Takřka ihned potom, co Rusko zaútočilo na Ukrajinu, uvalily na Rusko západní státy sankce. Ty jsou nejen finanční, ale i materiální a projevují ve všech odvětvích. V tom automobilovém se to ukázalo například na tom, že tamější showroomy jsou prázdné a ceny aut stouply až o 40 %.
V březnu v Rusku dramaticky klesl prodej aut, statistiky mluví o 63% meziročním propadu. Může za to nejen pokles hodnoty rublu, ale také to, že spousta světových automobilek se rozhodla v Rusku své modely neprodávat. Některé tu dokonce zavřely i své továrny.
Podle Světlany Vinogradovové, výkonné ředitelky jedné z největších ruských obchodních sítí s názvem Rolf, která prodává automobily značek Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Renault, Škoda, Toyota, Volkswagen a mnoha dalších, klesl v březnu jejich prodej oproti předchozím měsícům až o 60 %. Navíc dodává, že si myslí, že prodej aut letos celkově klesne asi na polovinu.
„Na trhu by mohla být evropská auta nahrazena čínskými a indickými modely,“ říká Anton Šaparin, viceprezident Národní automobilové unie, která se snaží pád ruského trhu zastavit a stimulovat domácí výrobu. Pak také dodal, že ceny čínských aut vzrostly až o 50 %, ale že Číňané se z tamějšího trhu nestáhnou, ale naopak budou Rusy „vydírat“ vysokými cenami.