BMW na konci listopadu začne předávat zákazníkům první auta nové generace X3. Jde přitom už o čtvrtou generaci, která navazuje na úspěchy tří předchozích, kterých bylo po celém světě prodáno více než 3,5 milionu. A my jsme se s novinkou poprvé svezli. Posadili jsme se za volant základních motorizací X3 20d xDrive a X3 20 xDrive.
Nafta, benzin a PHEV
První auta se k českým zákazníkům dostanou 30. listopadu, ale objednávat je mohou už několik týdnů. Čtvrtá generace BMW X3 stojí na stejné podvozkové platformě jako třetí generace, ale nezůstal tady „kámen na kameni“. Platí to jak pro vnější, tak i pro vnitřní design, ale upravena byla i technika. Pod kapotou mohou být čtyřválcové nebo šestiválcové motory, které jsou vždy přeplňované jedním turbodmychadlem a jsou mild-hybridní.
Základ nabídky tvoří čtyřválcové dvoulitry s označením 20d (naftový) nebo jednoduše 20 (benzinový). Z názvu benzinového motoru zmizelo tradiční „i“, poprvé s touto novinkou přijelo nové BMW řady 1. Důvod? BMW říká, že písmenko „i“ se bude objevovat už pouze u elektrických modelů značky. Na rozdíl od předchozí generace nebude v nabídce plnokrevné BMW X3 M, zůstává jen verze M Performance, která dostala označení M50 xDrive a pohání ji řadový šestiválec s výkonem 398 koní. Zatím je to jediný šestiválec v nabídce, ale v příštím roce přijde ještě naftový třílitrový šestiválec.
Na rozdíl od předchozí generace nebude ta nová v čistě elektrické verzi, ta totiž bude už na nové podvozkové platformě pro čistě elektrické modely Neue Klasse. Nabízet se budou pouze plug-in hybridní verze 30e xDrive s celkovým výkonem 220 kW. Navíc je tu větší, více než 19kW baterka, takže nabídne delší čistě elektrický dojezd až 90 km (podle homologace). Rychlejší bude i dobíjení (11 kW).
Vzhled
Z vnějšího pohledu zaujme, že novinka je „kulatější“ než předchozí model, má výraznější masku chladiče s novým vnitřním vzorem, ale také (opět) úplně nové denní svícení, které tvoří dvě vlnky ve tvaru písmene „J“. Vzor z masky chladiče se objevuje také jako ozdobný vzor v zadních světlometech. Všechna světelná technika na autě je samozřejmě výhradně LEDková (přední navíc adaptivní), žárovky tady nenajdeme nikdy a nikde. Čtvrtá generace BMW X3 přiváží také ostatní dnešní signifikantní prvky mnichovského výrobce jako je svítící linka kolem masky chladiče (automobilka to označuje jako BMW Iconic Glow), ale také zapuštěné kliky dveří.
Designová revoluce je to zvenku, ale i uvnitř. Tady BMW použilo tradiční dvojici displejů na pohled spojených do jednoho celku jako kapličku přístrojů před řidičem a infotainment, který zasadila na úplně novou palubní desku, která je čalouněna materiálem z recyklovaných plastů (z toho je i standardní čalounění). Na první pohled to nevypadá špatně, ale na další pohledy si můžeme všimnout třeba obyčejné černé plastové lišty na středovém panelu pod displejem, ale i lacině působících plastů na dveřích. Nezachrání to nakonec ani skryté výdechy klimatizace a topení nebo dotekové ovládání jejich intenzity.
Interiér je jinak takřka bez tlačítek a fyzických ovladačů, zůstalo jich jen opravdové minimum. Většina funkcí se ovládá dotekově – ať už ploškami na středovém tunelu, na interaktivní liště na středovém panelu anebo přes displej. Škoda je, že BMW bohužel stále nenabízí hlasové ovládání v češtině, takže musíte k ovládání vždy použít nějaký dotek anebo otočný ovladač systému iDrive, který v X3 zůstal.
Infotainment je tu nejnovější generace 9, který v Menu ukazuje najednou prakticky všechny funkce, které auto umí. Alespoň, že funguje podobně jako Menu chytrých mobilních telefonů. Ikony lze přesouvat a seskupovat do skupin, takže si je například můžete uspořádat tak, že ty, co používáte nejčastěji, budete mít třeba hned nahoře. I tak to ale pozornost od řízení odpoutává, protože ikonky nejsou úplně velké. Na druhou stranu má X3 téměř čtyři desítky různých asistenčních (aktivních i pasivních) systémů, které vás za jízdy budou hlídat, pomáhat vám, ale – řekněme si na rovinu – někdy i otravovat.
