Většina řidičů alespoň občas řeší, jaké obutí má jejich auto. Málokdo ale řeší, jaké obutí má za volantem. Přitom správné boty jsou stejně důležité, jako správné pneumatiky. Zákon sice běžným řidičům použití určitého druhu obuvi nijak nenařizuje, ale to neznamená, že je dobré sednout za volant v jakýkoliv botách.
Cit a bezpečnost
Správná řidičská obuv umožní mít v nohách dostatek opory a zároveň citu. Vzhledem k současnému počasí řada lidí často sáhne po žabkách, pantoflích nebo sandálech. Jakkoliv je taková obut příjemná, není za volant vhodná, protože se na spojce nebo při brzdění může z nohy smeknout. A v některých případech se takto volná obut může i zaseknout pod pedály.
Problém jsou i vysoké podpatky. Ty nejen, že podporují nestabilitu nohy, ale dámy v nich nemají dostatečný cit na pedálech. Výsledné cukavé a nejisté rozjíždění je pak ten menší problém. Smeknutá noha z brzy naopak ten větší. Problém ale můžou mít i pánové ve společenské obuvi, která mívá zpravidla úplně hladkou, a tedy i kluzkou podrážku. Krizové brzdění v takových botách může skončit smeknutím, panikou, a nakonec i nárazem.
Stejně tak není vhodné jezdit na boso. Jakkoliv je horko, boty jsou naprostou nutností. Bosá noha nemá dostatečnou oporu a při nouzové situaci by mohlo dojít k nehodě. Ostatně, nouzové brzdění by bosou nohu mohlo i dost bolet. A řidič tak nesešlápne brzdu tak, jak by mohl v botách. Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti k tomu před nedávnem řekl: „Například automobilka Citroën zveřejnila výsledky průzkumu, ze kterého vyplývá, že průměrný evropský řidič za svou kariéru musí 142x nouzově zabrzdit, aby zabránil srážce. Proto ne náhodou třeba v Německu platí, že řidič musí mít při řízení na nohou nazuté boty. Pokud tomu tak není, tak může dojít i k tomu, že pojišťovna nemusí uhradit celou škodu vzniklou z důvodu dopravní nehody.“
Náhradní boty v kufru
Co s tím? Je jasné, že čas od času potřebujeme mít na sobě pro řízení nevhodnou obuv, ale v takovém případě je ideální vzít si do auta tu správnou a přezout se. Ideální jsou pohodlné tenisky s nízkou podrážkou, která není úplně hladká. Boty by měly být prodyšné, měly by na noze pevně držet a neměly by být moc pevné.
Takové boty mohou být neustále v kufru auta a kdykoliv tak k dispozici. Z vlastní zkušenosti vím, že po dojetí na místo je přezutí otázkou pár sekund, které za bezpečnost za volantem rozhodně stojí.