Právě tento víkend probíhá u jezera Como slavnost Concorso d’Eleganza Villa d’Este, která je nabitá k prasknutí neuvěřitelně krásnými auty. Ovšem jedno z nich nad všemi tak trochu vyčnívá. Je na prodej, ale vznikne jen v počtu 50 kusů. Je více než jasné, že se o něj bohatí zájemci budou prát.
Část jeho jména, tedy Rolls-Royce Eagle VIII, možná znáte. A pokud náhodou ne, tak vám to prozradíme. Toto označení nesl motor, který vozil upravený bombardér z první světové války Vickers Vimy, se kterým v roce 1919 uskutečnili John Alcock a Arthur Brown první non stop transatlantický let. Právě letos je tomu 100 let od tohoto letu a tak se Rolls-Royce tímto speciálním modelem rozhodl složit poklonu jak oběma pilotům, tak inženýrům, kteří na tehdejším letadlovém motoru pracovali. A uznejte sami, že lépe to prostě udělat nemohl.
Jedinečný Rolls-Royce Dawn od Bespoke vzdává hold československé letce RAF
Torsten Müller-Ötvös, výkonný ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars, k novému modelu řekl, že jde o poctu jak těmto hrdinům, tak také dnešním vizionářům. Podle něj tento vůz demonstruje dovednost a mimořádný um inženýrů značky, kteří odmítají masovou výrobu a v podobných projektech si přímo libují. No, musíme souhlasit. Karoserie má dvoubarevné lakování v odstínech šedé s názvy Gunmetal a Selby Grey s tenkou, výrazně žlutou linkou. To je design, který odkazuje na to krásné letadlo. Ovšem, to zajímavější se odehrálo hlavně uvnitř.
Samozřejmě zde nechybí prvotřídní kožené lakování a dřevěné obložení. Ale Rolls-Royce přidal několik dalších velmi zajímavých detailů. Například dřevěné obložení palubní desky z eukalyptu vypadá jako popraskané a je to tak schválně. Má připomínat to, že těm dvěma slavným letcům během jejich letu zcela zamrzla celá přístrojová deska letadla. Hvězdná obloha na stropu auta s vyznačenými souhvězdími zase připomíná, že letci neměli žádnou navigaci. Orientovali se jen podle hvězd. Mimochodem, na stropě je 1183 hvězd, které ukazují přesné hvězdné uspořádání, jaké bylo při tomto letu v roce 1919.
Na pozlacených reproduktorech je vyraženo 1880 miles, tedy délka letu, který Alcock a Brown absolvovali. Dřevěné obložení středového tunelu má zase připomínat vrtuli historického letounu a uvnitř nechybí ani do dřeva vyražený citát Winstona Churchilla z 20. června 1919. Ten totiž o obou letcích řekl: „Nevím, co bychom měli oslavovat více – jejich neohroženost, odhodlání, znalosti, dovednosti, jejich letadlo, motor od Rolls-Royce – nebo to, že měli štěstí.“
To auto je prostě dokonalé a Rolls-Royce jen ukázal, jak se to má správně dělat. Tušíme, že vás zajímá cena. Nás také, ale obáváme se, že se asi nemá cenu na ni ptát. Rolls-Royce ceny standardně neprozrazuje, a tak si myslíme, že by jedinou odpovědí bylo, že na to stejně nemáme. A bohužel by to byla pravda.