Železniční přejezdy jsou pro řidiče velmi nebezpečné. V drtivé většině ale hlavně kvůli chybám, které dělají oni sami. Jakkoliv se policisté na chování řidičů pravidelně zaměřují, ty chyby jsou stále stejné. Častým nešvarem je hlavně jedna konkrétní chyba.
Na to, jak se řidiči chovají na železničních přejezdech, se před nedávnem zaměřili policisté z Moravskoslezského kraje. Důvod je i ten, že letos od ledna do listopadu se na železničních přejezdech v Moravskoslezském kraji stalo 34 dopravních nehod. V rámci policejních kontrol nakonec sedm řidičů překročilo před přejezdem stanovenou rychlost a 21 řidičů nerespektovalo u přejezdu dopravní značku „Stůj, dej přednost v jízdě“. Přitom všechny tyto chyby mohou stát řidiče život. Nad vlakovou soupravou totiž jen těžko vyhrají.
Bohužel podle statistik platí, že k nejvíce dopravním nehodám dochází na přejezdech se zabudovaným zabezpečovacím zařízením. Nejčastěji bourají ti řidiči, kteří nerespektují blikající červená světla na zabezpečovacím zařízení, nedodržují nejvyšší povolenou rychlost, nezastaví před značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“, předjíždí na přejezdu nebo v jeho těsné blízkosti.
A je to právě ono nerespektování červených výstražných světel, které je pro řadu řidičů problém. A to nejen v situaci, kdy světla teprve začnou blikat a závory se spouští, ale i ve chvíli, kdy se závory sice zvednou, ale světla stále blikají. Zpravidla to totiž znamená, že závory půjdou za chvíli znovu dolů a k přejezdu se blíží další vlak. Platí totiž, že na přejezd je možné vjet až ve chvíli, kdy jsou závory nahoře, a buď svítí bílé světlo nebo nesvítí žádné. Ano, v této situaci to ve výjimečných případech může znamenat i poruchu závor. Ale ani v takovou situaci není možné vjet na koleje.
Průšvih na železničním přejezdu pomůže řidičům odvrátit nové značení
Zůstat stát mezi závorami je čistý hazard
Často se také stává, že řidiči na přejezdu dělají chyby jednu za druhou. Když už na přejezd vjedou ve chvíli, kdy nemají, zůstanou tam kvůli padlým závorám stát. A to je velká chyba, která ale neznamená neřešitelný problém. Má totiž rychlé a vcelku bezbolestné řešení.
Závory nejsou těžké, nejsou z nezničitelného materiálu. Pokud se vám tedy stane, že zůstanete mezi závorami, buď je projeďte nebo požádejte třeba spolujezdce, aby je nadzvedl. Udělat to ale má jen spolujezdec nebo náhodný kolemjdoucí či jiný řidič z kolony u přejezdu. Řidič auta, které mezi závorami uvízlo, by se nemusel dostat včas zpátky do auta.
Můžete se dostat do situace, kdy se vám auto přímo na kolejích porouchá a dál samo prostě nepojede. „Pokud z nějakého důvodu zastavíte na železničním přejezdu a nemůžete pokračovat, a nejede vlak, zavolejte na číslo 112 a nahlaste, na kterém přejezdu se to stalo. Každý železniční přejezd je totiž očíslovaný, proto je ihned přesně jasné, o jaký přejezd se jedná. Označení začínají vždy písmenem P a jsou na rubové straně výstražného kříže nebo světelného zařízení. Policie tak bude mít prostor pro odvrácení nehody, tj, zastavení vlaků,“ radí BESIP. Nikdy ale nezůstávejte sedět v nepojízdném autě, což platí pro všechny členy posádky.
Připomínáme také, že s novelou bodového systému byly poměrně výrazně zpřísněny pokuty a tresty za vjíždění na železniční přejezd i přes zákaz. Na místě se nově musíte připravit na částku mezi 4500 Kč a 5500 Kč. V případě správního řízení půjde o rozmezí 7000 Kč a 25 000 Kč. Vždy pak je potřeba počítat s šesti trestnými body.