STK

S autem na STK: Na co byste si měli dát pozor, aby vás nevyhodili?

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Ilustrační foto: Pavel Srp - 9. 7. 2024


Když chcete v České republice jezdit s autem legálně po silnici, musíte jej mít registrované, pojištěné a musí mít platnou technickou kontrolu. Ta první se provádí po čtyřech letech od první registrace nového auta a pak každé dva roky. Kontrolují se při ní desítky věcí. Na které z nich byste si měli dát při přípravě auta na STK velký pozor?

Na STK se v rámci technické kontroly kontrolují desítky prvků od těch zásadních až po drobnosti. V první řadě musí auto odpovídat technickému průkaz: například barvou karoserie, použitými koly a pneumatikami (velikost, průměr i celkový rozměr), ale také (ne)přítomností tažného zařízení, které musí být namontované správně, a podobně.

Technici kontrolují také světlomety. U těch se měří například svítivost, takže s výrazně zašlými předními světlomety nemusíte projít. Pokud se tak stane, budete mít 30 dní na to, abyste tuto závadu odstranili. To znamená buď nechat světlomety rozleštit nebo koupit nové. Světlomety také nesmějí být přelepeny ani ke karoserii přilepeny izolepou nebo jinými páskami.

Moderní naftové motory mnohdy neprojdou ani první TK. Důvodem je změna předpisu

Velká pozornost se věnuje brzdám i samotnému brzdění auta. Brzdové kotouče sice mohou na první pohled z vnější strany vypadat stále v pořádku, ale z té vnitřní mohou být značně opotřebované anebo zrezlé. Pokud technik na takovou závadu přijde, technickou kontrolou neprojdete. Zkouší se také souměrnost brzdění, kdy se levá a pravá strana mohou lišit jen drobně.

Pokud máte auto třeba jen na pár kilometrů do práce a zpátky, i tak musí na STK splňovat stejné předpisy jako třeba auto, které jezdí stovky kilometrů denně. Zvenku nesmí mít ostré hrany (netoleruje se ani montážní pěna ve zrezlých prazích apod.), musí mít kompletní nárazníky, kompletní osvětlení i kompletní zasklení. Na sklech nesmějí být nehomologované fólie ani samolepky a na čelním skle a na předních bočních sklech nesmí být fólie vůbec žádná. Platí to třeba i pro nalepený stínící pruh.

Na STK se kontrolují ale i takové drobnosti jako například upevnění slunečních clon, funkčnost bezpečnostních pásů a podobně.

A nakonec je potřeba dát si pozor na to, kdy přesně vám technická kontrola končí. Neplatí to, že pokud vám končí v srpnu, máte celý srpen na to, abyste ji udělali. Policisté mají dnes přístup do on-line databáze, takže přesně ví, kdy vám STK končí. Pokud i den potom pojedete s autem po silnici a policisté vás zastaví, můžete za neplatnou technickou kontrolu dostat pokutu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

1 názor na “S autem na STK: Na co byste si měli dát pozor, aby vás nevyhodili?”

  1. Proč zkouší stěrače na sucho na STK? Poškozují mi tím přední a zadní sklo, protože je tam špína, která sklo poškrábe. Zrušte to, nebo ať to dělají se zvednutými stěrači.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru