Nabídka automobilů je dnes opravdu rozmanitá. Vybrat si můžete jakoukoliv velikost či tvar karoserie, prakticky jakýkoliv pohon anebo barvu. Přesto se některé typy vytrácejí. Z trhu mizí klasické off-roady na rámu. Toyota ale odpověď má, vlastně jich má hned několik. My jme v krátkém testu vyzkoušeli tu největší: Land Cruiser 300.
Rám a výbava pro cesty mimo silnice
V dnešním světě chtějí zákazníci vysoký posed, vždyť více než dvě pětiny všech prodaných aut jsou SUV. To jsou ale auta, která se hodí spíše na silnici, ale když chcete něco, s čím bez problémů projedete i mimo ně, v poušti nebo naopak na Antarktidě, výběr se zužuje. Auta s rámem už jsou dnes prakticky jen pick-upy a pár dalších výjimek. Jednou z nich je právě i Toyota Land Cruiser. Tu navíc automobilka nabízí i v několika velikostech a verzích, přičemž na vrcholu potravního řetězce stojí „třístovka“.
Ta v loňském roce přijela po dlouhých 14 letech v nové generaci a přivezla si několik docela významných změn. Tou hlavní je samozřejmě design. Ten je už na pohled majestátní, zejména z čelního pohledu, jemuž dominuje obrovská maska chladiče. Tohle auto je co do designu opravdu působivé.
A podporují to i rozměry. Vždyť na délku má 4999 mm, široké je 1980 mm bez zrcátek a rozvor je 2850 mm. Na českých silnicích je to opravdový kus auta, což poznáte prakticky hned. Sedí se vysoko, vidíte přes střechy aut a někde máte problém vejít se do jízdního pruhu. Problém to může být o to větší, že má auto docela přísné hlídání jízdních pruhů a zasahuje už ve chvílích, kdy se k pruhu blížíte. To se ale dá jednoduše dlouhým stiskem tlačítka na volantu deaktivovat.
Toyota Land Cruiser 300 je sice luxusní auto, ale vydat se s ní do terénu nebude nejmenší problém. Pro tyto výlety dostala například systém multi-terrain monitor, který nabízí 360° pohled z kamer kolem vozu i pod ním. Nová generace přivezla také nový volič režimů, nabízející ještě lepší trakci v terénu díky novým režimům Deep snow a Auto. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol i redukční převodovka anebo aktivní podvozek E-KDSS (Electronic Kinetic Dynamic Suspension System). Výhodou jsou i úhly, ten nájezdový je 32°, zadní 24° a přejezdový 26,5°. Světlá výška je 230 mm.
Pořádný motor
Ačkoliv měl Land Cruiser v minulosti velké osmiválce, doba pokročila a pod jeho kapotou jsou nyní vidlicové šestiválce. Není však třeba smutnit, protože i tak jde o velké a výkonné motory. Vybrat si lze buď 3,5litrový benzinový motor twin-turbo s 305 kW/415 koňmi a 650 Nm anebo 3,3litrový naftový motor s 227 kW/309 koňmi a 770 Nm.
Pod kapotou auta, kterým jsme jezdili, byl benzinový motor. A to je rozhodně skvělá volba. Přestože oproti předchozí dvoustovce přišla třístovka o dva válce a více než dva litry objemu, vlastně to vůbec nevadí. Motor má už po startu pěkný zvuk, který se kolem 3000 ot./min ještě zintenzivní. Už na poslech tak šestiválec působí, že nejde o žádné „tintítko“. Při jízdě působí hladce, jemně, vlastně by se dal jednoduše popsat jedním slovem: lahodný.
Díky dvěma turbodmychadlům má dostatek síly, ale pracuje s ní delikátně. Po sešlápnutí plynového pedálu nechá nejprve promluvit všech 650 Nm (ty jsou k dispozici už od 1800 ot./min), zvedne předek a začne výrazně zrychlovat. Vždyť z místa na stovku to zvládne za pouhých 6,7 sekundy (přitom auto váží 2,6 tuny!). Všechno ovšem probíhá bez jakéhokoliv škubání nebo jakékoliv zběsilosti. Díky velikosti, odhlučnění, naladění podvozku i celkové jízdní stabilitě Land Cruiser 300 svoji rychlost hodně maskuje.
Vzhledem k rozměrům auta, jeho hmotnosti a nakonec i jeho výkonu je třeba počítat s o něco vyšší spotřebou paliva. Výrobce udává 10,1 l/100 km, ale takových hodnot se nám za necelé tři stovky kilometrů dosáhnout nepovedlo. Palubní počítač při vracení auta ukazoval hodnoty lehce nad 14 l/100 km. I to je ale skvělá hodnota, které pomáhá i 10stupňová automatická převodovka.