Mluvím například o upozornění na překročení rychlosti. Musíme říct, že jde o poměrně decentní upozornění, ale i tak se ozývá při každém překročení rychlosti. BMW jej umožňuje vypnout jednoduše delším podržením tlačítka SET na volantu, nemusíte se tak nořit nikam hluboko do Menu. Druhým asistentem, který jsme v X3 brzy po rozjetí vypínali, je aktivní hlídání jízdních pruhů. A to nás docela překvapilo, protože tento systém v X3 fungoval hodně zvláštně. Nejednou se stalo, že řízení nás začalo tahat ke špatné čáře, takže v zatáčce najednou zatočilo dovnitř a málem jsme skončili v příkopu, stejně tak na dálnici občas tahá řízení ke středové dělicí čáře. Přitom v BMW řady 5, které jsme testovali nedávno, se nic takového nedělo a pokud už systém zasáhl, bylo to v situaci, kdy jsme se k čáře blížilo a bylo to citlivě. Tam jsme jej vypínat nemuseli.
Za volantem
V rámci prvních kilometrů jsme vyzkoušeli základní motorizace na benzin i naftu. Všechny motory jsou spojeny výhradně s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy.
Prvním autem, za jehož volant jsme se posadili, bylo to naftové BMW X3 20d xDrive. Aktuálně je v nabídce pouze tato naftová verze, šestiválec 40d teprve přijde. Jde o dvoulitr s celkem 145 kW/197 koňmi a 400 Nm, přičemž jde o celkové hodnoty se započítáním mild-hybridní pomoci. Tato X3 podle technických údajů zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a jede až 215 km/h.
Potěší tím, že při klidné jízdě je kabina skvěle odhlučněná – a to jak od vnějšího prostředí, tak i od motoru. Platí to jako pro městskou jízdu, tak i pro sto třicítku na dálnici. BMW navíc zapracovalo na aerodynamice, takže ani aerodynamický hluk není nijak výrazný. Nejvíc potěší odhlučnění od podvozku. Za celou dobu se od kol neozvalo prakticky nic. Ani na velkých nerovnostech a nekvalitních silnicích, které jsme také vyzkoušeli.
Reakce na plynový pedál jsou sice zlehka vlažnější (neplatí to pro sportovní režim, ale pro všechny ostatní jízdní režimy, které dnes BMW pojmenovává „expresivně“, „relaxovaně“ a podobně), ale zátah motoru není špatný. Není to zábavný motor, což od něj stejně nemůže nikdo čekat, ale působí jako ideální jednotka pro cestování. Spotřebu uvádí BMW v kombinovaném režimu do šesti litrů, takže se do počítat, že do sedmi se při běžném cestování úplně v pohodě vejdete.
Podvozek je tužší, standardně BMW montuje mechanické „adaptivní“ tlumiče, které fungují podle počtu kmitů. Za příplatek je možné objednat M sportovní podvozek nebo adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.
Na cestu zpět jsme přesedli do základní benzinové verze BMW X3 20 xDrive. Její celkový výkon je 153 kW/208 koní a točivý moment 330 Nm. Dynamika je takřka stejná s naftovým dvoulitrem, papírově je o desetinu pomalejší při zrychlení z místa na stovku. Za volantem nás nejvíc překvapilo, že tento benzinový motor není o moc tišší než ten naftový. Jeho zvukový projev je vcelku hrubý, ale nebude to nic, co by vás mělo za jízdy jakkoliv otravovat, pořád je kabina tichá.
Podvozek X3 je celkově tužší, odpovídá to charakteru sportovního SAV (zkratka pro Sports Activity Vehicle), jak BMW svoje zvýšené modely nazývá. Díky tomu sice podvozek prozradí spoustu i malých nerovností, ale v zatáčce se karoserie skoro nenaklání a tempo v oblouku může být překvapivě vysoké. Díky primárně hnaným zadním kolům navíc BMW nikam netahá (když máte vypnuté hlídání v pruzích) a dokáže být vlastně docela zábavné.
Závěr a cena
Nové BMW X3 opět povyrostlo. Na délku má víc o skoro tři centimetry, o skoro pět centimetrů má delší rozvor a má také o 16 mm větší rozchod kol vpředu a o 45 mm vzadu. Jediným rozměrem, který se zmenšil, je celková výška. Nárůst rozměrů se projevuje nejen na jízdních vlastnostech, ale také na prostornosti interiéru (třeba kufr je větší o 20 litrů, teď X3 uveze až 570 litrů nákladu, po sklopení zadních opěradel dokonce až 1700 litrů).
A na kolik nové BMW X3 vyjde? Nejlevněji pořídíte benzinové X3 20 xDrive, jehož základní cena byla stanovena na 1 472 900 Kč s DPH, naftové X3 20d xDrive vyjde na 1 518 400 Kč s DPH. Kompletní ceník platný k 1. září 2024 můžete stáhnout zde.