Posádce Aleše Lopraise s Pragou v barvách Instaforex Loprais Praga Teamu stačil na Rally Dakar 2024 jediný den, aby se v průběžném hodnocení kamionů vrátila na druhé místo. V souboji s Nizozemcem van den Brinkem získala v deváté etapě několik drahocenných minut.
Etapa z Háilu do Úly (661 km) uzavřela třetí čtvrtinu Rally Dakar 2024. Úterní rychlostní zkouška měřila 436 kilometrů a závodníkům naservírovala takřka vše, co umí Saúdská Arábie účastníkům cross-country rally nabídnout. Na její trati se vystřídaly duny s rychlými pistami, ale nechyběly ani techničtější pasáže, nebezpečné kamení nebo pořádná porce hodně rozbitých úseků. Nejen ve změti cest na planinách hrálo obrovskou roli umění navigátorů, které ani tentokrát autoři roadbooku vůbec nešetřili.
„Dnešní etapa byla úplná hovadina. Bylo to extrémně tvrdé,“ podělil se o první dojmy bezprostředně po dojezdu do cíle speciálky navigátor Jaroslav Valtr ml.
„Máme toho plné brýle. Fyzicky asi zatím nejnáročnější etapa. Bylo to velmi náročné, ale ve finále hezké,“ hodnotil o poznání smířlivěji Aleš Loprais po dojezdu do bivaku, a tedy s jistým časovým odstupem. „Jsem rád, že jsme tady, a děkuju klukům z týmu, že nám tu naši kobylku tak chystají. Samotné Lady pak patří dík za to, že docválala až do cíle.“
Červeno-černá Praga V4S DKR se startovním číslem 602 bojovala od prvních mezičasů na absolutní špici kategorie kamionů a dlouho vedla, ale zhruba po dvou třetinách testu strávila její posádka přibližně deset minut hledáním správné cesty k dalšímu kontrolnímu bodu.
„Úvodní dunová část se mi líbila a bavila mě. Tam jsme se dostali do čela celého pelotonu kamionů. Druhá část byla extrémně kamenitá, rozbitá a dost prašná. V ní jsme jako první z kamionů dojeli do jedné složitější pasáže, kde se nám chvilku nedařilo najít waypoint. Tím jsme přišli o vedení v dnešní etapě, protože nás docvakli Gert Huzink s Martinem Macíkem. Měli víc štěstí a našli tento bod dřív,“ vysvětluje frenštátský jezdec, jenž do cíle nakonec dorazil jako třetí s odstupem čtyř a půl minuty od Nizozemce Huzinka, který získal etapové vavříny.
Ovšem Aleš Loprais dokázal i tak najet téměř dvacet minut na Huzinkova krajana Mitchela van den Brinka a díky tomu sesadil nizozemského mladíka ze druhé příčky průběžné klasifikaci kategorie kamionů. Od vedoucího Martina Macíka ml. nyní Lopraise dělí hodina a 54 minut, zatímco před třetím van den Brinkem si dnes vybudoval více než sedmnáctiminutový náskok.
Po třech čtvrtinách soutěže mají posádky kamionů za sebou již přes tři a půl tisíce kilometrů speciálek, ale do cíle Dakaru 2024 v Janbu je stále daleko. V průběhu následujících tří dnů bude nutné překonat ještě přes 1 500 km, z toho více než 1 000 km na rychlostních zkouškách.
Ve středu 17. ledna pokračuje slavná pouštní rally smyčkou se startem i cílem v Úle. Speciálka desáté etapy měří 371 km, bude převážně šotolinová a kamenitá, ale v závěru provede soutěžní stroje také oblastí malebných kaňonů s písčitým povrchem, kde se jel už prolog a úvodní část první etapy.