Hodiny v automobilu Rolls-Royce mívají nezřídka punc klenotu a často se stávají malířským plátnem, na němž může klient vyprávět příběh své zakázky v miniaturní podobě. U nedávno představeného prvního ze tří modelů vozů Rolls-Royce se zakázkovou karoserií, Rolls-Royce Boat Tail, jehož každý prvek je vytvořen přesně podle specifikací majitele, byl tento ikonický ústřední prvek povýšen na novou technickou a estetickou úroveň.

Společnost Rolls-Royce Motor Cars a švýcarští hodinářští mistři z firmy BOVET 1822 vytvořili v duchu vřelé spolupráce dvojici jedinečných hodinek pro model Boat Tail a jeho majitele. Tento ambiciózní počin spojil návrháře, inženýry a řemeslníky z obou luxusních domů, kteří tak velkolepě demonstrovali hodnoty, které jsou jim společné – dokonalost, přesnost, kulturní odkaz, umělecké mistrovství, novátorství a smysl pro detail.

„Rolls-Royce Boat Tail je čistým vyjádřením zájmů, vlivů a vášní jeho majitelů, přičemž každý detail je pečlivě promyšlen. Bylo nám potěšením spolupracovat s firmou BOVET 1822 na vývoji páru nádherných hodinek, které slouží rovněž jako palubní hodiny modelu Boat Tail. Společně jsme tak vytvořili historicky významné předměty plné detailů, preciznosti a krásy. Tyto pozoruhodné umělecké předměty, které jsou unikátní pro první verzi modelu Boat Tail, jsou nejlepšími příklady dovedností a hodnot sdílených oběma našimi velkými luxusními domy,“ říká Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.

Přečtěte si také:  Už i Rolls-Royce plánuje elektromobil. Jmenovat by se měl příznačně Silent Shadow

Hodinky jsou unikátem jak v horologickém, tak i v automobilovém světě. Hodinky vyráběné v páru – v dámském a pánském provedení – jsou oboustranné a jsou umístěny v patentovaném pouzdře Amadeo firmy BOVET 1822, které umožňuje jejich nošení na zápěstí, použití jako stolních hodin, přívěsku nebo kapesních hodinek, jakož i jejich umístění uprostřed palubní desky modelu Boat Tail jakožto integrovaných hodin vozu. Oboje hodinky jsou vybaveny mechanismem tourbillonu, který zajišťuje dokonalou přesnost.

„Jsem velmi hrdý na tým BOVET 1822, který pracoval v tandemu s jejich protějšky z firmy Rolls-Royce a vytvořil něco skutečně velkolepého. Majitelé vozu se speciálně navrženou karosérií a těchto na zakázku vyrobených hodinek jsou osobními přáteli a zároveň váženými sběrateli značky BOVET 1822. Bylo důležité udělat pro ně to nejlepší – dva zcela unikátní kousky, které se nepodobají ničemu, co jsme kdy dělali,“ říká Pascal Raffy, majitel firmy BOVET 1822.

V souladu s tradicí

Firma BOVET 1822 si původně vydobyla svou pověst výrobou luxusních kapesních hodinek pro bohaté mecenáše v Číně; dnes je celosvětově proslulá svými nádhernými hodinkami s ručně malovanými ciferníky, detailními rytinami a precizně zpracovanými viditelnými mechanismy.

Hodinky vytvořené pro tuto první verzi modelu Boat Tail mají speciálně navržená pouzdra z 18karátového bílého zlata a jejich přední ciferník je opatřen stejnou dýhou Caleidolegno, jaká se nachází na zadní palubě samotného vozu Boat Tail, a jsou na nich vyvedena jména páru majitelů. Pánské hodinky jsou vysoce leštěné, zatímco dámské hodinky jsou ozdobně gravírované a následně zalité modrým lakem.

Přečtěte si také:  Lamborghini Countach LPI 800-4 oficiálně. Dostalo pohon všech kol a hybridní pohon

Na zadní straně mají ciferníky individuálnější ráz. Pánský model má aventurínový ciferník s uspořádáním nebeských těles na noční obloze nad místem narození jejich majitele v den jeho narození; dámské hodinky jsou bohatě zdobeny miniaturní kresbou kytice na perleťovém ciferníku. Tento design je tradičním motivem firmy BOVET 1822, který si majitel vybral a byl mu upraven dle jeho přání.

