Mostecký safety car Škoda Octavia RS první generace zvaný „Bába“ půjde letos na jaře do aukce Retro Garáž, jejíž výtěžek bude věnován na dobročinné účely. S autem, které na okruhu najezdilo přes 39 tisíc km bez jediné poruchy, se pojí řada zajímavostí, a jde tedy o neobvyklou sběratelskou příležitost.
Auto začalo sloužit na autodromu v Mostě v roce 2002 společně s dalšími prototypy a předsériovými vozy mladoboleslavské automobilky. Škoda Octavia RS má motor 1.8 turbo, s výkonem 132 kW. Po rozhodnutí udělat z tohoto „nového“ ostrého škodováckého hatchbacku Safety Car, bylo auto vybaveno oranžovo-zelenou majákovou rampou dle platných řádů FIA. Dále bylo osazeno vozidlovou radiostanicí s přímým spojením na ředitele závodu/dispečink (nebude součástí draženého vozu). Dále byl upraven brzdný systém auta – osazeny byly sportovní brzdy a vyměněna brzdová kapalina za motocyklovou, aby nedocházelo k jejímu přehřátí. Protože v době uvedení do služby nebyly semislicky na takové úrovni jako dnes, byl vůz obutý do silničních pneumatik Dunlop tak, aby zvládal rychlou jízdu za každých povětrnostních podmínek.
Ostrá škodovka nahradila do té doby sloužící Mitsubishi 3000GT. Auto bylo zařazeno do služby jako domovský safety car Autodromu Most. Před Octavií a Mitsubishi sloužil na okruhu v Mostě také například Ford Sierra XR4i nebo BMW 535i. Octavia RS byla součástí všech závodů v letech 2003 až 2020, kdy ji nahradil nový partnerský safety car Hyundai i30 N. Zhruba od roku 2016 bylo auto používáno už jen jako záložní, nebo jako servisní podpora techniky a mechanizace, používané při závodech. V těchto letech byly safety cary řešeny většinou zapůjčením sponzorských vozidel. Do kufru byla proto instalována jednoduchá vestavba, kde byl sorpční materiál, 6 kusů hasicích přístrojů, zdravotnický batoh a vázací vybavení pro zvedání vozidel. Postupem času došlo zároveň také k přezutí na sériové pneumatiky, výměně za standardní brzdovou kapalinu a opětovné osazení sériovými brzdami.
K dnešnímu dni má vozidlo najeto originálních 39 000 km a většinu času trávilo na závodní dráze. Dá se říct, že auto ve službě odkroužilo téměř 8 000 kol mosteckého autodromu. Zároveň je nutné zmínit, že kromě pravidelné údržby nemělo za celou dobu služby jedinou mechanickou poruchu nebo závadu a je to nejspolehlivější vůz, který v Mostě kdy sloužil.
Zhruba v roce 2015 bylo auto málem zničeno. Při zavádění velkého jeřábu na místo došlo k nehodě, kdy obsluha jeřábu nezabrzdila včas a rameno jeřábu vážně poškodilo zadní část vozu. „Bába“ byla po dvou měsících opravena a vrátila se zpět do služby. To je důvod, proč na pátých dveřích dnes nenajdeme originální křídlo.
Vůz byl schopen zajet kolo autodromu za přibližně 2:07, což je na 20 let starý sériový vůz skvělá hodnota. Dvoučlenné posádky tvořily během dvacetileté služby domácí jezdci a činovníci Miroslav Smíšek, Bohumír Brejcha, Karel Čermák, Jindřich Hrneček a Miroslav Lesniak.
Vůz je v originálním stavu tak, jak ukončil službu na okruhu. Nemá klasický technický průkaz a nesplňuje tedy podmínky provozu na pozemních komunikacích. Přestože se jako safety car už nevyužívá, až do rozhodnutí o aukci spolehlivě sloužil jako zaváděcí vozidlo pro kurzy sportovní jízdy nebo jako instruktorské vozidlo okruhové školy.
Aukce, jejíž výtěžek bude prostřednictvím Nadačního fondu Autodromu Most věnován na podporu neziskových spolků a sdružení v mosteckém regionu, se uskuteční 22. dubna 2023 v rámci akce Jarní Retro Garáž, která je největší veteránskou akcí svého druhu v ČR. V aukční nabídce lze pravidelně nalézt 20 až 30 strojů od malých československých mopedů až po krásné dospělé motocykly či automobily. Živé aukce doprovází prezentace vybraných veterán klubů, burza auto-moto náhradních dílů, sběratelských artefaktů, literatury a další.
V moderních výstavních halách Výstaviště v Lysé nad Labem bude akce probíhat od 8 do 16 hodin.