Už několik měsíců mají řidiči možnost nechat doma takřka všechny osobní doklady. O to snadněji ale můžete zapomenout na to, že jakkoliv doklady fyzicky nemusíme mít u sebe, stále musí být platné.
Už několik měsíců máme v Česku možnost nechat občanský průkaz doma a místo něj používat aplikaci eDoklady. Digitální dokladovka byla spuštěna začátkem letošního roku a od poloviny léta ji měla oficiálně umět akceptovat už i policie. Ta si ale pospíšila a s digitální občankou zvládla na silnicích při kontrolách pracovat už koncem dubna. Připojila se tak ke spoustě úřadů nebo soudů. Spolu s touto změnou mohou už několik měsíců řidiči nechat doma také řidičák i techničák.
Co ale na první dobrou vypadá jako pozitivní zprávy, má samozřejmě také druhou stranu, která už tak pozitivní není. Někteří totiž eDoklady používat odmítají. Zároveň ví, že nikdo z nás už hezkých pár let u sebe nemusí povinně nosit občanku. Poté, co přišla možnost nevozit ani řidičák, je snadné se dostat do situace, kdy u sebe řidič nebude mít žádný doklad. Ne, že by to byl problém, jen nezapomínejme, že stále máme povinnost prokázat svoji totožnost! Zpravidla policistovi však stačí nadiktovat jméno a datum narození. Data týkající se auta si pak při kontrole najde v databázi.
Jízda bez řidičáku je něco jiného než jízda bez platného řidičáku. To první vás vyjde hodně draho
Nezapomínejme také na to, že doklady sice mohou zůstat doma v šuplíku, případně je lze mít elektronicky v mobilu, ale stále musí být platné! Jestliže jste držitelem řidičského oprávnění skupiny B, B1, dále AM, A1, A2, A nebo T, pak máte doklad s platností 10 let. Pokud jste držitelem i skupiny C1, C, D1, D, C1+E, C+E, D1+E nebo D+E, pak máte průkaz na pět let. Standardní platnost občanky je také 10 let. Důvodem pro omezenou platnost dokladů je hlavně fotografie, která na nich je. Ta by měla být co nejaktuálnější.
Pokud pojedete s propadlým řidičákem, pokutě se s největší pravděpodobností nevyhnete. Na místě může jít až o 1500 Kč, ve správním řízení až o 5000 Kč.
Zkus požádat o stavební povolení………….
Občanský průkaz jste podle zákona povinen vlastnit, nikoliv mít neustále u sebe. To platilo už před spuštěním „špionážní“ aplikace eDoklady. Platnost dokladů je neoddiskutovatelná.
jde o dvě věci—řidič vůbec nemá řidičské oprávnění k řízení vozidel……a: řidič nemá u sebe svůj platný ŘP…..
Tento titulek jaksi je poněkud podivný –
Jízda bez řidičáku je něco jiného než jízda bez platného řidičáku. To první vás vyjde hodně draho
U skupiny C1 je platnost 5let, neboť psychotesty potřebné k platnosti C1 mají platnost právě 5let a poté se musí dělat nové včetně řidičského průkazu.
Psychotesty se dělají po 5 letech až od 50 let. Zase jeden pán chytrý který neví o čem se tady píše.
To nejsou psychotesty, ale profesní zpusobilost. Jinak označené kódem 95 a v závorce uvedená doba platnosti do kdy.. psychotesty má každý do 50 let platné, když jimi projde a nebude mít papíry v čistírně a pak tuším co dva nebo 5 let…
Jak je to s potvrzením o zdravotním stavu řidičů nad 65 let? Stačí mít okopírovaný v mobilu?
Ne musite vozit original potvrzeni.
To není pravda, jakýkoliv doklad může být v elektronickém formátu. Viz rozhodnutí soudu o tom že stačí foto zelené karty.
To ale u zdravotního potvrzení neplatí.
Bohužel a to jej mám ve formátu A4. Kdyby mohla být alespoň ověřená kopie, měl bych ji v obou autech a nemusel vozit peněženku. Tady je opět vidět byrokracie. Proč to nemůže být ve zdravotní dokumentaci na portálu občana?
Ověřená kopie je možné řešení.
S psychotesty to nesouvisí, psychotesty se dělají po 5ti letech až od věku 50let.
Je to kvůli profesní zpúsobilosti.
Další odborník a chytrolín,psychotesty se dělají každých 5 let,pak v padesáti a zase každých 5 let. To znamená že když jste dostal profesní průkaz třeba ve 33 letech tak jdete v 38,43,48,pak padesáti a zase každých 5 let.
Máme autoškolu, školicí středisko a děláme i psychotesty. Takže můžu s klidem v duši napsat, že plácáte nesmysly a pravdu má kolega Vladislav. Viz § 87a zákona 361/2000 Sb., (Dopravně psychologickému vyšetření je držitel řidičského oprávnění uvedený v odstavci 1 povinen se podrobit před zahájením výkonu činnosti uvedené v odstavci 1, a dalšímu dopravně psychologickému vyšetření nejdříve šest měsíců před dovršením 50 let a nejpozději v den dovršení 50 let a dále pak každých pět let. Povinnost podrobit se dopravně psychologickému vyšetření před zahájením výkonu činnosti nevzniká, podrobil-li se držitel řidičského oprávnění uvedený v odstavci 1 dopravně psychologickému vyšetření před získáním tohoto řidičského oprávnění, a ode dne provedení vyšetření neuplynulo ke dni zahájení výkonu činnosti více než 6 měsíců.) než tu začnete vyřvávat něco o chytrolínech.
Geniální digitalizace má ovšem drobný zádrhel. Pokud mi je více než 65let tak u sebe musím vozit pečlivě poskládaný papír A4 o lékařské prohlídce. A to v originálu!!! To už tu občanku a řidičák také uvezu.
Digitalizace jde dobře, jenom vy máte problém s tím, že to není spása celého světa. Pěkný den.
Už se prý chystá úprava.
Protože v ŘP je harmonizační kód na profesák, který platí 5 let..
Nikdy jsem profesák neměl a žádnej kód tam nemám. A stejně i ho dávají jen na 5 let.
V tom případě úředníci evidentně nepočítali s tím, že by někdo jezdil s vozidlem nad 3,5t jinak než pracovně:)
Úředníkúm do toho nic není.
Třeba mám větší obytňák.
Anebo mám veterána z druhý světový, GMC CCKW 353 a ten má prázdnej 5 tun…
Také to mám tak…😉
Kód najdete za číslem 12. já tam mám 01.01.
Jaký význam na řízení vozidla se skupinou C1 má výměna
řidičáku po každých 5 let.Děkuji
Ve své podstatě žádný, ale když dá každý za řidičák 50,- Kč co 5 let nikoliv 10 let, tak je to při 2,5 mega řidičů C, pěknej ranec. Pokud bych jej obdržel, tak jsem myslím za vodou…