Na silnici
Velikost auta se projevuje i na silnici. V Toyotě velký Land Cruiser navíc naladili hodně komfortně, takže se na silnici příjemně pohupuje. Za jeho volantem zapomenete na starosti všedních dnů a jen si užíváte tu pohodu. Z té vás ale dokáží vytrhnout některé větší příčné nerovnosti, protože na těch je podvozek občas trochu nervózní a zadní kola lehce poodskočí. V této disciplíně jsou některá jiná luxusní SUV o něco lepší. U Land Cruiseru se totiž projevuje rámová konstrukce. Platí, že Land Cruiser je auto hlavně do drsnějších podmínek mimo zpevněné komunikace, na rozdíl od SUV, která jsou vyvíjena s tím, že jezdí hlavně na silnici.
Toyota Land Cruiser 300 je auto, které bude nejvíce vyhovovat klidným řidičům, přesto překvapuje i při dynamičtější jízdě. Svoji hmotnost sice zcela maskovat nedokáže, ale do zatáček se naklání méně, než by se vzhledem ke komfortnímu naladění podvozku i jeho výšce dalo očekávat. Přitom působí neutrálně a jistě.
Moderní, ale i trochu retro
Jakkoliv zvenku auto působí moderně, přestože jde stále spíše o designovou evoluci původní dvoustovky, tak uvnitř jde o revoluci. I přesto ale Toyota nešla cestou některých ostatních automobilek a k ovládání auta ponechala hlavně fyzická tlačítka, která jsou na středovém panelu i tunelu. I tak ovšem spoustu funkcí můžete ovládat i přes velký (9″ nebo 12,3″ podle verze) dotekový displej. Ten má na pohled trochu retro grafiku a nabízí možná až příliš mnoho informací, ale po chvíli se zorientujete. Podobný přístup zvolila automobilka i v kapličce přístrojů, protože tu jsou stále analogové budíky, které „jen“ doplňuje docela velký barevný displej.
Velké vnější rozměry znamenají i prostornou kabinu. Přední sedadla jsou opravdu příjemná křesla, do kterých tělo příjemně zapadne. Nabízejí samozřejmě možnost vyhřívání i odvětrávání s možností nastavení pravidel – například automaticky spustit vyhřívání pod 7°C a podobně. A podobné je to i na zadních sedadlech, protože i ta mohou být vyhřívaná i odvětrávaná, navíc na nich může být dvojice displejů, aby cesta ubíhala lépe. Všechna sedadla jsou ovládána elektricky, stejně jako například volant. Land Cruiser 300 může však odvézt až sedm pasažérů, přičemž stále zbyde docela dost prostoru i pro zavazadla. Pro šestého i sedmého cestujícího navíc bude docela dost místa, jen to nastupování bude trochu krkolomnější. Pokud pojedete jen v pěti, pak můžete počítat s obrovským objemem kufru, jehož objem činí 1004 litrů.
Závěr a cena
Toyota Land Cruiser 300 je autem, které jako by ani nebylo z dnešní doby. Při pohledu zvenku nepřináší žádné velké designové zběsilosti a v interiéru nesází na přehnanou digitalizaci, naopak přiváží fyzické ovladače. Jde o překvapivě komfortní auto, na jehož palubě panuje příjemně pohodová atmosféra, kdy si budete nejvíce užívat klidnou jízdu krajinou. To ale neznamená, že by snad neuměl jezdit rychle, to právě naopak. I vzhledem k jeho rozměrům a hmotnosti dokáže překvapit – navíc nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Není to sice – docela nepřekvapivě – žádná ostrá žiletka, ale jisté jízdní vlastnosti mu nechybí.
Problémem by však mohlo být, že tohle auto se v Evropě oficiálně neprodává. Přesto tu řešení je, protože si jej můžete koupit v Autosalonu Dajbych. Vyjde vás podle zvolené výbavy od 2,8 milionu korun do 3,2 milionu korun bez DPH. Auto má samozřejmě všechny potřebné homologace a je 100% legální s ním jezdit po evropských silnicích.
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Land Cruiser 300
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 3444 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol
Výkon: 305 kW/415 koní při 5200 ot./min
Točivý moment: 650 Nm při 1800 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 6.7 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Převodovka: 10stupňová automatická
Spotřeba paliva: 10.1 l/100 km
Emise CO2: 291 g/km
Objem nádrže: 110 litrů
Délka: 4999 mm
Šířka: 1980 mm
Výška: 1930 mm
Rozvor: 2850 mm
Pohotovostní hmotnost: 2615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 1004 litrů
Ceník:,ke stažení zde