Zda se na českých dálnicích bude jezdit rychleji, už nebude jen rozhodnutím politiků za zavřenými dveřmi. Lidé dostali možnost se vyjádřit. ODS spustila veřejnou anketu, v níž se ptá, zda by řidiči měli mít možnost jezdit na vybraných úsecích dálnic rychlostí až 150 km/h. Přitom je to už dávno schváleno a prvního úseku bychom se měli dočkat do pár měsíců.
Za návrhem stojí ministr dopravy Martin Kupka, který zmiňuje, že vyšší rychlost se bude vždy týkat pouze bezpečných úseků dálnic, tedy těch s kvalitním povrchem, přehledností a dostatečně dlouhými nájezdy. A nebude to napořád, ale pouze v dobrém počasí a pokud nebude hustý provoz.
Pro někoho možná malá změna, pro jiného symbol větší svobody za volantem. Zastánci návrhu mluví o přirozeném kroku, vždyť moderní auta jsou bezpečnější a rychlosti nad 130 km/h zvládají bez jakýchkoliv problémů. Na druhé straně ale stojí i argumenty proti. Zvýšení rychlosti znamená vyšší spotřebu paliva, víc emisí a potenciálně i víc nehod s vážnějšími následky. Podle kritiků bychom se měli spíš zaměřit na plynulost provozu nebo investice do železnice než na zvyšování rychlostního limitu.
Stopadesátka na českých dálnicích se blíží. Na vybraných úsecích se svezeme už za pár měsíců
Ať už patříte do kteréhokoliv tábora, možnost říct svůj názor tu je. V anketě lze kromě hlasování přidat i vlastní komentář nebo návrh – ať už se týká dopravy obecně nebo třeba konkrétních úseků, které považujete za problematické.
Hlasovat můžete zde:
Není to sice závazné referendum, ale jde o jeden z mála momentů, kdy mají lidé možnost přímo oslovit politické představitele a sdělit, co si myslí. A to se, přinejmenším v české dopravní politice, opravdu nestává často.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek



Bylo by vhodné nemíchat hrušky s jablky.
130 km/h nemá s kamiony nic společného.
Takže jednotlivě:
1. Také jsem jezdil, a pokud mi do té doby vadilo, že se kamiony pomalu předjíždí, tak poté jsem to již neřešil. Když pak máte podle pravidel skončit třeba jen 5 km před vykládkou, poté co jste odjeli i 700 km, protože vás cestou někdo zdržoval o těch 0,5 km/h a vy už nemáte čas na výkon a musíte dělat pauzu, tak to taky naštve – slušně řečeno. A máte zle u svého šéfa, protože se vykládka musí plánovat na druhý den. A nebo to porušíte a zase máte 28 dní zaťato, aby vás nestavěl policajt, co chce vidět tachograf.
Čili ohledně kamionů se na to dívejte tak, že osobákem přijedete možná o 3 minuty později, ale kamion třeba až druhý den. Těch pravidel je tam totiž spousta, a nemá cenu je tu vyjmenovávat. Prostě to tak je. Za mě tohle řeší prostý lidský respekt k druhému.
2. Ohledně 130 km/h. Upřímně, kdo z vás to udrží po celou cestu po dálnici. Když si vezmete průměrnou rychlost, tak tam bude stejně něco mezi 100 – 110 km/h. A to jen za úsek na dálnici. A tady už nemluvím o kamionech, ale o ostatních řidičích osobních aut, co předjíždí pomalu (nevyužívají těch 130), nebo dokonce zůstávají v levém pruhu několik km. Nebo prostě hustý provoz v daném čase a úseku. V hustém provozu udrží 130 km/h jen profesionální závodník rally. Za mě tedy klidně i snížení rychlosti na 120 km/h (Švýcarsko – naprosto super – osobní zkušenost), a její kontrola pomocí bran na dálnici. To, co totiž chci od jízdy po dálnici, je především plynulost a bezpečnost. Ne stres, panikaření a nehody. Stačí malý ťukanec a i s limitem 150 tam stojíme všichni jako trubky 20 minut v koloně. Čím rychleji totiž jedeme, tím rychleji ji dojedeme a vytvoříme jen delší a větší kolonu.
A dodatek:
Jestli tu někdo brečí, že si koupil auto, co jezdí 200 km/h a nemůže je využít, měl by si stěžovat u výrobce / prodejce, že mu prodal něco, co se nedá plně využít.
K čemu povolit 150km/h, když mentalita Českého národa není na úrovni aby zvládali 130km/h🤦♂️
Jezdím po dálnici velmi často. A někdy přemýšlím zda ona povolená max.rychlost 130km/h je povinná !!! Velmi, velmi málo aut krom několika náklaďáků jede pod 130km/h. K čemu je pak v zádi náklaďáků vyznačení jejich max.rychlosti ,např.100km když valí i přes 130km/h. Policie to toleruje místo aby tihle řidiči dostali pokutu za nedodržení max.povolené rychlosti v zádu vozidla danou výrobcem a druhou za překročení max.povolené rychlosti 130km/h na dálnici. A když vidím ty machry v ucpaných pruzích jak blikají, troubí,kličkují jak zajíc před honicími psy,oni přeci spěchají…. Tak bych tu max.130km/h na našich dálnicích neměnil. Jsou státy které mají i jen 120km/h a řidiči to respektují…..
těch 120 mají ve Švýcarsku a všichni jedou těch 125 nikdo nikoho nepředjíždí nikdo se nikomu nelepí na zadek
inu ráj na zemi kdo nevěří nech tam běží
A toho malého množství kamionů jste si všiml?
Proč ? Protože jsou na vlacích.
Když jedete v Německu, tak je to bezpečnější, protože znamená svobodu. Každý si jede tak rychle jak chce
Nákladní auto má pouze 90,je to konstrukční rychlost a omezovač má taky na 90 km/hod. Tak nešiřte bludy.
Josef Vlach.Musíte se doučit zákon 361/2000 Sb, § 18 odst.4.
Vozidlo nad 3,5 t smí jet pouze 80 km/hod.A pajkliže má omezovač nastaven na 90,tak porušuje zákon a měl by být trestán.
To vám přenastavý v servisu. Od výrobce je to nastavené různě. 82,85,89. Ta 80km/h je daná legislativně a má se dodržovat i kdyby byl nastaven na 100 km/h,stejně,jako byla kdysi 70tka.
A víte, jak se ty omezovače kalibrují?
Počká se, až jsou sjeté pneumatiky, jede se zkalibrovat omezovač, a pak to na nových gumách sviští rychleji.
Ono totiž není 90 jako 90. To pak vidíte ty kamiony na dálnici, které jedou oba na omezovač, a jeden jede o 0,5km/h rychleji a předjíždí druhý kamion 3 minuty.
Omezovače se nekalibrují. To se dělá jednou za dva roky u tachografu.
nepiš tam nesmysly kamiony jedou max. devadesát mají omezovače rychlosti a karty v tachografu kde zpětně policie zjistí kolik jel taky jezdím