Prazsky-okruh-RSD

Roční dálniční známka vyjde v roce 2026 už přes 2600 Kč. Cena ale prý brzy růst zase přestane

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: novinky.cz, autojournal.cz - Ilustrační foto: Ředitelství silnic a dálnic - 3. 11. 2025


Řidiče čeká od ledna 2026 opět další zdražení elektronických dálničních známek. Nejde o překvapení. Současný zákon nastavil automatickou valorizaci, která do výsledné ceny každoročně promítne inflaci a nově otevřené kilometry dálnic. Ministerstvo dopravy současně připomíná, že to není bezdůvodné a výnosy z dálničních poplatků míří zpět do dálniční sítě. Financuje se jimi její rozšíření i opravy. Z těchto peněz byla v posledních letech financována například dostavba dálnice D35, práce na dálnici D11, ale i několik městských obchvatů.

Největší pozornost na sebe tradičně strhává roční dálniční kupon. V roce 2026 poprvé překročí hranici 2600 korun a podle zatím nepotvrzených informací by měl vyjít na 2625 Kč, což je o 185 korun více než letos. Za nárůstem stojí meziroční inflace okolo 2,6 procenta a prodloužení sítě o více než 74 kilometrů. Podraží samozřejmě i kratší varianty: jednodenní vyjde na 235 Kč, desetidenní na 310 Kč a třicetidenní na 490 Kč.

Kdo si kupuje dálniční známku online, zůstává na nejvýhodnější sazbě. Nákup je rychlý a přehledný a dá se snadno ověřit platnost. Vyplatí se ale dvakrát zkontrolovat registrační značku a datum začátku platnosti. Některé omyly se totiž napravují obtížně, u některých jiných to ovšem naštěstí jde:

Z chyb při zadávání údajů do dálniční známky už vrásky mít nemusíte. Některé lze opravit

Jízda bez dálniční známky se nevyplatí vůbec. Policie i kamerové systémy (ty automaticky pokutu nedají, napojují se na ně celníci, kteří platnost dálničního kuponu fyzicky pokutují) přestupek rychle odhalí. Na místě hrozí pokuta až 5000 Kč, ve správním řízení až 20 000 Kč.

Srovnání s Evropou nicméně ukazuje, že český systém patří mezi ty dražší. V Rumunsku přijde roční dálniční známka asi na 680 Kč, ve Švýcarsku zhruba na 972 Kč. Na Slovensku zaplatíte přibližně 2187 Kč, v Rakousku 2522 Kč, ale v Maďarsku dokonce kolem 3572 Kč. Jiné státy paušální poplatek za využití dálniční sítě nevybírají, případně fungují přes mýtné brány na konkrétních úsecích.

Co chystá nová vláda a co to znamená pro rok 2026

Do hry čerstvě vstupuje i politika. Nově vznikající koalice ANO, SPD a Motoristů totiž slibuje zmrazení cen dálničních známek a konec zvýhodnění elektromobilů. V programovém prohlášení stojí, že vláda „srovná podmínky pro elektromobily a klasická vozidla včetně dálničních známek“ a „zmrazí jejich cenu i související poplatky v osobní dopravě“. V plánu je také „doplňkový režim flotilových dálničních známek“, který by mohl otevřít cestu k odlišným podmínkám pro firemní vozy.

Aby se sliby promítly do reality, musí nejprve projít novela zákona. Současná pravidelná valorizace je totiž pevně zakotvena v zákoně o pozemních komunikacích. Poprvé se naplno projevila už na začátku letošního roku, kdy cena roční dálniční známky stoupla o 140 korun na 2 440 Kč. Mírně podražily i měsíční, desetidenní a jednodenní varianty. Mluvčí resortu František Jemelka k mechanismu valorizace připomněl, že má udržovat cenu na stabilní úrovni odpovídající vývoji cen a rozsahu sítě a že při příznivém makroekonomickém vývoji nelze čekat zásadní skoky.

Zastropování cen by tedy vyžadovalo změnu legislativy a zároveň nové rozpočtové krytí. Výnosy z dálničních známek patří mezi zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud by příjmy „klesly, bude muset stát hledat jiné peníze.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru