Na internetu se často objevují nabídky na rozprodej automobilů na náhradní díly, ale jak to s takovými auty je z pohledu registru vozidel? Můžete někomu prodat auto na náhradní díly nebo z toho mohou být trable?
Možná už se vám to také stalo. Měli jste auto, které dosloužilo, ale vypadalo hezky a náhradní díly by z něj šly použít na jiná auta. Vy byste si tedy prodejem auta na náhradní mohli vydělat alespoň nějaké peníze zpět. Ovšem co pak? Nový majitel by toto nefunkční auto musel v registru vozidel převést na sebe, ale pokud by šlo o starší vůz, mohl by být zatížen ekologickým poplatkem.
Pokud jej ale takto prodáte nebo předáte, bude vozidlo v registru vozidel stále psané na vás. K vyřazení vozidla totiž nestačí, aby přestalo jezdit, musí být ekologicky zlikvidováno a tento doklad o ekologické likvidaci vozidla se na registr vozidel dokládá. Teprve pak je automobil z registru vozidel trvale vyřazen.
Zákon o podmínkách provozu vozidel č. 56/2001 Sb. řeší vyřazení vozidla v § 13 takto:
Trvalé a dočasné vyřazení vozidla z registru silničních vozidel
(1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností rozhodne o trvalém vyřazení motorového vozidla a přípojného vozidla z registru, pokud
…
c) vlastník motorového vozidla předloží potvrzení o převzetí autovraku, vystavené provozovatelem zařízení ke sběru autovraků podle zvláštního právního předpisu.
(2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností trvale vyřadí vozidlo z registru na žádost jeho vlastníka. Tuto skutečnost vyznačí v technickém průkazu vozidla a v registru silničních vozidel. Se žádostí o trvalé vyřazení vozidla z registru silničních vozidel předloží vlastník motorového vozidla potvrzení o převzetí autovraku vystavené provozovatelem zařízení ke sběru autovraků podle zvláštního právního předpisu. Vlastník vozidla přitom odevzdá tabulky s přidělenou registrační značkou. Jedná-li se o žádost o trvalé vyřazení vozidla z registru silničních vozidel podle odstavce 1 písm. a), je vlastník motorového a přípojného vozidla povinen doložit způsob jeho zániku.
Zákon tedy říká, že nefunkční vozidlo nelze jen tak prodat na náhradní díly, protože tyto náhradní díly, resp. celé vozidlo je už v tomto případě považováno za odpad a musí podle toho se s ním také nakládat.
Řešením může být to, že některé náhradní díly z auta prodáte sami. To ovšem lze pouze za předpokladu, že máto vozidlo kde rozebrat. Jen tak na sídlišti nebo na ulici rozebraný vrak stát nemůže. Auto totiž k ekologické likvidaci vozidel nemusí být předáno kompletní. Musí mít hlavní části karoserie s označením identifikačního čísla vozidla (VIN), motor a nápravy. Je však možné, že některé společnosti, které se ekologickou likvidací zabývají, po vás v takovém případě budou chtít nějaký doplatek. Jiné jsou ochotné vám za kompletní automobil dokonce i pár stovek zaplatit.
Jenomže dneska je to,už tak daleko,že se prodávají přes internetové e-shopy motory a další díly zlikvidovaných aut za zlodějské prachy!!!!!Dělají to Čeští diletanti a paraziaté!!!! Tudíž se na ně musí vztahovat možnost vrácení zboží do 14 dní..Nechápu jak někdo může koupit motor po 250 tis km ze šroťáku,třeba za měsíční plat 30 tis,když má již evidentně šišaté ojniční čepy!!!! Další příklad: Prodej a opravy řídícich jednotek do automobilů provádí jedna Moravská firma.. Cena za kódování a nastavení jednotky na stole notebookem pro Plug Play je 12 000Kč a trvá pár minut!!! A přitom to je šrotová vyřazená jednotka!!! Tento úkon v Anglii vyjde na 3700Kč + poštovné,kde měsíčně má zaměstnanec průměrný plat 75 tis Kč!!! Již nekupuji zde díly od těchto lehkoživků a parazitů..Mnoho dílů je již levnějších na západě a v Číně.. Další příklad: Před měsícem jsem potřeboval nabíječku na elektrokolo..Mám na kole aku. s výkonem 2,5 KW..Cena nabíječky 56,4V/20Ah v Čechách je 15000Kč!!!! Ta samá v Číně se clem 2700Kč..Tady je 4x dražší..Takhle se chovají Čeští zlatokopové a zlodějští badité!!!!!
