renault-clio-pribeh-07

Renault Clio: 25 let úspěchu nejprodávanějšího francouzského automobilu

Autor: Tisková zpráva - 12. 9. 2016


Renault Clio, kterého se prodalo 13 milionů kusů během čtyř generací, je vozem ze všech pohledů pozoruhodným: historicky nejprodávanější francouzský vůz, první vůz, který dvakrát získal prestižní titul „Evropské auto roku“, za 25 posledních let byl 18krát nejprodávanějším vozem ve Francii, ve svém segmentu dosáhl v roce 2014 a 2015 na celoevropském trhu vedoucí postavení (osobní + lehké užitkové vozy). Od samého počátku představovalo Clio malý automobil s vlastnostmi a kulturou velkého vozu.

renault-clio-pribeh-01

Clio je v řecké mytologii múza, a význam slova – Kleió – je „ten, kdo je slavný“: Pro Clio, které se stalo slavné a úspěšné již od první generace vozu, to byl prorocký název.

Uvedení na trh v roce 1990, Auto roku 1991

Clio převzalo nelehkou úlohu nástupce Renaultu 5, jednoho z nejúspěšnějších automobilů té doby. Jeho cílem však nebylo stát se přímou součástí rodové linie Renault 5. Z tohoto důvodu bylo Clio oficiálně představeno jako „malý všestranný automobil, který byl navržen a vyroben podle stejně přísných kritérií jako automobily velké“. Znamenalo to přesun do vyššího segmentu, kde Clio oslovilo zákazníky vyhledávající parametry a výbavu typické pro vozy vyšších tříd a zároveň si zachovalo kompaktní rozměry (Clio 1 měřilo na délku pouhých 3,71 m).

Aby uspokojil touhy nejnáročnějších zákazníků, v roce 1991 Renault uvedl na trh luxusní verzi Clio Baccara, která se honosila šedým koženým čalouněním, hlavicí řadicí páky s prvky z žilkovaného ořechového dřeva, výplněmi dveří potaženými kůží a chromovanými ovladači. V roce 1998 verzi Baccara nahradilo Clio Initiale, které generaci za generací tvoří vrchol nabídky Clia.

renault-clio-pribeh-02

Přechod od Renaultu 5 ke Cliu provázela ještě další změna: od představení Clia se modely přestaly označovat čísly, ale získaly jména, která se snáze pomatují a modelům dodaly vřelejší a lidštější rozměr.

Již při svém uvedení na trh bylo Clio zvoleno „Evropským autem roku 1991“. „Nový malý automobil má znamenitý styl, výbornou úroveň kvality, velkorysý prostor a bohatou výbavu, která nemá u modelu této velikosti obdoby,“ stálo ve výroku poroty.

Výbava dosahující úrovně vyšších segmentů

První generace nabízela například systém ABS, klimatizaci, elektronicky řízenou automatickou převodovku, alarm proti vloupání, posilovač řízení anebo elektricky ovládaná zpětná zrcátka s odmrazováním. S touto úrovní výbavy Clio otřáslo segmentem městských vozů v Evropě a představovalo všestranný automobil schopný konkurovat těm nejlepším vozům ve své kategorii.

V roce 1998 byla na trh uvedena druhá generace. Byla o 7 cm delší a představila se s 16ventilovými pohonnými jednotkami. Díky vybavení všech verzí systémem ABS a čelními a bočními airbagy se bezpečnost stala hlavní devizou vozu.

renault-clio-pribeh-03

V roce 2005 přišlo na trh Clio třetí generace a Clio 2 zůstalo na trhu pod názvem Clio Campus. U většího (3,99 m) a prostornějšího Clia 3 nebyla výbava rozhodně opomenuta. Kromě handsfree karty, systému GPS a tempomatu s omezovačem rychlosti disponovalo také díky 8 zabudovaným airbagům nejlepší úrovní aktivní a pasivní bezpečnosti. Není překvapující, že jako první vůz ve své kategorii získalo v testech Euro NCAP 5 hvězdiček. Premiérou v rámci řady pak bylo představení verze Grandtour.

renault-clio-pribeh-04

Všechny tyto kvality byly znovu oceněny titulem „Evropské auto roku 2006“. Za 43 let trvání historie této ceny to bylo poprvé, co nějaký model získal ocenění více než jednou. Jeden z porotců tehdy poznamenal: „Skvělé malé auto, kterým by se měly inspirovat větší vozy“.