2021-Rolls-Royce_Boat_Tail-%20(3)

Na obou zadních cifernících jsou ručně a na zakázku vyřezávané rytiny modelu Boat Tail včetně kol, klik dveří, zrcátek a dalších jemných detailů. Díky úzké spolupráci se týmům Rolls-Royce a BOVET 1822 podařilo dosáhnout přesné barevné shody laku na tomto drobném uměleckém díle a automobilu v plné velikosti.

Přečtěte si také:  G-Power představil úpravu na 550 koní pro BMW M2 Competition. Vznikne jen 25 kusů

Další úzká spolupráce byla nutná k zajištění toho, aby hodinky splňovaly požadavky pro jejich jedinečnou roli palubních hodin. V hodinářské profesi je hmotnost u složitých hodinek problémem jen zřídka, avšak v tomto případě existovalo omezení pro kombinovanou přípustnou hmotnost hodinek a jejich držáků. Firma BOVET 1822 splnila tento požadavek tím, že vytvořila zcela nové 44mm pouzdro z bílého zlata. Kromě toho musely být hodinky a držáky přezkoušeny podle norem platných pro automobilový průmysl z hlediska vibrací a bezpečnosti při nárazu, což se u mechanismů tohoto druhu dosud nikdy neprovádělo.

Podle střízlivého odhadu trvaly práce na návrhu hodinek, jejich konstrukci, rytinách, miniaturních malbách, intarziích, zakázkových strojcích a pouzdrech celkem 3 000 hodin.

Rolls-Royce Boat Tail startuje novou kapitolu značky. Začíná nabízet auta s karoserií na přání

Transformativní tourbillon

Jsou-li kapesní hodinky ponechány delší dobu v jedné poloze, může působení gravitace na klíčové pohyblivé součásti zhoršit jejich přesnost. Na konci 18. století hodináři tento problém vyřešili vyvinutím tourbillonu, kde je krokové kolečko a setrvačník umístěny v kleci, která se pomalu otáčí, čímž ruší gravitační účinek. U náramkových hodinek přirozené fyzické pohyby nositele snižují potřebu tourbillonu. Jsou-li ovšem tytéž hodinky umístěny svisle na palubní desce automobilu nepřetržitě po mnoho hodin, pak se tourbillon skutečně uplatní.

Firma BOVET 1822 je specialistou na hodinky s tourbillionem, na které vlastní řadu patentů a získala mnoho ocenění, včetně Aiguille d‘Or, což je nejprestižnější hodinářská cena. Je také jednou z mála společností v hodinářském průmyslu, která vyrábí vlastní spirály a regulační ústrojí. Aby se snížil možný vliv vibrací z automobilu, má tourbillon místo tradičních kuličkových ložisek čepy, těžší setrvačník a zvýšenou frekvenci oscilací, což napomáhá přesnosti. A nakonec je můstek tourbillonu zakončen miniaturou Spirit of Ecstasy, která je ručně vyrobena ze zlata.

Hodinky mají úžasnou pětidenní výdrž, na rozdíl od 42-48 hodin u „standardních“ hodinek, aby mohly sloužit jako palubní hodiny vozu.

Přečtěte si také:  Mansory se vyřádil na luxusním Rolls-Royce Ghost. Po úpravě zrychluje jako supersport

Mechanismus držáku na palubní desce: dokonalá přesnost

Mechanismus držáku je unikátní pro vůz Rolls-Royce Boat Tail a byl od základu navržen inženýry firmy BOVET 1822 a konstrukčním týmem Rolls-Royce Coachbuild. Ačkoli jsou vibrace ve voze Rolls-Royce přirozeně sníženy na absolutní minimum, nedetekovatelné vibrace jsou logicky stále přítomny. Tato velmi složitá montážní sestava slouží k tomu, aby izolovala hodinky od těchto mikrovibrací. Zajišťuje také jejich tichý provoz, snadnou montáž a demontáž z palubní desky, a především bezpečnost a ochranu.

Tyto výzvy se lišily od těch, s jakými se při výrobě hodinek a automobilů běžně setkáváme. Firma BOVET 1822 byla od počátku rozhodnuta uplatňovat čistě mechanický přístup v souladu s tradicí švýcarské ruční výroby. Inovativní řešení konstruktérů spočívalo v tom, že byly všechny pohyblivé části systému umístěny vně, přičemž přístrojová deska poskytovala pevnou oporu pro držák. Nakonec firma Rolls-Royce zajistila, že nejsou-li v držáku umístěny jedny z hodinek, lze jej zakrýt krásnou gravírovanou a lakovanou destičkou. Pod hodinami je palubní deska opatřena speciální zásuvkou vyloženou toutéž kůží jako sedadla modelu Boat Tail, která slouží jako bezpečnostní schránka pro uložení hodinek, řemínků, řetízku a přívěsku v době, kdy se nepoužívají.

Hodinky Rolls-Royce Boat Tail: fakta a čísla

  • Velikost pouzdra: vyrobené na zakázku; průměr – 44 mm; tloušťka – 14 mm
  • Typ pouzdra: Pouzdro Fleurier z 18karátového bílého zlata; třmen BOVET 1822 na 12 hodinách; 49 součástek
  • Funkce pouzdra: Přestavitelný systém Amadeo; oboustranné; kapesní hodinky na řetízku; přívěskové hodinky na náhrdelníku; stolní hodiny; hodiny na palubní desce
  • Povrchová úprava pouzdra: Pánské hodinky mají vysoce leštěnou povrchovou úpravu; dámské hodinky jsou ručně gravírované a následně zalité modrým lakem
  • Pohyb: 60sekundový tourbillon vyrobený na zakázku; ruční natahování; 284 součástek (bez číselníku a ručiček); 21 600 v/h
  • Funkce: Hodinové a minutové ručičky na obou stranách (reverzní upevnění ručiček); ukazatel rezervy výkonu na přední straně
  • Rezerva výkonu: 5 dnů
  • Přední ciferník pánského modelu: Ručně vyrobený dřevěný intarzovaný číselník; ručně gravírovaná plastika Spirit of Ecstasy připevněná k můstku tourbillonu; na číselníku nápis „A Special Timepiece Commission“ (Speciální zakázka na hodinky)
  • Přední ciferník dámského modelu: Ručně vyrobený dřevěný intarzovaný číselník; ručně gravírovaná plastika Spirit of Ecstasy z 18karátového bílého zlata; na ciferníku nápis „A Special Timepiece Commission“ (Speciální zakázka na hodinky)
  • Zadní ciferník pánského modelu: Modré avanturínové sklíčko s nebeskou mapou dne a místa narození majitele; ručně gravírovaná zakázková plastika modelu Boat Tail, lakovaná v barvě vozu a následně ručně malovaná pro doplnění detailů; jméno dámy vyryté na zrcadlově leštěném (ručně hodinářem) můstku tourbillonu
  • Zadní ciferník dámského modelu: Ruční miniaturní kresba kytice na perleťovém ciferníku (podle historických hodinek BOVET 1822, upraveno dle přání zákaznice); ručně gravírovaná zakázková plastika modelu Boat Tailu, lakovaná v barvě vozu a následně ručně malovaná pro doplnění detailů; jméno pána vyryté na zrcadlově leštěném (ručně hodinářem) můstku tourbillonu
  • Držák na palubní desce: Hliník a titan; 51 součástek; rytina dvou vozů Rolls-Royce Boat Tail v pouzdře z bílého zlata, které odpovídá pouzdru hodinek a které lze vložit dovnitř, nejsou-li hodinky přítomny (100 % navrženo, zkonstruováno a vyrobeno interně firmou BOVET).
  • Zásuvka ve voze: pro uložení hodinek, řemínků, řetízku, náhrdelníku
  • Certifikace nezávislou laboratoří: náraz, teplota, vlhkost, vibrace