A co když auto shoří, např. při nehodě, nebo po závadě? I pak do něj kvůli likvidaci musím spátky namontovat altík, baterku, alu kola…. :) ?
Kdo chce tak si papír o likvidaci sežene. Kdyby to bylo tak jednoduchý tak se všude válí hromada neprodejného bordelu jako skla, plasty, koberce atd. Sběrné dvory autodíly neberou, do popelnice na sklo autoskla nesmí a to samé i u plastů. Eko likvidace neboli vrakoviště použitelné díly rozprodají, nepoužitelné vhodně roztřídí k recyklaci což sebou nese nemalé náklady plus náklady na provoz vrakoviště a zbytek je zisk jako v každém podnikání. Nevidím v tom problém, naopak by to chtělo nějaký postih pro určitou skupinu lidí, kteří jsou na pracáku, živí se rozebíráním vraků na dvorku a bordel hromadí za barákem nebo to vyvezou někam k lesu.
Je to jeden velký podvod.
Navíc tyhle „ekologické“ šrotovny auta i dále přeprodávají kde komu aby je rozebral. O eko se tedy vůbec nejedná. Funkční díly končí na prodej, zbytek ve šrotu a plasty na skládce.
za motor do mého auta jsem na šrotišti zaplatil 18 000Kč bez dokladu a za výkup dostanu 1000 kč? kolik ještě dostanou za převodovku aludisky atd?
Proč si nemůžu rozprodat auto sám a zbytek ekologicky zlikvidovat?. Odevzdat auto na vrakovišti za 1000,-kde ho rozeberou a rozprodají oni? Taky bych chtěl podnikat,když mi zboží budou dodávat skoro zadarmo.
Muzete začít, nic vám nebrání
Z mé vlastní zkušenosti, ekologická likvidace starého vozidla je podvod. Mé auto nebylo zlikvidováno, jezdilo dál s jiným majitelem, tohle mi vysvětlí kdo?
A když chci prodat z nějakého vraku motor tak jako jak.
prodal jsem nepojizdný vuz odhlasil jsem ho na pojištovně, přišel mi email od pojištovny o zrušení pojistky, za pul roku mi přišel dopis od ČKP to jako fakt?
Nepochybně nedošlo k přepisu vozidla, přičemž za převod (přepis) odpovídá původní majitel vozidla. Pokud ke změně nedojde do 10 pracovních dní od sepsání kupní smlouvy, může mu být za tento přestupek uložena pokuta až do výše 50 000 Kč.
Zdroj: https://www.penize.cz/doprava/431889-prepis-vozidla-pri-prodeji-auta-co-si-pohlidat
Nový majitel si nejspíše ani nepojistil vozidlo, za což Vám přišla sankce od ČKP, protože vozidlo je stále evidováno na Vás. Můžete se zkusit bránit kupní smlouvou (bez záruky).
Odevzdám značky i techničák, auto prodám na náhradní díly. Potom nahlásím krádež auta.
Tak takové mám nejradši… Taky občas na zahradě rozeberu nějaké vraky. Nenapadlo tě co by mi asi řekla případná kontrola PČR když by se o ty moje střepy chtěla zajímat a našla tam tvůj „kradený“ vin? No asi radši začnu psát kupní smlouvy. To se budou divit když budu mít kupní smlouvu s majitelem na jeho ukradené auto.
Nemáš pravdu ! V každém nebo ve většině okresů platí pravidla jinak. Konkretně Litvínov—měl jsem v depozitu 4 roky( bez prodloužení) značky+malý TP. Při prodeji byla udělána technická + evidenčka na nového majitele a žádný problem nebyl.
