Od Nového roku začínají zpravidla platit některé nové vyhlášky a zákony, a nejinak tomu bude i od 1. ledna 2023. Na evropských silnicích se můžeme těšit na novinky a o některých z nich si teď můžete přečíst.
Začneme hned našimi západními sousedy. V Německu už je v současnosti možné, aby tu na – k tomu vyhrazených – silnicích jezdila autonomní vozidla ve zcela autonomním režimu. Dosud mohla jezdit maximálně 60km/h rychlostí, ale od 1. 1. 2023 se rychlost zvyšuje až na 130 km/h.
Německo také sníží dotaci na nákup nového elektromobilu. Pro nákup plně elektrického auta s cenovkou do 40 tisíc eur bude dotace 4500 eur (nyní je to 6000 eur) a u elektromobilu s cenovkou mezi 40 tisíci až 65 tisíci eur bude dotace snížena na 3000 eur (původně 5000 eur). U plug-in hybridů bude dotace zrušena zcela. Od září 2023 budou mít na dotace nárok už pouze soukromé osoby.
Změny chystá i nás další soused, kterým je Rakousko. To totiž zvedá ceny za parkování ve Vídni, od 1. 1. 2023 se bude platit o 0,15 eur víc za každou půlhodinu stání na placeném místě.
Stejné ceny nezůstanou ani u dálničních známek, které zvedne například Slovensko. Za roční dálniční známku bude nutné nově zaplatit ne 50, ale 60 eur, měsíční zdraží ze 14 na 17 eur a desetidenní už nebude stát 10 eur, ale 12. Dálniční známky zdraží také Maďarsko. Nebude to ale jen kosmetická úprava ceny, některé ceny totiž vzrostou až o 70 %! O tolik naroste cena měsíční dálniční známky pro osobní vozidla, od ledna vyjde na 8900 forintů. Týdenní dálniční známka zdraží o 44 % na 5500 forintů a za roční dálniční známku bude nutné připlatit 5 %, stát bude 49 190 forintů. Novinky u dálničních známek oznámilo i Švýcarsko. To ceny nemění, ale zavede nově i elektronickou dálniční známku. Ta sice tu nalepovací zatím nenahradí, ale doplní ji.
Dobrou zprávou – hlavně pro české turisty – je také fakt, že Chorvatsko vstupuje do eurozóny a schengenského prostoru. To znamená, že při cestě k Jaderskému moři už se na chorvatských hranicích nebudou vytvářet dlouhé kolony, protože je bude možné jen přejet, stejně jako například při cestě z Česka do Rakouska.
A nakonec. Rok 2023 přinese opět i další přísnější zkoušky při nárazových testech Euro NCAP pro nová vozidla. Samotné testy budou ještě náročnější a hlavně budou klást ještě větší důraz na prediktivní asistenční systémy.