V roce 2012 byla uvedena na trh 4. generace Clia, která znovu zažehla plamen a kromě nadčasového vzhledu okouzlila svou duší. Clio 4, přímo inspirované konceptem vozu DeZir, bylo prvním vozem, které dostalo novou vizuální identitu značky Renault. Clio 4, které bylo oděno do červeného laku Flamme a stavělo na odiv svou novou přední část, se zrodilo ve znamení vášně a okouzlení. Stále nabízelo nadstandardní výbavu, například systém R-LINK v podobě integrovaného tabletu s připojením a dále audiosystém Renault Bass Reflex, který měl světovou premiéru.

renault-clio-pribeh-05

Hvězda reklamních šotů…

Již od počátku hrály reklamní kampaně důležitou roli v obchodních úspěších Clia a pomáhaly vytvářet věhlas jména tohoto modelu.

V roce 1992, po konci studené války, jsme zavedeni do Kremlu, kde potkáváme Leonida Komarova, nového oblíbence prezidenta, který řídí Clio. A v závěru reklamy je slogan: „Všechen tento luxus pro každého? To je komunistický ráj! Když můžete mít Clio, k čemu velká auta?

Další zastávkou Clia byl Perský záliv. Emír zde předával velké dědictví svému synovi, ale pod podmínkou, že se vzdá svého Clia. Když syn odmítá, emír vyhrkne: „Vždyť není dost drahé, můj synu“.

A ve Velké Británii se Nicole, protagonistka série příběhů nazvané „Nicole and Papa“, stala druhou nejpoznávanější osobou v zemi, kdy výzkumy ukázali, že více Britů poznalo ji než tehdejšího ministerského předsedu Johna Majora. A výraz „Va Va Voom“ používaný v reklamním šotu při druhé kampani se dostal do Oxford English Dictionary!

… a sportovní ikona.

Zatímco se stávalo televizní hvězdou, prokazovalo Clio i svůj sportovní talent. Již čtvrt století se pravidelně objevuje ve sportovních verzích určených jak na silnici, tak i na okruhy a rychlostní zkoušky rallye, prokazující trvalý vztah Renaultu k automobilovém sportu.

V roce 1998 bylo na pařížském autosalonu Mondial de Paris představeno extrémně výkonné monstrum. Po nadšených ohlasech veřejnosti se Clio V6 dočkalo výroby limitované série. Clio vybavené šestiválcovým motorem o objemu 3 litry umístěným vzadu uprostřed mělo nejprve 230 koní a v roce 2003 byl výkon motoru zvýšen na 255 koní, což hot hatchi umožňovalo zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,8 s.

renault-clio-pribeh-06

Renault u nových generací Clia pravidelně zvyšoval počet koní na litr zdvihového objemu a vždy nabízel sportovní verzi s označením Renault Sport; příkladem je Clio 3 R.S. z roku 2006 poháněné motorem o výkonu 197 k, dále Clio 4 R.S. poháněné 200 k v roce 2013 a konečně Clio R.S. Trophy z roku 2015 s 220 k.

Historie Clia je historií Renaultu

V roce 1990 Clio měřilo 3,71 m. Z generace na generaci se délka postupně prodlužovala a dnes měří 4,06 m.

Příběh Renaultu do značné míry kopíruje příběh Clia. V letech 1990 až 2016 se podnik rozrostl. Renault v době zrodu Clia prodal za rok ve světě 1,8 milionů vozů. V současnosti je skupina Renault tvořena 3 značkami, v rámci Aliance je spojená s Nissanem a prodej činí 2,8 milionů vozů každý rok ve 125 zemích světa.

Účelem Clia vždy bylo učinit inovaci dostupnou, svým zákazníkům nabídnout výbavu a parametry vyššího segmentu a zároveň poskytnout širokou a velkorysou nabídku sportovních a exkluzivních verzí.

I v tomto ohledu jsou si Renault a Clio velmi podobné. Značka usiluje o dosažení udržitelné mobility pro všechny a nabízí širokou řadu produktů od Twizy po Espace, Kwid a Duster.

Úspěšný příběh Clia, který má za sebou více než 13 milionů prodaných vozů, pokračuje novou verzí Evropany oblíbeného městského automobilu.

renault-clio-pribeh-07

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru