svítit, ale proč u nás, tomu skutečně nerozumím.
Taky tyhle věci nechápu zdá se mi, že tahají prachy z lidí.
Asi to bude pravda,všechno z EU ale vše není stejné a potřebné.
V Německu žádné povinné zdr. prohlídky seniorů – řidičů nejsou. Omezování řízení nad určitou vzdálenost od mista bydliště či nad určitou rychlost jak se děje u nás mi příjde proti zdravému rozumu! Buď je můj zdr. stav ohrožením bezpečnosti silničního provozu nebo ne.
já si myslím že více dpravních nehod zaviní mladí začátečníci hodně řidiču je opilých starší řidiči jsou zkušenější a proto i opatrnější ale lékařská prohlídka je v pořádku Huleš
Je mi 86 let, řídím od 1957 bez nehody. Žádal jsem o prodloužení ŘP (standardně o 2 r.), musel jsem doložit zprávu od očního lékaře (zrak mám důkladně několikrát zontrolovaný po operaci šedého zákalu), to mne stálo 400 Kč, dále zprávu o vyšetření srdce (každý rok absolvuji kardio echo). To by spolu s vyšetřením praktickou lékařkou mělo stačit, musel jsem dodat potvrzení, že i se slabou cukrovkou (cca 7 mmol/l) mohu řídit, vrcholem bylo požadované vyšetření u dopravního psychiatra (1200Kč). A výsledek? Omezení do 31.10. tři., po D5 jen 120 km/h za světla. Považuji za šikanu požadavek na kontrolu na neurologii! Což dnes již neumí praktický lékař posoudit stav sám?