Současné vysoké ceny pohonných hmot často vedou řidiče k tomu, že na levnějších místech, často v zahraničí, tankují do zásoby. V autech pak převáží kanystry s benzinem nebo naftou a nejspíš si vůbec neuvědomují, že zákon stanoví to, jak velké zásoby je možné převážet. Pokud je tato hodnota překročena, zásoby propadnou státu. A pokud zodpovědný člověk není schopen doložit řádné účty, čeká ho ještě doplacení daní.
Na přepravu se zaměřují celníci
Ti, kteří si tankují do zásoby, by měli pamatovat na to, že na kontroly takových nákupů se pravidelně zaměřuje Celní správa. Ta má navíc k dispozici speciální rentgen, který jakékoliv kanystry nebo barely pohonných hmot velmi rychle odhalí. Před nedávnem se celníci právě na toto zaměřili, a to na dálnici D8 směrem k Německu. Narazili například na řidiče Opelu Frontera s maďarskou registrační značkou, který jim tvrdil, že žádné pohonné hmoty navíc neveze. Kontrola ale ukázala opak. „Celníci při kontrole zavazadlového prostoru objevili pět plných plastových barelů. Ve třech nádobách se nacházela tekutina s nádechem motorové nafty a ve dvou kanystrech byla čirá kapalina s lihovým odérem. Maďarský řidič uvedl, že se jedná o 60 litrů motorové nafty, kterou údajně zakoupil ve své domovině a 21 litrů domácí pálenky. Pro přepravu takového množství vybraných výrobků neměl pětapadesátiletý muž potřebné doklady. Hlídka tak vybrané výrobky v nadlimitním množství (40 litrů nafty a 12 litrů lihoviny) řidiči zajistila,“ řekl tiskový mluvčí Celní správy Jiří Nejedlý.
Hned druhý den pak celníci řešili také řidiče dodávky, tentokráte s tuzemskou registrační značkou, u něhož našli čtyři plastové kanystry s 95 litry motorové nafty „Sedmačtyřicetiletý muž nedokázal prokázat její řádné zdanění nebo oprávněné nabytí za ceny bez daně, a tak hlídka nadlimitní množství, které činilo 75 litrů pohonných hmot ve třech plastových barelech, zajistila. Zajištěné nadlimitní množství vybraných výrobků propadne ve prospěch státu. Oba muži budou muset celnímu úřadu uniklou spotřební daň doplatit,“ řekl Nejedlý.
Podle Ministerstva dopravy si pumpaři zvedali marže. Pokud nepřestanou, stát zavede cenovou regulaci
Je potřeba doložit původ
Problém s přepracováním pohonných hmot, především pak přeshraničním, je v dokazování toho, odkud pochází. Celníci k tomu před nedávnem řekli: „Je povinné mít u sebe daňový doklad, doklad o prodeji nebo doklad o dopravě. Zákon stanovuje náležitosti takového dokladu, například u dokladu o prodeji jsou povinné tyto údaje: označení prodávajícího, označení kupujícího, množství prodaných pohonných hmot, výše spotřební daně, datum vystavení a číslo dokladu o prodeji.“
A problém s řadou dokladů, především třeba z Polska, je ten, že povinné náležitosti neobsahují. A pokud pak celníci najdou v autě nadlimitní množství pohonných hmot, a navíc bez řádných dokladů, může být ze strany Celní správy přistoupeno k zajištění pohonných hmot a ve specifických případech může dojít i k zajištění dopravního prostředku. S majitelem pohonných hmot následně Celní správa povede řízení, které může skončit sankcí propadnutí zadržených věcí, a je doměřena spotřební daň.
A kolik je ono nadlimitní množství. Možná méně, než si myslíte. Zákon stanovuje, že na území České republiky je možné dopravit pohonné hmoty ve standardních nádržích auta a k tomu maximálně 20 litrů třeba v kanystru. Vše nad tento limit je potřeba doložit výše zmíněnými doklady. A nejde jen o pohonné hmoty nakoupené v zahraničí. Doklady budou celníci chtít při nadlimitním množství při každé kontrole.