Porsche manuální převodovka

Řadíte na své manuální převodovce rychlosti na přeskáčku? Je to pro převodovku bezpečné?

Autor: Radim Plachý - Zdroj: youtube.com - Ilustrační foto: Porsche - 15. 7. 2024


Spousta řidičů nedá dopustit na manuální převodovky. Tvrdí, že si jízdu s automatem nedokáží představit, že si chtějí ovládat auto sami. Jenže ti samí řidiči často dělají chyby, kterými si svou manuální převodovku ničí, což by se jim u automatu nejspíše nedělo. Spousta z nich například řadí rychlostí na přeskáčku, takže třeba z dvojky dají rovnou čtyřku a pak šestku. A totéž i při řazení směrem dolů. Ale je to správně? Anebo si právě třeba tím převodovku ničíte?

Spousta řidičů používá auto s manuální převodovkou tak, že například zařadí jednu rychlost, tu vytočí do vyšších otáček a pak rovnou řadí ob jednu další rychlost. Podobně to dělají třeba i při brzdění, kdy rychlosti nepodřazují postupně, ale přeskakují je. Neřešíme teď chybné zařazení nebo podřazení, kdy například místo pětky dáte trojku a podobně, ale o běžném řazení při běžné jízdě.

Na to, zda je to správně či nikoliv, se podíval známý technický kanál na youtube. A v zásadě to až tak vážný problém není, ale je potřeba být opatrnější než v případě řazení pěkně postupně. V převodovce jsou totiž synchrony, které pomáhají s tím, že rychlosti lze řadit hladce. Než v převodovkách byly synchrony (už je to drahně desítek let nazpět), bylo nutné řadit ideálně s dvojitým vyšlápnutím spojky a s meziplynem, aby do sebe jednotlivá „kolečka“ kvůli rozdílné velikosti a tedy i rychlosti otáčení (a jinak se také točí i samotný motor) zapadla. A dnes právě srovnání jejich rychlosti otáčení za řidiče řeší synchrony.

Pokud tedy při řízení přeskakujete rychlostní stupně, synchrony namáháte více, čímž zkracujete jejich životnost. Dříve se tak může objevit ono „řazení přes zuby“ i se zcela vyšlápnutým spojkovým pedálem.

Nešetrné přeřazení by mohlo v extrémním případě způsobit i krátkodobé pozastavení pohánění kol, respektive znatelné škubnutí, na což trpí například moderní Toyota GT86, respektive Subaru BRZ. Tady je velmi důležité pro co nejjemnější přeřazení řadit ideálně s meziplynem. Stejně jako u veškerého ovládání auta i při řazení platí, že nejdůležitější je plynulost.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: ,

12 názorů na “Řadíte na své manuální převodovce rychlosti na přeskáčku? Je to pro převodovku bezpečné?”

  1. Co člověk, to názor, co člověk, to jiný přístup, jiná zkušenost, jiná schopnost, jiná situace… Jsem přesvědčen, že neexistuje jeden správný způsob. Je jich více, více filozofií, jak dosáhnout toho, co považujeme ze svého pohledu za optimální shodu požadavků. Jsem ale také přesvědčen, že to většina neřeší a většina řadí prostě tupě, bezmyšlenkovitě a podle toho, jak moc šikovní nebo nešikovní jsou, to i vypadá. Pak jsou tací, co něco trochu vědí, mají nějakou představu a snaží se. Prima, to je chvályhodné. Jen někdy ještě trochu studovat, zda ty mé závěry a ideální způsoby řazení se skutečně shodují s reálným optimem, kterého chci dosáhnout. Mé představy o kvalitním řazení jsou pro člověka těžko dosažitelné, snažím se jich dosáhnout, ale i za ideálních podmínek dělám spoustu chyb a opomenutí a nejsem sto dosáhnout více jak odhadem 90% možného. Když jsem unavený, řadím jako prase, tak třeba na 40%, je to těžké, držet laťku. A automat? Dokonce ani ty nejlepší automaty stále zdaleka nedokáží postihnout vše a podle mého měřítka řadí tak na 60-80%. Ze svého principu nemohou, také vše nevědí a nejsou inteligentní, aby zohledňovali měnící se kde co a třeba i vycítili individuální požadavky uživatele. A navíc s postupujícím vývojem jsou dle mého na špatné cestě ve filozofii nastavování. Z toho vyplývá, že kvalitně řadící řidič je lepší, ale nějak nepamatuji, kdy jsem naposledy na takového narazil.

  2. Potřebuji rychle vypadnout z křižovatky, takže na dvojku a za křižovatkou tam mám pade. Tak vyřadím, nechám protočit a potom dávám za čtyři. Trojka by byla nesmysl.
    215 000 km, převodovka OK.

  3. ferdinand matia

    ..ano, občas to taky dělám, když jsou rychlost (i otáčky) výhodné. U řazení směrem dolu, to ale většinou dělám s aspoň jemným meziplynem. (JAZZ 1,5)

  4. Vše záleží na rychlosti, jakou jedete. Rozjedete -li auto na čtvrtý rychlostní stupeň po rovině na 90 km/h, tak můžete klidně zařadit 6.

  5. Naprosto bezpečné,ukazatel rychlosti na displeji mi ukáže jaký stupenˇzařadit a tedy i na přeskáčku,dejme tomu z 2 na 4.A to respektuji. V autě Skoda Karoq je to naprosto bezpečné.Rada:nekupovat Toyta nebo Subaru

    1. Asi ironie. ;-) Přítelkyně ve Škodovce v háji ložisko kola po 50 tis. km, „moje“ firemní Octavia s automatem při rychlosti 50 km/h vibruje a při prudším brzdění (naštěstí výjimečném) vibrují brzdy a to má to heblo najeto jen 11 tis. km. Moje Impreza má najeto 200 tisíc km a nemá žádné potíže. Je to tedy přesně naopak.

    2. Pavel Horký

      Ukazateli na displeji nevěřte. Je to ukazatel politického zadání jak byste měl řadit aby byly co nejnižší emise. Proto radí motor hodně podtáčet. A to pro motor moc zdravé není. Při řazení rychlosti se řídím zásadně citem a sluchem. (Teda je pravda, že jak člověk stárne, zapomíná. Někdy se mi stane, že mezi obcemi „se zamyslím“ a zjistím, že jedu pořád na čtyřku. Potom ho poslechnu. :-)

    1. Tak zrovna Zetor by vám tohle nedal…..tam se muselo docela hezky trefovat kvalty s meziplynem….
      Pár zasukovanych převodovek jsem na cestě znovu rozcházel…..

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru