Asi největším omylem při koupi zimních pneumatik je jejich nezakoupení. Myšlenka, která bohužel stále ještě v hlavách některých motoristů přetrvává, a to, že zimní pneumatiky nepotřebují, protože „jezdím málo a když, tak opatrně“, je zrádná a nebezpečná.
Řada řidičů nezlomně věří ve své schopnosti a umění zvládnout na silnici jakoukoli situaci, což je sice chvályhodné, ale na druhou stranu ne vždy rozumné. Ať jsou totiž naše řidičské schopnosti jakékoli, fyzikální zákony jsou neměnné a k tomu je třeba přihlédnout. Naštěstí tuto skupinu již eliminovali zákonodárci, kteří ustanovili povinnost zimních pneumatik po prvním listopadu. Není to ale pozdě?
První mrazík jako varování
Dalším omylem, který je totiž mnohem rozšířenější než samotná myšlenka nepotřebnosti zimních pneumatik, je ten, že zimní gumy jsou potřeba až v okamžiku, kdy napadne sníh či začnou námrazy na vozovce. Chyba lávky. Respektive chyba řidiče, myslí-li si to. Potřeba pneumatiky pro zimní provoz totiž nepřichází s prvním ledem na silnici, ale již v okamžiku, kdy klesne teplota do nižších hladin. Moderní auta varují při hranici kolem 3,5 až 4 °C, odborníci však doporučují zareagovat ve chvíli, kdy se teploty blíží sedmi stupňům nad nulou. „Jako důrazné varování, že je již opravdu čas na zimní pneumatiky, je tehdy, kdy musíte před jízdou oškrabovat z okna námrazu,“ varuje Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz. Směs, ze které je zimní pneumatika vyrobena a samozřejmě i vzorek neboli dezén, jsou navrženy tak, aby měly právě od této doby optimální přilnavost, a snižovaly tak případnou brzdnou dráhu vozu.
Při koupi zimních pneu pamatujte na tzv. pravidlo čtyř. Čtyři milimetry, to by měla být hloubka vzorku, minimální, podotýkáme. Přezouvají se všechna čtyři kola, ne jen ta s pohonem, a počet sezóny by měly být optimálně také maximálně čtyři. Poté začíná být jízda na takových gumách, mírně řečeno, určena spíše těm méně rozvážným a zodpovědným šoférům.
Stará nová pneumatika
S dobou používání pneumatik pak souvisí i další omyl, který se občas objeví zejména ve všeobecných médiích. A tou je stáří nové pneumatiky. Pneumatika vyrobená týž rok, jako je poprvé nasazena, je stále nová pneumatika, a obavy, že nekoupíte-li gumu, která ještě doslova voní novotou a sjela z výrobní linky před pár dny, je lichá. Při správném skladování pneumatik stárne výrobek ve skladu asi 18krát pomaleji než na autě. Takže pokud leží guma v obchodě rok, je to, jakoby byla na ráfcích tři týdny. Výrobci dokonce uvádějí, že jako novou lze pneumatiku prodávat ještě osm let po výrobě, sami prodejci však neradi dávají do oběhu pneu vyrobené déle než dva roky před nasazením. To však s sebou přináší obvykle trochu potíží v případech, kdy zákazník požaduje doplnění sady svých vlastních starších pneumatik. Ne vždy je totiž možno přesně takovou pneumatiku po letech ještě zakoupit. Pak obvykle nezbývá než oslovit některého z větších prodejců, kteří mají možnost nakupovat z velkoskladů po celé Evropě, kde je šance na takovou gumu ještě narazit, případě přistoupit ke kompletnímu omlazení.
Na druhou stranu, jak podotýká Schwangmaier, existuje určitá skupina zákazníků, kteří naopak pneumatiky starší dvou let cíleně vyhledávají. Důvod je jednoduchý. Pneumatiky jsou už dnes, podobně jako obuv pro lidi, módním zbožím, a tak jakmile vyjdou z módy, klesají na prodejní ceně. A levnější tři roky starý model od renomovaného výrobce je pro naše auto i bezpečí určitě vhodnější volna než stejně levná guma koupená v hypermarketu…
Zdroj: Pneumatiky.cz