Jestly-že musím dát kompletní auto na likvidaci tak se musí likvidovat celé.Jestli-že někdo prodává díly z vozu které jde na likvidaci. dopouští se krádeže ,a to za požehnání státu . Poslal bych tento zákon k přezkoumání.
Já vyřazoval přívěsný vozík a taky jsem musel dokládat papír z vrakoviště. A přitom to bylo jen železo a dva pláště s duší. Takže stejný materiál jak u šlapacího kola. Paradox.
Kecy. Na přípojná vozidla se to nevztahuje. Jen na motorová…
Co to meleš ty jest-lyže. Auto jsem si koupil celé, fyzicky celé.
Ano také jsem uložil do depozitu a po roce když jsem neobnovil, bylo trvale vřazeno z provozu, vše bylo rozprodáno na náhradní díly za cca 14500Kč.
Souhlasím, vrakoviště ať si použitelné díly odkoupí nebo si to vezmou bez nich. Kamarádovi nechtěli vzít na vrakoviště auto, kterému chyběl alternátor, který 14 dní před tím koupil nový.
Ma pravdu ten chlapec.Plne tento zpusob podporuji!!Ja jsem si koupil auto,nikdo mi na nej nepridal,tak proc bych ho mel davat nejakym mega-eko zlodejum!!!
Jak můžou pak města dělat dražby na vraky z ulic. Nemají je nechat správně ekologicky zlikvidovat. Je to kocourkov.
Na vraky se dražby nedělají. Pouze na vozidla, která vraky nejsou, i když Vám se to tak může jevit. Ne každé odstavené vozidlo je vrakem.
Když draží i bez TP, klíčů neotestované tak jak můžou vědět že to není vrak?
A jak je to s trenýrkami ( rudými ) ? Občan je může svévolně pálit kde chce ?
A z auta si nesmím nic nechat ?
Omezování svobody vlastnit . Tím netvrdím, že jezdit s vrakem je správné .
Máte naprostou pravdu, ale co očekávat od nynějších zákonodárců a těch zlodějů, co nám vládnou.
., a trenýrky vyvěsit může každý kde chce?
Jak je tedy možné že firmy které se zabývají ekologickou likvidaci můžou a rozprodávají tyto vozy na náhradní díly, a majitel nesmí. Eko likvidace je vlastně vrakoviště. Viděl jsem hodně těchto firem které mají přeplněné plochy těmito vraky. Proč je okamžitě nelikvidují proč to někdo nekontroluje.
proč tak složitě – stačí auto prodat cizinci (úřad neřeší jestli inicialy existují, jestli ta osoba vubec existuje) – autu je na místě vystaven nový TP na cizince a značky platné 3 měsíce. Vy jako majitel ste tímto dnem přestal za vůz zodpovídat i kdyby stal v parku na střeše a teklo z nej co jde….
Tento postup je funkční, má ale jednu malou nevýhodu. Auto musí mít platnou evidenčku.
TADY PLATÍ ZÁKONY I SOUDY V KAŽDÉM OKRESE JINAK,KAREL
NĚJAK JSEM NIKDY V ČECHÁCH NEPOCHOPIL ŽE JEDEN ZÁKON SE V KAŽDÉM OKRESE VYKLÁDÁ PO SVÉM,TAK JE TO I SE SOUDY,MUSIL.
ČR je pouze lumpárna proto to tu tak hnusně vypadá. Kapsujou se tu darebáci na slušných občanech.
Zlodějina podporovaná státem. Proč musí být auto k likvidaci kompletní ? Vymontuji si díly, které můžu třeba rozprodat a zbytek – vrak – odvezu k ekologické likvidaci. Klidně zdarma. Však kovošrot tam má ještě dostatek materiálu. A nevím, zda nemají ještě za likvidaci nějaký příspěvek od státu. Auto zaplatím včetně DPH a ještě ho musím „darovat“ při ukončení kariéry vozidla. Přitom se dají určitě prodat kola, skla, světla apod. Prostě věci určitě tak za 15.000 Kč minimálně.
auto muzu prodan na nahradni dily uplně v pohodě samozřejmě doklady a spz si ponecham dale se zajde na registr vozidel tabulky spz a maly tp se odvzaj do depozitu na rok po roce pokud depozit neprodloužim vozidlo samo zanikne trvale v registru vozidel jak jednoduche!!!uz nejedno vozidlo jsem takhle prodal!!pani novinaři učte se a nepište bludy!!!
