kia-rio-autoskola- (5)

Rozšiřujete si řidičák a bojíte se neúspěchu a ztráty stávajícího oprávnění? Teď už nemusíte

Autor: Anina Russová - Zdroj: Asociace Autoškol ČR - Foto: Kia - 14. 2. 2025


Mezi řidiči koluje informace, že ve chvíli, kdy si rozšiřují skupinu řidičského oprávnění a u zkoušek neuspějí, přijdou o stávající řidičská oprávnění. Různá motocyklová i automobilová fóra a skupiny na sociálních sítích jsou těchto obav plné. A proto jsme se Asociace Autoškol zeptali na to, jestli to opravdu platí a je třeba se obávat.

Strach ze ztráty stávajících řidičských oprávnění po neúspěšném absolvování jakékoliv části zkoušky při rozšiřování řidičáku byl naprosto oprávněný. Ale důležitý je ten minulý čas. „Je pravda, že takové pravidlo existovalo do konce roku 2000 v dobách, kdy zkoušky prováděla policie. Tehdy ale u teoretického testu byly odlišné počty bodů podle jednotlivých skupin řidičského oprávnění. Pro skupinu B to bylo 50 bodů, pro C 52 a pro D to bylo 53 bodů. Kdo napsal např. u zkoušky na C na 51 bodů, nové oprávnění nezískal a musel opakovat. Kdo napsal na 49 bodů, odešel bez řidičáku,“ popsal dřívější praktiky Ondřej Horázný, místopředseda Asociace Autoškol ČR.

Jedním dechem ale dodal, že dnes už není potřeba se toho bát. „Žádné pravidlo, které by stanovovalo, že žadatel nějakým způsobem tzv. „přijde o stávající řidičák“ neexistuje. Ani zkušební komisaři nemají v tomto ani v jiném zákoně stanovenu ani povinnost ani oprávnění výsledek zkoušky zadat kamkoli jinam než do systému eTesty Ministerstva dopravy. Zkušební komisař je orgánem veřejné moci, a jako takový je vázán zákonem a jinak, nežli je mu zákonem uloženo nesmí konat,“ doplnil Ondřej Horázný.

Už stávající opatření a nastavení testů a zkoušek autoškol jsou dostatečná pro to, aby se žadatel řádně připravil na příslušné zkoušky. Stanovuje je zákon č. 247/2000 Sb., který říká: „Je-li žadatel o řidičské oprávnění u této zkoušky hodnocen stupněm neprospěl, nesmí pokračovat v dalších zkouškách do doby, kdy bude při opakované zkoušce hodnocen stupněm prospěl.“ Po neúspěšné zkoušce ji žadatel může dvakrát opakovat. V případě tří neúspěšných pokusů, chce-li ve zkouškách pokračovat, musí absolvovat v autoškole tzv. novou výuku, tedy teoretickou část výuky znovu. Pak má opět 3 pokusy.

„Po úspěšném absolvování teoretické zkoušky žadatel smí pokračovat zkouškou z jízdy a u nákladních a autobusových skupin i zkouškou z ovládání a údržby vozidla. V případě neúspěchu u těchto zkoušek platí pro opakované zkoušky stejné pravidlo. Všechny opakované zkoušky musí žadatel stihnout do jednoho roku od první zkoušky testem. Na to je třeba myslet. Lhůtu nelze za žádných okolností prodloužit. Za každou opakovanou zkoušku se platí správní poplatek obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Opakovaná zkouška z testu 100 Kč, praktická jízda 400 Kč a ovládání a údržba vozidla 200 Kč. Další platby jsou autoškole za poskytnutí vozidla a účast učitele na zkoušce. Tyto platby jsou podle ceníku konkrétní autoškoly,“ dodal Ondřej Horázný z Asociace Autoškol ČR.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru