SKODA-pneumatiky-pichle

S prasklou pneumatikou umí pomoci i povinné ručení. Hlavně na dálnici se ale nesnažte být za hrdiny

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Ředitelství silnic a dálnic ČR - Foto: Škoda - 18. 2. 2025


Ještě před dvaceti lety, možná i před deseti, byly silnice plné těch, kteří byli schopni bez mrknutí oka a za pár minut vyměnit kolo s prázdnou pneumatikou za rezervu. Ostatně, byly také doby, kdy byl tento úkon součástí autoškoly. Ještě já jsem to zažila, přesto bych si dnes, především v některých případech, zavolala o pomoc. A měl by to udělat každý.

Provoz je moc rychlý a nebezpečný

Ale zpět do doby před dvaceti lety. Už tehdy řidiči nadávali na kolony, ale byla to jen slabá káva oproti tomu, co zažíváme dnes. Provoz dnes výrazně zhoustl, ale zároveň je rychlejší a nebezpečnější. Stát proto u krajnice a měnit kolo může být v některých případech o život.  Řeč je hlavně o dálnicích, kde se do výměny raději sami nepouštějte. Vždyť s řidiči, kteří nesledují provoz kolem sebe, mají své velmi smutné zkušenosti i silničáři ve velkých oranžových autech s blikajícími majáky!

Měli byste vědět, že pokud na svém autě zjistíte defekt, můžete využít svou vlastní pojišťovnu, a to i v případě, kdy máte sjednáno jen povinné ručení. Drtivá většina dnešních smluv s sebou nese nějakou základní formu asistence. To znamená, že stačí zavolat na vlastní pojišťovnu, popsat problém a požádat o pomoc. Podle toho, co vaše povinné ručení nabízí, vám pojišťovna poskytne pomoc hrazenou, případně pak takovou, kterou budete muset zaplatit. Nechte si na pomoc přijet auto s majáky, nechte pracovníky asistence, ať vám s výměnou pomohou. Nebudete ve stresu, nebudete se špinit a nebudete řešit, jestli auto nejdřív zvednout, nebo nejdřív povolit kola a podobně.

Proraženou pneumatiku od neoznačeného výmolu často zaplatí stát. Ale rozhodně to není pravidlem

Pokud se to stane na dálnici, je třeba zachovat chladnou hlavu. Nepobíhejte zběsile kolem vozidla. Zkontrolujte, že vy i celá posádka jste v pořádku. „Je-li to možné, pokuste se pomalu v odstavném pruhu dojet na nejbližší sjezd či odstavné místo. Mějte zapnutá výstražná světla, abyste na sebe upozornili ostatní řidiče. Pokud není sjezd ani odstavné místo v dohlednu, odstavte vozidlo co nejvíce při kraji odstavného pruhu a ponechte na vozidle svítit světla i výstražná světla,“ radí policejní tisková mluvčí Věra Hnátková. Posádku pošlete mimo dálnici, ideálně za svodidla. Už při vystupování z auta musí mít řidič (ideálně však celá posádka) reflexní vestu! Nezapomeňte vyndat výstražný trojúhelník a dát ho alespoň 100 metrů za auto. Hlavně přitom nechoďte po dálnici.

„Pokud jste udělali všechny tyto kroky, vytočte tísňovou linku policie a situaci nahlaste. Policisté vám na místě pomohou označit řádně místo defektu. Vy si pak bezpečně, pokud jste toho schopni, můžete pneumatiku vyměnit sami. Pokud by to však bylo nad vaše síly, zavolejte asistenční službu, jejíž číslo naleznete na zelené kartě k vozidlu,“ radí Věra Hnátková. A my doplníme, že číslo najdete i v aplikaci pojišťovny.

Pomoci vám ale může i asistenční linka Ředitelství silnic a dálnic, která je k dispozici na bezplatném čísle 800 280 281. Jde o bezplatnou asistenci, která funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Asistenční služba ŘSD pokrývá téměř 900 km těchto dálnic: D0, D1, D2, D3, D5, D8, D11, D46 a část D35.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “S prasklou pneumatikou umí pomoci i povinné ručení. Hlavně na dálnici se ale nesnažte být za hrdiny”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru