Pravidelné technické kontrole se během života nevyhne žádný motorista. Ti, kteří mají nové auto, si na první prohlídku počkají čtyři roky. Pak už se ale zařadí do klasického dvouletého režimu, který je povinný pro všechna běžně provozovaná vozidla. Než ale na STK vyrazíte, buď vůz zkontrolujte nebo nechte zkontrolovat. Jinak se vám také může stát, že z kontroly domů už půjdete po svých.
„Pokud víte, že je vůz v dobrém technickém stavu, nemusíte se technické kontroly bát. Pokud je však vozidlo starší nebo má nějaké vady, zvažte provedení technické kontroly automechanikem. Většina autoservisů tuto službu nabízí. Automechanik nejprve vozidlo zkontroluje a případně opraví závady, které by bránily úspěšnému absolvování technické kontroly. Navíc si ušetříte nervy a čas,“ radí Cebia. A ví, o čem mluví, protože „vyletět“ z STK s nepořízenou není nic složitého.
Tři druhy závad
Technici na STK dělí závady do třech kategorií. Ty, co spadají do kategorie A, nejsou nebezpečné a můžete s nimi na silnici. Vesměs jsou informací o tom, co byste měli dát dopořádku. Problém nastává u závad označených jako B. To už jsou totiž závady, které mají vliv na provoz auta a životní prostředí. I s touto kategorií vás technik pustí na silnici, ale technickou budete mít jen na 30 dnů. Během nich musíte závady odstranit a následně se znovu dostavit na STK. Největší problém nastává u závad s označením C. Ty znamenají, že vozidlo není technicky způsobilé k provozu a už jej ani po ose neodvezete domů. V tomto případě budete potřebovat odtahovku. Mimochodem, pokud byste odjeli po ose, můžete se dočkat i pokuty až 10 000 Kč a zákazu řízení až na rok.
Dosloužilo vaše auto? Jeho vyřazení z evidence vozidel není složité ani drahé
A za jaké závady můžete vyletět? Nejčastěji jde o problémy s brzdami. Ať brzdí málo, každá jinak, nebo se auto při brzdění vychyluje ze směru. Vyhodí vás i ve chvíli, kdy vám nesvítí brzdové světlomety, ale i ve chvíli, kdy je patrný únik brzdové kapaliny. A na kapaliny celkově pozor. Lehké orosení olejem nevadí, pokud vám z auta teče, už ohrožujete životní prostředí a máte problém. A to nejen z STK, ale i s autem samotným.
A za co vám nejspíš technickou zkrátí na měsíc? Na to se musí připravit všichni nadšenci do tuningu, kteří nemají úpravy schválené a zapsané. A stačí i nesprávný rozměr kol. V takzvaných béčkových závadách je i mírný únik provozních kapalin, stav, kdy nesvítí některý světlomet nebo některý brzdový světlomet.
Mimochodem, závady na světlometech, brzdách, ale i podvozku patří třeba na Slovensku mezi nejčastější důvody, proč motoristu vyhodit od STK.
Když má auto širší kola, auto hůře sedí, hůř asi brzdí a ohrožuje neskutečně řidiče v širokém okolí, to samé snížení auta o pár centimetrů. Nebo namontované přídavné světlomety, jsou nebezpečné pro chodce ,předek nákl. Tatry je podstatně bezpečnější.