dalnice-kolona-zacpa

Jeden z našich sousedních států se rozhodl trochu experimentovat. Po vzoru Německa chce na některých dálnicích, či jejich úsecích povolit vyšší než 130kilometrovou rychlost. Německo takto uvolněné dálniční úseky stále rozšiřuje, protože podle většiny průzkumů nemá vyšší povolená rychlost žádný vliv na vyšší počet dopravních nehod. Jinak řečeno – nemá-li maximální povolená rychlost na dálnicích vliv na nehodovost, proč ji tedy nezvýšit.

Tím se asi hodlá řídit i Rakousko, přesněji ministr pro infrastrukturu Norbert Hofer. Ten je pro to, aby se vyzkoušela možnost navýšení maximální rychlosti a po roce se rozhodlo, zda jde o dobré řešení nebo nikoliv. Nepředstavujte si ale nějakou divočinu. Zvýšení by se zatím týkalo jen dálnice A1 mezi Vídní a Salzburgem, a jen o 10 km/h. Tedy na 140 km/h.

Dodejme, že nejde zase až o takovou novotu. Samotné Rakousko o něčem takovém uvažovalo už v letech 2006 a 2007 a na některých úsecích zkoušelo maximální rychlost 160 km/h. Byť žádné negativní výsledky test nepřinesl, v tichosti se přešlo opět na tradiční dálniční rychlost 130 km/h.

Podobný experiment, který ale zůstal jen na papíře, má za sebou i Česká republika. V minulých letech přišlo několik poslanců s iniciativou na zvýšení rychlosti na vybraných úsecích dálnic na maximálních 160 km/h. Argumentem pro tento nápad byl fakt, že pro maximální rychlost platí v ČR tak zvané „české zaokrouhlování“. Samozřejmě nahoru, takže v praxi dnes čeští řidiči jezdí po dálnicích kolem 140–150 km/h. No, jak jsme si všichni jistě všimli, zůstalo jen u slibů. Místo nějakého povolování otěží je ministerstvo nám řidičům stále jen utahuje.