Už skoro 25 let je v České republice legislativně zavedeno takzvané pravidlo zipu. Jenomže řada řidičů si jej za celou tu dobu nebyla schopna zavést do vlastní praxe a když potkají někoho, kdo to tak zavedeno má, vykládají si to bohužel jako agresivitu a neomalenost.
Pravidlo ulevuje kolonám
V roce 2000 byl do zákona o silničním provozu zakotven paragraf 12, v němž se píše: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.“
Je to poměrně složitě popsaný velmi jednoduchý manévr, který by si každý řidič měl vzít za své. „Pravidlo ZIPu bylo vytvořeno za účelem zvýšení plynulosti provozu v místech, kde vzhledem k hustotě provozu může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Ty mohou být rizikovým místem obzvláště na rychlostních komunikacích. Pokud budou řidiči uvedené pravidlo dodržovat, zvýší jak bezpečnost silničního provozu, tak i jeho plynulost,“ vysvětluje Besip. Znamená to, že v místě, kde se sjíždějí dva jízdní pruhy v jeden, je ideální řadit se do zúžení střídavě po jednom.
Jezdit po silnici správně není jen tak. Neděláte tyto řidičské chyby také?
Zákon tedy hovoří o tom, že při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům do tohoto pruhu přejíždějících (z pruhu, který přestal být průběžným) vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přijíždějící mohla řadit střídavě po jednom. „Policisté se ale setkávají s tím, že v místech, kde jízdní pruh končí (například z důvodu opravy silnice), se řidiči snaží s velkým předstihem zařadit do průběžného pruhu, nevyužijí kapacitu pozemní komunikace končícího pruhu a vznikají kolony či dopravní nehody. Do volného, ale uzavřeného pruhu se nikomu nechce jezdit, a to z obavy, že nebudou vpuštěni ostatními motoristy. Řidiči by ale naopak měli dojet až k místu zúžení a teprve pak se plynule zařadit do vedlejšího průběžného pruhu. Motoristé z průběžného pruhu by jim to samozřejmě měli umožnit a mělo by docházet ke střídání vozidel z každého pruhu po jednom,“ radí policejní tisková mluvčí Martina Korandová.
Nejde o agresivitu
Policejní tisková mluvčí zmínila jeden velmi závažný problém, se kterým se řidiči snažící se o zipování setkávají. A to je ignorace od těch motoristů, kteří jedou v průběžném pruhu a kteří by je na střídačku měli pouštět před sebe. Sami jsme to několikrát zažili. Někteří se buď tak nalepí na auto před sebou, aby nás ani nenapadlo se dle pravidla zipu řadit. Jiní troubí, nadávají a gestikulují. Snahu i zipování si totiž vykládají jako objíždění kolony, ve které oni sami (zbytečně a svým přičiněním) poctivě stojí.
„Dokonce ten, který jede v končícím pruhu až „nadoraz“, je ostatními řidiči vnímán jako někdo, kdo předbíhá ve frontě. Přitom právě on je ten, který pravidlo zipu aplikuje na 100 %. Posláním pravidla zipu je maximální využití kapacity pozemní komunikace ve všech jejích pruzích, mimo jiné proto, aby dlouhá kolona neovlivňovala provoz na křižovatkách, nacházejících se před místem, kde má být pravidlo zipu uplatněno,“ upozorňuje Besip.
Pamatujme, že pravidlo zipu platí při souběžné jízdě vždy, pokud se snižuje počet jízdních pruhů a současně je zřejmé, který pruh je nadále průběžný. Tedy i v místech, kde na to řidič nemusí být přímo upozorněn dopravní značkou. „Pro plynulý provoz,zejména na rychlostních komunikacích, je navíc vhodné s předstihem rychlost jízdy snížit. Tím lze předejít nárazovému zahuštění dopravního proudu a úplnému zastavení dopravy,“ uzavírá Besip.