Co se máme učit? To, že vás postup není legální a auto jen tak samo nezanikne?
Copak je na tom nelegálního? Zákon to umožňuje. Nebo ne?
Budete se asi divit. Ale já jsem to před par lety také takto udělal. A úřad ho sám o sobě vyřadil trvale z registru.
Lada
Ano-přec několika lety byla opravdu provedena tzv. amnestie na dlouhodobě deponovaná vozidla a byla vyřazena z registru (v té době spolu s vozidly v tzv. polopřevodu). Od té doby a ani do budoucna se s ničím takovým nepočítá! Majitelé si pouze špatně vykládají nové názvosloví. Trvalé vyřazení z provozu se dnes nazývá zánik, dřívější deponace RZ se dnes nazývá vyřazení z provozu. Sice trochu matoucí,ale kdo chce-pochopí. A to nejlepší nakonec-problém vyřazení-nevyřazení z registru není zdaleka tím nejhorším! Autovrak totiž spadá pod daleko horší zákon-a to pod zákon o odpadech (stejné, jako když třeba sundáte eternitovou střechu…) Pak se jen můžete modlit, aby váš příslušný úřad neměl čas a náladu to řešit…Nicméně-i ve svém okolí znám úřady, kde na to čas a lidi mají a protokol o ekolikvidaci resp. ekvivalent dle zákona po vás prostě chtít budou. Je určitě lepší se zeptat na příslušném úřadu, než poslechnou zcestné rady chytráků na Netu-ti totiž za vás pokutu ve správním řízení nezaplatí. PS: ještě k výše uvedenému převodu na cizince-ano-tohle jde, ale jedná se o normální vývoz se všemi pravidly a poplatky! Navíc-pokud prodáváte vozidlo do EU-přijde časem na úřad zpětná vazba o jeho registraci v příslušné zemi…Nevěřte prostě nesmyslům!
To se učte vy,po roce žádné auto automaticky nezaniká.Nevím kam na ty bludy chodíte akorát přivedete jiné lidi do problémů.
Auto zanikne, potíž je vtom že povinnost platit povinné ručení asi ne . A až pak po nekolika letech to pojišťovna bude chtít zpátky,tak to může být zajímavé.
Je to zlodějina , svoje auto musím dát ekologicky zlikvidovat , dotanu za něj symbolickou cenu 1500 Kč a pak si klidně něco z něho můžu odkoupit třeba za 1000 Kč alternátor . To samozřejmě bez dokladu . A pak z toho přístupu nemáme být znechuceni.
A proč byste si ho nemohl nechat vymontovat? Nebo vymontoval sám? Nikde není psáno, že v odevzdaném autovraku musí být alternátor! Nebo Vám někdo tvrdí opak? Jak bylo psáno výše-je přesně stanoveno-co musí odevzdávaný vrak obsahovat-tedy: motor, karoserii s VIN a současně dosahovat 60% hmotnosti kompletního vozidla. Toť vše. Ano-pokud na vozidle chybí díly ve kterých je nebezpečný odpad, pak je možné, že budete jako majitel vyzván k tomu, ať doložíte, která „oprávněná osoba“ tento nebezpečný odpad odejmula a jak s ním naložila. Pokud oznámíte, že jste si olej vypustil sám a natřel s ním plot-máte problém…ale pokud doložíte, že např. olej z převodovky vypustil a zlikvidoval servis, který na to má oprávnění-jste v pohodě. Jiná věc je, že za nekompletní autovrak může chtít ekolikvidace poplatek-ale to zdaleka nechtějí všude a při dnešní konkurenci je to spíše vyjímka…