Poltická situace ve Španělsku je poslední dobou vše, jen ne stabilní. Katalánci chtějí nezávislost, Madrid ji ale tak úplně nechce uznat a výsledkem jsou nesmyslné dohady a přetahovaná o území i politické názory. Upřímně, v tom aby se čert vyznal.
Nejde ale jen o politiku. Tyto dohady o – na první pohled úplné nesmysly – mají dopad i na ekonomiku nebo automobilovou výrobu. Celá tato situace by se mohla dotknout i značky SEAT. Ta má totiž v Katalánsku kousek od Barcelony, v Martorellu, svou velkou továrnu i oficiální sídlo. Ačkoliv se prý objevily jisté nátlaky na to, aby značka Katalánsko opustila a přestěhovala se do Madridu, podle vedení se v nejbližší době nic takového nechystá.
Luca de Meo, šéf značky SEAT, se k celému katalánskému problému vyjádřil, a to ne do médií, ale k těm nejpovolanějším, tedy přímo k zaměstnancům. Napsal jim dopis, ve kterém je uklidnil a prohlásil, že žádné stěhování zatím nehrozí. Na řadu by přišlo jedině ve chvíli, kdy by SEAT ztratil v Katalánsku právní jistoty. Právě ty jsou spolu s členstvím země v EU a s politickou stabilitou jedním z pilířů, který drží prosperitu značky. A té se v poslední době opravdu daří.
V období od ledna do srpna 2017 dodal SEAT na celém světě 315 000 vozidel, což je o 13,7 % více než ve stejném období roku 2016. Jedná se o nejlepší výsledek za uplynulých šestnáct let. SEAT navíc dosáhl v prvním pololetí letošního roku provozního zisku 130 milionů eur, což představuje meziroční nárůst o 41 %.
Nejde ale jen o SEAT. Ve Španělsku má své továrny několik dalších značek, jako třeba Mercedes-Benz, Ford, Renault nebo Volkswagen. A všech by se politická nestabilita celé země mohla dotknout. Však také přímo z Katalánska už prchlo několik velkých podniků. Jen namátkou zmíníme třeba banky Banco Sabadell a CaixaBank nebo španělská pobočka pojišťovny Axa. Už jen proto by se Katalánci se zbytkem země měli dohodnout co nejdříve, aby je měl nakonec vůbec kdo zaměstnat.